J
Josse58
Vad ska man tänka på när man skaffar häst ? vad är et som skall fixas ? vetinärbesikting ? försäkring ? Pass ? svara gärna ^__^
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om inte hästen har pass, så måste pass fixas. Den borde ha pass när den säljs.
Veterinärbesiktning. Försäkring och där val av försäkringsbolag. Bra att kolla upp dem innan, när man vet lite om hästen.
Boka box i stall och se till att det finns. Kolla vad som ingår där.
Göra en överslags budget över vad hästen kan kosta per månad med stallhyra, försäkring, hovslagare, vaccination tandraspning & avmaskning (årets fördelat på ett år).
Lycka till.
Raspas när 1-2 gånger per år minst, oftast funkar det bäst i samband med avmaskning. Annars brukar man raspa när man ser att hästen tar till sig fodret dåligt.
Avmaskning brukar väl vara ca 4 ggr per år.
Vaccinering är jag lite osäker på men jag vet att det är minst en gång per år.
Nej! Raspa skall man göra vid behov, bäst är att kolla i samband med vaccination av veterinär. En del hästar behöver aldrig raspas, men det skall kontrolleras en gång per år minst.Raspas när 1-2 gånger per år minst, oftast funkar det bäst i samband med avmaskning..
Nej igen! har det gått så långt att hästen inte tar till sej fodret/minskar i hull har det gått för långt!Annars brukar man raspa när man ser att hästen tar till sig fodret dåligt..
Nej! vanligtvis 2 gånger per år (innan och efter bete), men bäst är att skicka in träckprov för att se vad som behöver avmaskas mot, om ens alls!Avmaskning brukar väl vara ca 4 ggr per år..
Trippelvaccin en gång per år efter grundvaccination, stelkramp endast vart tredje år.Vaccinering är jag lite osäker på men jag vet att det är minst en gång per år.