YaHilweh

Trådstartare
Hur gör ni för att få i ert barn medicin?
Här får vi inte i något, hostmedicin, värktabletter, astmamedicin. Inget går att få inutan ”våld”. Vi måste vara två så en kan hålla och en kan ge. Jag vill verkligen inte ha det såhär!

Men vi har fått konstaterat förkylningsastma och andas nu i masken för att inhalera medicinen. Det tar 2 sec men det år stört omöjligt att göra det smärtfritt.
Jag känner att just inhalatorn är viktig så Luftvägarna vidgas.

Vi leker mycket doktor och har haft med masken när vi leker. Då går det hur bra som helst. Men så fort man kopplar i medicinen springer hon skrikandes iväg.

Hostmedicin och liknande har vi slutat med. För det går inte. Det är ett överfall var gång. Vi fick mycket olika utskrivet innan vi nu fick inhalatorn. Det går inte att blanda ut i något då hon endast dricker kranvatten och mjölk. Inget annat går hem.

Jag hoppas såklart att det nu bara handlar om en vanesak. Att inhalatorn släpper så fort det blir en vana istället.

Men hur gör ni?
 
Medicin som är ”livsviktig” tex astmamedicin tvingar vi i. En håller fast och en ger medicinen. Det har liksom inte funnits något alternativ till att ta medicinen. Samma med penicillin vid lunginflammation tex.

Annan medicin har vi gjort en avvägning eller försökt hitta alternativ. Tex alvedon finns det ju en uppsjö alternativ.

När de är lite större har mutor fungerat bra.

Senast nu fick 4-åringen penicillin i 10 dagar som var äckligt. Med löfte om att få åka till leksaksaffären samt förklaringar om varför det är viktigt att ta alla doser gick det bra.
 
Järnhårda det inte att muta. Hon äter inte godis, glass är det bästa som finns men det funkar inte det heller.

Finns det något som inte är mat som går att muta med då? En bekant till mig sätter helt enkelt sin ettåring framför Babblarna för att kunna ge inhalationer.

Sedan tror jag att det som @Mirtai är inne på att förklara varför (på barnets nivå) är viktigt! Och även att berätta hur man kommer att göra.
 
Finns det något som inte är mat som går att muta med då? En bekant till mig sätter helt enkelt sin ettåring framför Babblarna för att kunna ge inhalationer.

Sedan tror jag att det som @Mirtai är inne på att förklara varför (på barnets nivå) är viktigt! Och även att berätta hur man kommer att göra.

Undrar var järnhårda kom ifrån :D
Plåster funkar ibland, men inte vid medicin.
Men nu efter 3 dagar gick det hur bra som helst ikväll. Vi ska ge morgon/kväll i 2v först.. Sedan har vi en annan sort vid behov.. Som vi fått ge en gång av idag och där var det som att något släppte :)

Vi har visat på oss, berättat och försökt leka in det. Men när det sedan kommer till henne är det som att det låser sig.
 
Undrar var järnhårda kom ifrån :D
Plåster funkar ibland, men inte vid medicin.
Men nu efter 3 dagar gick det hur bra som helst ikväll. Vi ska ge morgon/kväll i 2v först.. Sedan har vi en annan sort vid behov.. Som vi fått ge en gång av idag och där var det som att något släppte :)

Vi har visat på oss, berättat och försökt leka in det. Men när det sedan kommer till henne är det som att det låser sig.

Antingen en freudiansk felsägning eller autocorrect som varit framme på ”tyvärr går”? :D

Skönt att det fungerade ikväll då, hoppas det fortsätter så! :)
 
Antingen en freudiansk felsägning eller autocorrect som varit framme på ”tyvärr går”? :D

Skönt att det fungerade ikväll då, hoppas det fortsätter så! :)

Haha, skrev det över mobilen så tror på autokorr :p

Jag hoppas det med. Jag hoppas även att det växer bort, läkaren sa att troligtvis växer det bort. Men det kan likväl bli så att hon måste inhalera var gång hon blir förkyld.

Annars vill han att vi ska kolla pälsdjursallergi i höst :eek:
Så nu funderar jag på vad som är värst, att göra mig av med hunden eller barnet :angel: (väldigt mycket ironi). Men jag vet att jag skulle må väldigt dåligt om vi blir tvungna att göra oss av med hunden. Okej att vi inte skaffar någon ny när hon blir gammal och sjuk. Men jag kan inte göra mig av med henne :eek::eek::(:cry: Så jag hoppas inte på pälsdjur.
 
Vår treåring går inte att få i medicin utan att blåhålla, då kan sup gå. Men det är samtidigt som hon skriker aj aj aj sluta. Därför blir det ytterst sällan. Hon slutade med välling i vintras för att vi sa ”tar du inte hostmedicinen så blir det igen välling”. Så då slutade hon. Ungen som levt på typ enbart välling sen hon föddes.

Vi har också inhalator. De två första månaderna panikhöll vi henne två gånger om dagen med dubbla mediciner. Efter det gav vi upp. Ingen bättring alls på två månader.

Hon är envis som bara den. Det går inte att muta, hota, locka, blåhålla. Vi har därmed lite gett upp och tagit en paus. Vissa ungar är väl svårare än andra. Hade jag inte haft en sån här envis rackare hade jag sagt att låt det ta tid, det går över. Och visst så är det nog för de allra flesta. Dock finns det uppenbarligen undantag :D

Mvh Miks
 
Haha, skrev det över mobilen så tror på autokorr :p

Jag hoppas det med. Jag hoppas även att det växer bort, läkaren sa att troligtvis växer det bort. Men det kan likväl bli så att hon måste inhalera var gång hon blir förkyld.

Annars vill han att vi ska kolla pälsdjursallergi i höst :eek:
Så nu funderar jag på vad som är värst, att göra mig av med hunden eller barnet :angel: (väldigt mycket ironi). Men jag vet att jag skulle må väldigt dåligt om vi blir tvungna att göra oss av med hunden. Okej att vi inte skaffar någon ny när hon blir gammal och sjuk. Men jag kan inte göra mig av med henne :eek::eek::(:cry: Så jag hoppas inte på pälsdjur.

Jag håller tummarna för att det inte är pälsdjur!
 
Vi har testat allt under vårens alla penecilinkurer. Linda in i filt, tvinga ,blanda i yoghurt eller gröt, och mutor. Sista gången gick det bra att prata och muta med godis. Hon är 3 år nu.
Under våren så fick vi prova lite olika peneciliner då hon kräktes av vissa, inte bara för att hon blev tvingad utan efter en stund. Nu har hon en med banansmak som biter på det det ska och son hon tar utan mutor de flesta gånger, har varit 4ggr i 10 dagar.
Sen får hon alltid en större muta/present när kuren är avslutad.
Det är skittufft att behöva tvinga i dom så äckliga saker för det smakar ofta apa.
 
Vi har nog haft tur ..

Lilltjejen här hemma har enbart behövt alvedon under sitt första 1,5 år i livet och där har det aldrig varit några problem att få i med den medföljande munsprutan.

Däremot fick hon både Antibiotika och hostmedicin för 2 månader sen pga lunginflammation.
Fröken VÄGRADE medicinen i den lilla sprutan som vi fick med, första två dagarna var det en ren kamp att få i henne det.
Dag tre var jag ensam hemma och kom på den briljanta idén att använda alvedonsprutan - INGA PROBLEM.
Så den kommer alltid att användas till all typ av medicin from nu..
 
Läser med spänning tråden.
Som tur är har vi knappt behövt medicin.
Penicillin fick hon en gång som 2 månaders typ då gick det bra. Sen som 2 år mot stora svinkoppor runt mun och i näsa och kinder.. Då fick vi hålla fast hela henne och huvudet som ett skruvstäd och hon lyckades ändå gurgla ut det mesta... 10 dagars kur. efter 2 dagar ringde jag vc och frågade och bad om tips. Hon gav oss en bakteriedödande salva istället som tog allt. Så då slapp vi kämpa...

Alvedon vid feber använder vi supp. Hon får själv välja i munnen eller i rumpan och har alltid valt rumpan hittills. Ibuprofen (ipren) finns en flytande som heter ... något annat... orange förpackning som är 40mg/ml istället för 20 som ipren är. Smakar apelsin och blir liten mängd så den har hon oftast tagit.

Som tur är är vi sällan sjuk :up:
Men nu som 3 år så tror jag mutor börjar fungera bättre snart!
 

Liknande trådar

R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 979
Senast: Svartfot
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 125
Senast: krambanan
·
Gravid - 1år Eller falsk Krupp som det numera heter. Vill gärna ha tips på hur man kan underlätta för honom. Och om man kan undvika detta fler...
Svar
16
· Visningar
2 766
Senast: atnym
·
Katthälsa En av våra hittekatter eller "jag kom hit och nu bor jag här katt" har haft kronisk snuva i snart fyra år, eller iallafall vad jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
7 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp