medryttare? betala?

Sv: medryttare? betala?

när det gäller min med ryttare hjälper hon till att ta in fodra mocka samt ridning ensam och tillsammans med mig.. hon betalar inget inte ja gheller för att ha henne i stallet betalningen för att hon hjälper mig är ridning i dag ca 2-4 dagar i veckan men då hjälper hon mig med båda hästarna

Så tycker jag det ska vara. Ni hjälper varandra :bow:
 
Sv: medryttare? betala?

Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa en hästägare som behöver hjälp när jag har tid men då vill jag ha något tillbaks, ex hjälp med barnpassning eller något annat som hästagaren gärna vill göra för mig.
 
Sv: medryttare? betala?

En medryttare ska ej betala tycker ja!!!! Då räknas man mer som halvfodervärd tycker jag. Som medryttare hjälper man till om den andra inte hinner enligt mig e de att har man ej råd med sin häst kan man ju inte räkna med en medryttare utan isf ist en halvfodervärd annars i mina ögon e de bara utnyttjande för pengar!!!!!!

Men om man är gratis medryttare ska man inte heller gnälla över att man inte får göra det man vill med hästen. Behöver ägaren hjälp med att skritta ut är det vad man får göra oavsett om man tycker det är roligt eller inte. Betalar du däremot har du också rätt att ställa lite krav.
 
Sv: medryttare? betala?

Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa en hästägare som behöver hjälp när jag har tid men då vill jag ha något tillbaks, ex hjälp med barnpassning eller något annat som hästagaren gärna vill göra för mig.

Du kanske redan får tillbaka att du får rida en välutbildad häst?
 
Sv: medryttare? betala?

Men om man är gratis medryttare ska man inte heller gnälla över att man inte får göra det man vill med hästen. Behöver ägaren hjälp med att skritta ut är det vad man får göra oavsett om man tycker det är roligt eller inte. Betalar du däremot har du också rätt att ställa lite krav.

Jag har aldrig fått tag i några hästägare som ställer så stora krav utan som medryttare har ja sagt till från början ingen betalning och då säger folk med uppskattning att dom e bara glada att dom får hjälp då dom själva inte har tid. Och Jag har då sagt tilll från början att ja hjälper då gärna till med mokning osv ist. Då ja tycker att man ska inte bara komma dit och göra det rida och sen hem utan tycker man får hjälpa till med allt som har med det att göra, mockning, blanda foder, putsa sadel träns osv.
 
Sv: medryttare? betala?

Om medryttaren betalar eller inte beror nog mycket på vilken del av landet man bor i. I storstäder t.ex. där stallyrorna är högre är det nog mer naturligt att medryttarna betalar för sig jämför med "på landet".

Själv var jag medryttare i 12.5 år till hästen som numera är min och betalade aldrig något för det.
Skulle jag själv skaffa medryttare hade jag inte tagit betalt för det. Den personen hjälper juh mig att kunna göra andra saker och det är juh värt en del det också!
 
Sv: medryttare? betala?

Om medryttaren betalar eller inte beror nog mycket på vilken del av landet man bor i. I storstäder t.ex. där stallyrorna är högre är det nog mer naturligt att medryttarna betalar för sig jämför med "på landet".

Själv var jag medryttare i 12.5 år till hästen som numera är min och betalade aldrig något för det.
Skulle jag själv skaffa medryttare hade jag inte tagit betalt för det. Den personen hjälper juh mig att kunna göra andra saker och det är juh värt en del det också!

Precis det tycker ja e rätt svar.;) Medryttaren hjälper ju dig och gör att du får tid till annat osså :)
 
Sv: medryttare? betala?

Jag har aldrig haft betalande medryttare på min häst just av anledningen att ingen ska kunna komma och kräva att få göra något med hästen som jag inte vill med argumentet att de betalar. Vet andra som råkat ut för det och jag vill själv ha bestämmanderätt över min häst och vad som ska göras med henne.
Jag är inte särskilt hård eller pjoskig och är tacksam för hjälp men vill ha möjlighet att stoppa om det skulle behövas.
 
Sv: medryttare? betala?

Under den tiden jag hade egna hästar tog jag aldrig betalt för att få hjälp av någon, trots att mina hästar var välutbildade. Är man villig att lägga tid på att hjälpa mig med mina hästar och alla sysslor runtomkring de dagar jag inte har tid eller något annat så skall man få göra det gratis. Jag bedriver ju inte heller någon form av uthyrningsverksamhet med mina hästar, så varför skall jag kräva betalt som om att jag gör det? Låter helt fel i mina öron...
Däremot skall man självklart vara selektiv med vem som skall få hjälpa till med ens hästar, känner man att det inte fungerar så skall man faktiskt säga ifrån utan att känna att man måste stå ut med människan eftersom personen betalar.

Jag har i dagsläget precis börjat hjälpa en tjej med hennes hästar, men det betalar jag inget för då jag faktiskt inte har råd att betala något för det.
Självklart betalar jag för lektioner och tävlingar som jag deltar i på personens häst, detsamma gällde även när andra hjälpte till med mina hästar.
 
Sv: medryttare? betala?

Min nuvarande medryttare betalar 600 kr/månad och rider 2-4 dagar/vecka beroende på hur mycket hon hinner och jag har behov av. Det var hon själv som erbjöd sig att betala och inget jag har som villkor men eftersom jag är student är det välkommet. Hästen är hyfsat välutbildad och står på en större ridanläggning med tränare, ridhus mm. Hon får göra "allt" med hästen och är oerhört pålitlig så jag tycker det funderar väldigt bra.

Visst att det "tar tid och är jobbigt" att sköta om och ta sig ut till hästen men du använder och "sliter" på någon annans inköpta häst, utrustning, anläggning osv så tycker inte att det är orimligt att få betala lite för det. Precis som att om du lånar någon annans bil så betalar du bensinkostnaden även om du måste hämta och lämna bilen hos ägaren, inget konstigt med det.
 
Senast ändrad:
Sv: medryttare? betala?

En medryttare ska ej betala tycker ja!!!! Då räknas man mer som halvfodervärd tycker jag. Som medryttare hjälper man till om den andra inte hinner enligt mig e de att har man ej råd med sin häst kan man ju inte räkna med en medryttare utan isf ist en halvfodervärd annars i mina ögon e de bara utnyttjande för pengar!!!!!!

Jag hade gladeligen haft en ickebetalande medryttare om denne ryckt in när jag inte hade tid. Företrädesvis om jag är sjuk, det är dåligt väder eller jag ska bort, jag misstänker dock att ingen går med på detta så här får jag byta tjänster eller betala någon och avstår helt från medryttare etc.

De flesta medryttare har fasta dagar (eller så bestämmer man efter hand) och det finns absolut ingen garanti att de kan rycka in då det verkligen behövs, däremot måste hästägaren rycka in om medryttaren inte kan eller ordna på annat vis.

Vad man vill kalla saker spelar väl ingen roll? Det viktiga är väl vad man kommer överens om, delfodervärd, skötare, medryttare...det är bara ord.
 
Sv: medryttare? betala?

Hej,

Jag tycker inte det är något konstigt alls att man får tillgång till en häst en par dagar i veckan genom att betala en del i stallhyran. Lite fräckt av hästägaren kanske om man har 3 hästar och medryttaren ska mocka och dona och sen bara får skritta runt i ridhuset.. men det är ändå upp till varje medryttare att inte betala för något man inte tycker är värt.

Jag har haft häst större delen av mitt liv och några år av dessa gjorde jag karriär i Stockholm och behövde hjälp med mina hästar så jag har haft ett gäng faktiskt - det är verkligen inte lätt att hitta bra medryttare. Då jag hade två men bara ville ha den ena motionerad gjorde jag dock så att jag inte tog betalt men istället tog medryttaren hand om allt kring båda hästarna men fick bara rida den ena. Medryttaren behövde inte betala (ovanligt i 08) och jag fick helt hästlediga dagar - alla nöjda!

Under någon kort period har jag tagit betalt men då gällde det en häst och medryttaren var duktig och fick rida lite som hon ville och träna för min tränare osv. Då tog jag stallhyran/30 * dagar per månad
 
Sv: medryttare? betala?

Alltså är du i grund och botten inte intresserad, vilket jag som hästägare omedelbart hade valt bort.

Jag också!

Jag har en välutbildad häst som dessutom gått på ridskola i flera år, gör ryttaren rätt gör hon rätt och hon är en utmärkt läromästare. Jag anser att det jag ger tillbaka är möjligheten att rida en häst som kan mycket och som ger sin ryttare kvitto på att den gör rätt.
 
Sv: medryttare? betala?

Då tror jag nog att ägaren hellre rider sin häst själv, än att passa barn eller städa. Såvida DU inte kan utbilda den.
 
Sv: medryttare? betala?

Håller med övriga, du kommer inte i närheten av min häst. Vill jag ha hjälp med utbildning så väljer jag noga och betalar för mig. Att betala en medryttare för att rida hästen (om än i tjänster) är lite väl mycket begärt från medryttarens sida om inte förutsättningarna är speciella. Då är hagen ett bättre alternativ.
 
Sv: medryttare? betala?

Jag rider just nu en 5åring som jag då ska rida till utbilda i hoppning osv nu framöver. Jag betarar inget för detta även om ja e medryttare jag hjälper ist till med stallsköttsel och andra hästarnas vård osv. Då får ja även rida dom andra om jag vill och har tiden över jag hjälper alltså till med allt annat när jag är där dom dagarna så ägaren får lite ledigt:) Dock ffår jag betalt för bensinen och så när jag kör dit när hon behöver extra hjälp och jag egenteligen inte haft tid men ställer upp ändå. Eftersom jag tycker det är rätt från min sida att ställa upp då jag får rida mer än den ja utbildar.
 
Sv: medryttare? betala?

Jag har en tjej som ska börja hjälpa mej lite med mina hästar (främst valacken). Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt, hon avlastar ju mej...:laugh:

Jag tycker däremot att om en medryttare gör nåt med hästen som inte ägaren själv skulle göra (typ tävlar eller tränar hårt så det tillkommer en massa extra kostnader, då får medryttaren stå för det). Skillnad dock om ägaren ber medryttaren träna och tävla hästen, då står ägaren för det.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 584
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 370
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp