Medryttare - finns det inga vettiga?

FrauleinTotenkopf

Trådstartare
Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt okomplicerade hästar. Det har kommit folk som varken kan tränsa eller sadla, föga intresserade av skötseln kring det som hör till att ha häst såsom mockning, borsta och fylla på vatten. Får ofta känslan att de enbart vill rida men är helt bortkomna vad gäller annat. Den senaste som var här sa hon skulle börja men annonserar ändå efter att hon letar en annan medryttarhäst. Känns som det är lika bra att säga att hon inte behöver börja. Känner att jag börjat tröttna. Överlag kan jag inte förstå hur det kan vara så svårt att hitta vettiga och pålitliga människor?
 
Du har haft otur. Det finns bra medryttare. Men det är inte alltid lätt att matcha häst/ägare/medryttare. En häst som jag blev medryttare på, hade haft andra som också velat bli medryttare på den, men ägaren hade fått säga nej till dem, främst för att de bara hade erfarenhet av turridning.

Vet en här i närheten som söker medryttare men hittar ingen. Hon ville ha mig som medryttare förut, men jag var tvungen att tacka nej, för jag hade inte ens råd med resan till och från stallet. Så jag har inte ridit på snart 3 år nu.

Vet inte vart jag vill komma men det är väl att man kan få vänta på att rätt person dyker upp. Kanske finns det någon annan som kan rekommendera någon?
 
Självklart finns det men som med det mesta annat får man gå igenom ett antal personer innan man hittar någon det funkar med.
Är ju inte svårare än så.
 
Om man vill undvika att "kreti och pleti" kommer och provar kan man alltid be om referenser. Det kan vara från t ex tidigare hästägare eller ridlärare på ridskolan. Man kan också höra sig för bland stall i närheten eller stallkompisar om de känner någon som letar häst att rida. Har man väl fått ordning på lite kontakter kring medryttare verkar det gå lättare.

Själv frågade jag en kollega och vän som jag visste hade ridit tidigare. Hon blev superglad över frågan och jag var noga med att vara ärlig med vad det var för häst jag hade. Hon har ridit min häst en gång i veckan i över ett halvår nu och det funkar hur bra som helst.

Jag hade också en annons ute och fick mest svar från yngre eller oerfarna ryttare. Det kändes inte lika säkert.

Nu har jag också ett större nät med "potentiella medhjälpare", t ex personer som är medryttare på andra hästar i stallet. De ställer gärna upp och rider om jag är bortrest eller sjuk. Så även om jag har en medryttare försöker jag underhålla kontaktnätet med andra, ifall jag behöver hjälp.
 
Om man vill undvika att "kreti och pleti" kommer och provar kan man alltid be om referenser. Det kan vara från t ex tidigare hästägare eller ridlärare på ridskolan. Man kan också höra sig för bland stall i närheten eller stallkompisar om de känner någon som letar häst att rida. Har man väl fått ordning på lite kontakter kring medryttare verkar det gå lättare.

Själv frågade jag en kollega och vän som jag visste hade ridit tidigare. Hon blev superglad över frågan och jag var noga med att vara ärlig med vad det var för häst jag hade. Hon har ridit min häst en gång i veckan i över ett halvår nu och det funkar hur bra som helst.

Jag hade också en annons ute och fick mest svar från yngre eller oerfarna ryttare. Det kändes inte lika säkert.

Nu har jag också ett större nät med "potentiella medhjälpare", t ex personer som är medryttare på andra hästar i stallet. De ställer gärna upp och rider om jag är bortrest eller sjuk. Så även om jag har en medryttare försöker jag underhålla kontaktnätet med andra, ifall jag behöver hjälp.
Så har jag också gjort, både när jag varit medryttare själv och när jag haft medryttare till min egen häst. En stor fördel är ju att stå inhyrd i ett lite större stall där man får en massa kontakter "gratis" :) Under de nästan 25 (!) år som jag hade häst(ar) inhyrd(a) så var samtliga medryttare i stallet "någon som kände någon" eller någon som tidigare haft häst i stallet.
 
Självklart finns det vettiga personer. Men min erfarenhet är att om man är en pålitlig person så har man ofta kontakter och redan erbjudanden dvs man behöver inte kolla på annonser. Det räcker att man får ett rykte om sig att vara pålitlig och vettig som person så tycker jag man får erbjudanden även från vänners vänner. Om jag hade varit du hade jag spridit det till vänner och även skrivit det på min facebook om du har en sådan tex "Har jag någon bekant som kan rekommendera någon vettig och pålitlig person som vill rida Brunte två dagar i veckan.." Känner du tex någon ridlärare på någon ridskola i närheten så kanske de känner folk.
 
Självklart finns det vettiga personer. Men min erfarenhet är att om man är en pålitlig person så har man ofta kontakter och redan erbjudanden dvs man behöver inte kolla på annonser. Det räcker att man får ett rykte om sig att vara pålitlig och vettig som person så tycker jag man får erbjudanden även från vänners vänner. Om jag hade varit du hade jag spridit det till vänner och även skrivit det på min facebook om du har en sådan tex "Har jag någon bekant som kan rekommendera någon vettig och pålitlig person som vill rida Brunte två dagar i veckan.." Känner du tex någon ridlärare på någon ridskola i närheten så kanske de känner folk.
Så gjorde jag fast omvända roller när jag letade första medryttarhästen efter mitt långa hästuppehåll. Jag hade fortfarande många vänner på Facebook som höll på med hästar och skrev ett inlägg som jag bad mina vänner dela :) Tog inte lång tid innan jag hittade en medryttarhäst.

En vän till mig skrev också ett inlägg på sin Instagram där hon sökte medryttare till sin häst. Funkade också :D
 
Så gjorde jag fast omvända roller när jag letade första medryttarhästen efter mitt långa hästuppehåll. Jag hade fortfarande många vänner på Facebook som höll på med hästar och skrev ett inlägg som jag bad mina vänner dela :) Tog inte lång tid innan jag hittade en medryttarhäst.

En vän till mig skrev också ett inlägg på sin Instagram där hon sökte medryttare till sin häst. Funkade också :D
Jag har också hittat medryttarhäst via bekanta på fb för länge sedan. Helt klart bästa sättet!
 
Jag har inte ridit på ca 8 år och flyttat till annan del av Sverige så jag, så i mitt fall om jag skulle bli medryttare är nog inte den första man väljer ;)
Även om jag haft egen häst sen jag var 14 och eget stall sen jag var 20 tom samtidigt som jag slutade med hästar sen ca samma 8 år sen..

Men men min variant blir nog att börja rida på ridskola först innan jag letar medryttarhäst så man kan påvisa att man faktiskt kan rida ;)
 
Jag har inte ridit på ca 8 år och flyttat till annan del av Sverige så jag, så i mitt fall om jag skulle bli medryttare är nog inte den första man väljer ;)
Även om jag haft egen häst sen jag var 14 och eget stall sen jag var 20 tom samtidigt som jag slutade med hästar sen ca samma 8 år sen..

Men men min variant blir nog att börja rida på ridskola först innan jag letar medryttarhäst så man kan påvisa att man faktiskt kan rida ;)
...och går du på ridskola får du också automatiskt lite kontakter :) Min första medryttarhäst fick jag genom en kompis som red i samma ridgrupp som jag - hon hade unghäst och höll igång ridingen på ridskola, och när unghästen väl blev inriden var han lite "mycket" så hon frågade om jag ville hjälpa till.
 
Jag har alltid lyckats hitta vettiga medryttare när jag haft egna hästar, men istället svårt att hitta vettiga hästägare när jag velat vara medryttare 😅 Jag vill ha det så enkelt som möjligt! Alltså, jag mockar naturligtvis och sköter om hästarna som medryttare, men överlag ska det vara smidigt och enkelt, vilket jag upplever att många hästägare inte har det.
Kan det vara något sådant som gör att det är svårt att hitta folk? Jag vet ju inte hur du har din hästhållning, utan bara spånar :)
 
Jag har haft tre medryttare de senaste åren (varav en just nu), där alla har varit duktiga och vettiga i både ridning och skötsel/hantering MEN är sådana som ställer in med otroligt kort varsel, samma dag, gärna på eftermiddagen, och inte på grund av sjukdom utan lite olika saker.
 
Det finns vettiga medryttare. Men man får nog leta en stund för att hitta någon som man känner passar. Att den du eventuellt skulle ha som medryttare letar en annan häst i samma veva kan ju vara att hen bara vill rida flera olika hästar. När jag var medryttare förut så ville jag ha fler dagar och sökte mig för en till medis i närheten. Det gick galant. Så bara för att någon annonserar om fler medryttarhästar betyder inte att personen inte är intresserad av dina hästar. :)
 
Får man fråga hur upplägget ser ut? Vad är dina förväntningar på medryttare och vad erbjuder du? Det kan ju locka lite olika beroende på hur man lägger fram det.
 
Jag har inte läst tråden men har haft två kanonmedryttare! Den ena betalade, för jag tyckte att hästen var så pass fin att det var motiverat. Ponnyn var i princip bara inriden och jag var tacksam för att hon fick motion, så där tog jag inte betalt. Mina medryttare fick rida när dom ville i princip, hästarna gick på lösdrift, så det jobb som behövdes var packning av höpåsar och (gärna) mockning av hage. Men väldigt lite arbete egentligen. Smörjde de utrustning blev jag bara lycklig 😁 de fick julklappar och massor av uppskattning, ovärderliga!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 776
Senast: Ramona
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 589
Senast: monster1
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp