Medryttare, bra första intryck?

diabla

Trådstartare
jag har hittat världens bästa häst på internet och ska åka och provrida! :banana: Vad ska man tänka på för att göra ett så bra intryck som möjligt hos ägaren?

Vad har ni gillat att era medryttare gjorde, vad fick er att bli "avtända"?

Jag tänker, att det är viktigt att visa att man gillar hästen, gulla med den, inte bara komma dit, rida, hejdå, utan gulla med hästen och visa att den kommer att ha det roligt ihop med en.

rida sitt abslut bästa, rak i ryggen, blabla.

ta emot kritik och råd från ägaren.

hjälpa til med stall sysslorna, sopa, mocka och sånt även om ägaren inte ber en, okej kankske inte gå och hämta en skottkärra och börja mocka utn jag menar om ägaren står och mocka så kan man frga om om an ska hjälpa till.

Ja vad finns det mer?

Vad ska man INTE göra?
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Mitt tips är att du visar att du verkligen VILL bli medryttare på hästen. Var intresserad, ställ frågor. Och som du själv skriver, umgås med hästen. Huruvida du sedan sträcker på ryggen eller inte tror jag är mindre relevant. Det viktiga är trots allt att du kommer överens med både hästen och ägaren, att ni får en god kontakt och förtroende för varandra.
Varningsmoment är att ta för sig alldeles för mycket. Har hon eller han inte haft medryttare förut tror jag det är bättre att du går lugnt fram och kanske medvetet lägger dig något under hans/hennes nivå. Jag tror att många oroar sig för att medryttaren ska ta över.
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Först och främst visa att du är en person att lita på.

Alltså tabu att komma försen utan att höra av sig..som med alla möten.

Ställ frågor om vad du ska göra de dagar du har hästen,överdriv inte ditt kunnande.
Tex kan du nte galoppera (dåligt exempel) så säg inte att du kan det..

Lycka till!
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Jag tycker inte att man ska gulla med hästen bara för att ägaren står bredvid. Om du verkligen känner att det är rätt häst och du kommer överens med ägaren så är inte hur man ska bete sig något man måste planera i förväg. Tycker det verkar lite konstigt, som om man är med i en teater. Att vara sig själv är väl det bästa, antingen kommer ni överens eller inte. Hade jag velat ha en medryttare hade jag hoppats att hon var sig själv när hon kom och tittade på hästen och hade definitivt hoppats att hon betedde sig likadant vare sig jag var där eller ej.
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Skulle jag ha en medryttare så skulle jag vara intresserad av att hon/han hade samma syn på hur hästen ska ridas, skötas osv.
Jag skulle vilja att han/hon verkade ansvarsfull och att personkemin stämmer mellan oss.
Jag skulle inte tycka det var en nackdel om medryttaren var mer erfaren och kunde mer än jag, det skulle jag se som en fördel. Men däremot vill jag att personen har en ödmjuk attityd.
Jag skulle uppskatta om medryttaren var beredd att ta lektioner för min tränare med hästen för då skulle ju hästen utvecklas i samma riktning med oss båda.
Det jag inte skulle gilla var om personen red en helt annan ridstil.
Ett överdrivet gosande med hästen skulle jag inte gilla, inte heller att han/hon gav godis vid besöket:devil:
Jag vill att personen visar respekt för hästen som ju faktiskt inte känner medryttaren än. Hälsar på hästen på ett förtroendeingivande sätt, inte tillåter henne buffla eller ta kommandot (uppträder proffsigt helt enkelt).
Vidare ska allt gå lugt och städat till, skötsel, sadlig, tränsning, ridning mm.
Jag vill absolut inte att personen kritiserar hästen om det går fel någonstans utan hellre tar på sig felet själv och är beredd att rätta till det (vem har inte gjort fel någon gång), det gör inget om det fel bara man är tillräckligt erfaren att inte lägga skulden på hästen.
Kommer inte på något mer nu.
Lycka till!
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Jag tänker, att det är viktigt att visa att man gillar hästen, gulla med den, inte bara komma dit, rida, hejdå, utan gulla med hästen och visa att den kommer att ha det roligt ihop med en.

Gulla med hästen? Det låter mer som om du skulle åka och träffa en kanin att ha i knäet....:angel: Borsta hästen och visa att du kan hantera den på ett moget och säkert sätt så blir det nog bra.
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Gulla med hästen? Det låter mer som om du skulle åka och träffa en kanin att ha i knäet....:angel: Borsta hästen och visa att du kan hantera den på ett moget och säkert sätt så blir det nog bra.



jo men en häst som jag var och provred, hon var jätte noga med att jag gullade med hästen, asså inte typ pratade med bäbis röst och stod och pussade på den!! men pysslade mycket med den. nu var detta 3 år sen så jag kommer inte ihåg helt hur hon sa det, men kontentan av vad hon sa var att hon sa att det var viktigt att jag itne bara kom dit och red, utan även umgicks med hästen och pysslade mycket med den.

inte gulla med bäbisröst och godis om ni förstår skillanden.

t.ex. pyssla så menag jag typ ryckta extra extra noga, borsta manen och svansen jätte noga, borsta ansiktet noga, sånt gull om ni förstår?
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Jag tycker att du ska vara dig själv. Visa vem du är på bästa sätt och som någon tidigare sa; Säg inte att du kan något, om du inte gör det.
Jag har inte haft så många medryttare eftersom jag har haft turen att ha en och samma tjej i nästan alla år. Men med henne stämde allt på em gång, och framför allt en sak som jag la mycket vikt på var att hon var ärlig, jämt, i alla lägen.

Lycka till !
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Jag tycker absolut att man ska gulla med hästen..men när man provrider så kanske det blir lite konstigt om man står och borstar i all evighet...det viktigaste är ju ändå att prata mycket med ägaren, ställa frågor, vara vänlig och öppen och villig att lära sig nya saker. Det tycker jag är viktigast. Om någon kom och provred min häst och bara ägnade all tid åt att gulla med hästen utan att prata med mig skulle jag tycka att det var väldigt konstigt. Själva ridningen i sig är väl inte så jätte viktig känner jag...det är mycket viktigare att jag ser att personen har bra kontakt med hästen och att jag ser att ryttaren tänker på hästen när h*n rider än att h*n rider hästen "korrekt" i form och rak i ryggen...trots allt så är det ju första gången personen rider hästen och vet inte alls hur just min häst fungerar. Det beror iof. också på vad man har för häst och vad ägaren anser att du ska kunna. Om det är en "topp häst" så kanske ägaren har en annan syn på ridningen. Lycka till!
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

*kl*
Det viktigaste för mig som hästägare är att jag känner att jag får förtroende för min medryttare! Hur bra hon rider skiter jag ärligt i, sålänge hon inte förstör min häst, det viktigaste är förtroende och att jag vet att hästen blir väl omskött när hon är där!!
Fråga ägaren vad hon vill ha ut av ditt medryttarskap, ska det vara fasta dagar, är det flexibla dagar, vill hon att du "bara" ska rida i skogen, får du träna? Fråga så att både du och ägaren verkligen vet vilket plan ni står på! Om du vill träna och tävla och hon vill att du ska rida i skogen så är det ju ändå inte rätt häst för dig, hur fin och söt den än är!!
Lycka till!!
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Åk inte dit för att göra max intryck utan åk i stället dit för att så grundligt som möjligt kolla om häst och villkor passar dig!
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Det jag uppskattar (som hästägare):

Trevlig medryttare.
Vilja ha fasta dagar.
Verka pålitlig.

Huruvida personen är duktig på att rida är inte så viktigt. Bara denne kan hantera hästen säkert, så att jag inte behöver vara orolig för att h*n ska göra sig illa.

Men pålitlighet är A och O.

Norrland
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Var dig själv! OM du tycker om hästen- visa det då och var intresserad av dess egenskaper och historia. Visa att du sätter hästen i första rummet coh inte bara möjligheten att få rida. Skötseln runt hästen är minst lika viktig!
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

För dig lungt och sansat, försök vara avslappnad. Ställ frågor om något är oklart.

Gulla med hästen och visa mer intresse om du känner dig intresserad. Försök komma till avslut. Om du inte är intresserad, tacka hövligt nej och önska en trevlig helg.
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Råd från mej, som hästägare med (världens bästa) medryttare:
Var ärlig med varför du vill vara medryttare! Vill du bara rida, eller vill du vara en del av hela stallgänget? Känna att du har en "egen" häst ett par dar i veckan? Vill du bara gosa och ut i skogen? Vill du träna och kanske tävla? Var uppriktig med dina avsikter och kunskaper så ska det nog gå bra! Kräv också från ägaren att hon berättar varför hon vill ha en medryttare? Vill hon enbart åt dina pengar, eller vill hon verkligen ha hjälp och avlastning med sin häst? Inställningen till dej som medryttare brukar variera kraftigt efter motivet...
 
Sv: Medryttare, bra första intryck?

Om jag skullat haft en medryttare så hade det allra viktigaste varit att både jag och hästen kan lita på personen i fråga. Personen måsta vara ärlig och inte vara rädd för att koma med tip/idéer till mig, fråga eller andra funderingar.

Dessutom vill jag ju helst att medryttaren kan rida ;) .

Annars även sådant som du själv skriver. Det där med att "gulla". Jag tror du menar att man inte bara kommer dit och rider sedan sticker igen, utan att man verkligen tar hand om hästen och visar att hästen är mer än ett redskap.

Lycka till i alla fall!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 811
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Vinur
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp