medkostnader

J

Josse58

Vad ska man tänka på när man skaffar häst ? vad är et som skall fixas ? vetinärbesikting ? försäkring ? Pass ? svara gärna ^__^

Sv: medkostnader

Om inte hästen har pass, så måste pass fixas. Den borde ha pass när den säljs. :cool:
Veterinärbesiktning. Försäkring och där val av försäkringsbolag. Bra att kolla upp dem innan, när man vet lite om hästen.
Boka box i stall och se till att det finns. Kolla vad som ingår där.
Göra en överslags budget över vad hästen kan kosta per månad med stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccination tandraspning & avmaskning (årets fördelat på ett år).
Lycka till.

hästar kan bita sönder varandras täcken
salvor å sjukgrejjer
skador på box/hage
förslitning av utrustning
krokar till vattenhink
fodertunna...
hink till hagen
grimmor å grimmskaft som får fötter...

finns massor av smågrejjer som dyker upp...

Om inte hästen har pass, så måste pass fixas. Den borde ha pass när den säljs. :cool:
Veterinärbesiktning. Försäkring och där val av försäkringsbolag. Bra att kolla upp dem innan, när man vet lite om hästen.
Boka box i stall och se till att det finns. Kolla vad som ingår där.
Göra en överslags budget över vad hästen kan kosta per månad med stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccination tandraspning & avmaskning (årets fördelat på ett år).
Lycka till.

tack... hur ofta ska dem avmaskas och vaccineras? hur ofta behöver man raspa tänder osv?

Raspas när 1-2 gånger per år minst, oftast funkar det bäst i samband med avmaskning. Annars brukar man raspa när man ser att hästen tar till sig fodret dåligt.
Avmaskning brukar väl vara ca 4 ggr per år.
Vaccinering är jag lite osäker på men jag vet att det är minst en gång per år.

Raspas när 1-2 gånger per år minst, oftast funkar det bäst i samband med avmaskning. Annars brukar man raspa när man ser att hästen tar till sig fodret dåligt.
Avmaskning brukar väl vara ca 4 ggr per år.

Är inte hästen grundvaccinerad (d.v.s att det gått mer än ett år sedan förra sprutan) så får hästen 2 sprutor med kort mellanrum. Efter det så måste hästen ha spruta minst en gång per år. Vad hästen vaccineras emot brukar min veterinär hålla koll på för det är jag inte så insatt i själv ;) Men jag vet att det är mot stelkramp och hästinfluensa iaf.

SNÄLLA GE INTE RÅD NÄR DU INTE HAR EN SUSNING!!!:mad:

Raspas när 1-2 gånger per år minst, oftast funkar det bäst i samband med avmaskning..
Nej! Raspa skall man göra vid behov, bäst är att kolla i samband med vaccination av veterinär. En del hästar behöver aldrig raspas, men det skall kontrolleras en gång per år minst.

Annars brukar man raspa när man ser att hästen tar till sig fodret dåligt..
Nej igen! har det gått så långt att hästen inte tar till sej fodret/minskar i hull har det gått för långt!

Avmaskning brukar väl vara ca 4 ggr per år..
Nej! vanligtvis 2 gånger per år (innan och efter bete), men bäst är att skicka in träckprov för att se vad som behöver avmaskas mot, om ens alls!

Trippelvaccin en gång per år efter grundvaccination, stelkramp endast vart tredje år.

Det är så de gör här och den information jag fått ifrån dem när det gäller raspning och avmaskning.
Alla hästar här raspas minst en gång per år.
Alltså ibland måste de raspas mer än 2 ggr per år och det var det jag syftade på när jag skrev annars raspar man när man ser att de tar till sig fodret för dåligt. Skriver ibland lite tokigt :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 415
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka