Medryttare: Hur hittade du rätt häst/ägare/ryttare?

Jag har hittat mina medryttare via annons, blocket och medryttare.nu, har funkat jättebra, har två stycken, den ena har varit med mig i 6 år typ och den andra i tre, båda stabila, gillar hästen och jag kan helt lämna henne i deras händer. Det har jag känt från början, det är viktigt för mig att känna förtroende för medryttaren tidigt. Den behöver inte rida perfekt, utan det är en helhet. :)

Mina medryttare betalar en del av kostnaderna (bor i 08-området även vi) men får också ha hästen som sin egen helt fritt och delta på träningar och tävlingar och allt vad de känner för, nu är hästen lite äldre (men oförskämt pigg och fräsch) så några större tävlingar är inte aktuellt, men det är inte heller någon av oss som har några sådana ambitioner. Jag har yttersta ansvaret såklart och sista ordet om det skulle vara något men i övrigt ser jag det som ett samarbete kring hästen. De är nog lite mer som delfodervärdar kanske.
Vi är flexibla åt alla håll, och de har även ställt upp under en längre konvalescens/igångsättning nu under höst/vinter.

Men jag har också sett många som vill ha mycket pengar bara för uteritt och det hade jag inte heller varken haft lust att betala, eller mage att ta betalt för. Jag känner såhär: ju mer begränsningar krav jag som ägare ställer, ju mindre kan jag "ta betalt". Men när man får tillgång till hästen som sin egen, så tycker jag man kan få betala en liten del av vad det kostar också.

Håller helt med dig...
Får man ha den som "sin" så kan jag betala mycket mer än om vi pratar lunka ut i skogen häst... :)
 
Jag ser det som att det här i Stockholm finns två alternativ. Antingen är man villig att betala och då får man tillgång till de mera välutbildade hästarna, eller så vill man inte betala utan ser sitt arbete som betalning och då får man nöja sig med hästar som inte kan så mycket.

Om det är rätt eller fel kan ju diskuteras, men detta verkar vara det gängse systemet. Att många vill ha alldeles för mycket för att rida outbildade hästar som medryttaren bara ska rida ut kan jag hålla med om. När jag ser annonser för en unghäst under utbildning där man vill ha någon som kan det och som för nöjet att utbilda någon annans häst ska betala för det hoppas jag alltid att ingen nappar på det. Men att betala för att rida en välutbildad häst där man kan få välja en del själv vad man får göra, rida för tränare och kanske t o m tävla tycker jag inte är fel även om man mockar och gör annat stallarbete.

Hade jag inte haft egna hästar hade jag betalat för välutbildad häst uppstallad på ett ridmässigt bra ställe där jag fick välja en del av ridningen själv. Däremot inte om jag inte fick påverka alls vad jag skulle göra ridmässigt. Jag har aldrig tagit betalt av någon medryttare hittills just för att jag vill ha sista ordet angående vad som ska göras.


Låter som en klok inställning med att inte ta så mycket betalt men styra helt.
Har haft turen att få rida en äldre häst (tillhöde en av mina vänner, med flera hästar) som sällskapsryttare. Helt enkelt det är tråkigt att göra allt själv jämt. Träning tävling ut i skogen osv. Självklart stallarebete ink kolla hagar, mocka hagar skotta paddok osv. Gratis mot arbete samt div inköp av saker.
Tyvär har min vän flyttat lååångt från 08 området... :(
 
Kontakter! Både när jag själv har varit medryttare och när jag har skaffat medryttare har det varit personer i klubben som jag har känt till sedan tidigare. Både när jag själv blev medryttare och när jag skaffade medryttare nr 2 så var det ägaren som frågade ryttaren om hon var intresserad, "min" hästägare hade sett mig i väldigt många år ända sedan jag var nybörjare och jag själv hade sedan länge siktat in mig på medryttare nr 2 om nr 1 skulle sluta :D.

Jag bävar inför dagen jag flyttar med hästen och måste leta medryttare utan att känna någon inom den lokala hästvärlden - hur 17 vågar man skaffa någon när man inte har några pålitliga rekommendationer att gå på? Jag vet ju hur jag har sållat bort duktiga potentiella medryttare som gjort ett bra första intryck för att jag via omvägar har hört att de busrider när ägaren inte är med ...

Så jag skulle i alla fall säga att det bästa sättet att hitta en medryttarhäst är att skaffa en egen häst, efter det tenderar man att få kontakter och erbjudanden :p. Näst bäst är att skaffa en medryttarhäst även om den inte riktigt är vad man tänkt sig och på så sätt visa att man finns och är en vettig person, eller att passa hästar åt bekanta som är borta, engagera sig i den lokala klubben, rida på ridskolan, vara funktionär på tävlingar - kort sagt få in en fot.

Vad som är rimligt eller orimligt med betalning osv är helt upp till ägaren och medryttaren. Fri marknad, och om nu medryttaren är beredd att betala en tusenlapp för att skritta ut en gång i veckan och mocka hela stallet så är det ett rimligt pris. Om inte, så får ägaren fundera på att sänka priset, förbättra erbjudandet eller klara sig utan medryttare. Enkelt.

Om jag bara hade tiden att ha häst skulle den stå i stallet NU! men skiftarbete med mycket långa dagar och i bland flera timmars restid är det inte möjligt.
Har ev en medryttar häst på G. Vi får se hur det känns på Torsdag... :D
 
Tja som rubriken lyder..
Hur hittade ni varandra medryttare-hästägare?
Vad tycker ni är rimliga krav att ställa på sin medryttare/hästägare, tid, betalning, ridning osv?
:confused:

Sitter och letar i annonsträsket för medryttare igen och blir bara mer missmodig...
:cry:
Jag hade tur att jag hittade en så bra medryttare till min tjej på en gång! Hittade henne via min bonuspappa, hon är nämligen en kollega till honom. Då de jobbar som brandmän båda två jobbar de skift vilket är toppen då hon då ofta kan hjälpa mig i veckorna när jag har mycket skoljobb osv.
Hur mycket en medryttare ska hjälpa till tycker jag helt och hållet är upp till ägaren och där finns inga rätt eller fel. Jag själv vill inte ha hjälp mer än högst en gång i veckan medan jag känner folk som har hjälp av medryttare ända upp till fyra gånger i veckan. Och alla alternativ är okej så länge alla trivs bra med det.
Jag skulle gärna ta betalt av min medryttare då vi står på ett så pass lyxigt ställe att vi aldrig behöver mocka, ta in/ut eller fodra osv, vilket betyder att det enda min medryttare gör när hon kommer eller kvalitetsjobbet - rider. Jag tror inte att jag skulle vilja ha samma motivation till att ta betalt om medryttaren dessutom slet med massa stallarbete ute hos min pålle. Men jag vet nog inte riktigt, allt kring att ha häst kostar pengar, MYCKET pengar och jag tycker därför att man som hästägare har all världens rätt till att ta betalt av en som får äran att rida ens häst. Argument som: det är ju snarare ägaren som ska betala mig, jag hjälper ju henne med hästen, köper jag inte riktigt. Att ha och hållas med hästar ÄR INTE GRATIS!
MEN då jag och familjen är god vän till min medryttare har min mamma övertalat mig att inte ta betalt av henne. Och jag är nöjd ändå.

Jag har medryttare för att få hjälp av motionen av min häst, inget annat. Gulligullandet är jag så duktig på att sköta själv och hon blir minst lika ren när jag borstar henne som när medryttaren gör det, så det känner jag inte att jag behöver vidare hjälp med. Därför är det också precis det som är viktigt för mig - att hästen verkligen blir ordentligt riden när medryttaren åker ut. Annars är medrytteriet helt bortkastat för min del då jag inte har en medryttare för hästens sällskaps skull utan för att den ska hållas igång ordentligt i veckorna.

Som tur är har jag en medryttare som uppfyller alla mina krav! :)
 
Har hittat alla mina medisar via annonssajter som medryttare.nu, blocket och hästnet. Hederliga vägen, mail/telefon, provridning. Haft egen annons och svarat på andras.

Höll på att "missa" nuvarande medisen då jag tillfälligt hade gett upp sökandet pga för mycket nitlotter. Läste lite förstrött, såg annonsen och tänkte "äh, jag kan väl titta". Och nu rider jag världens underbaraste sto som passar mig perfekt :love:

Jag vill inte ge mig in i betalningsdebatten :p Jag betalar, har alltid varit betalande medryttare. Det har rört sig om summor mellan 400-800 beroende på uppstallning och dagar i veckan. Min smärtgräns går vid närmare tusenlappen.
 
Jag satte själv ut en annons där jag tydligt och utförligt beskrev vem jag var och vad jag sökte.

Mina förutsättningar var att jag tidigare hade haft egen ponny och tävlat en del i framför allt dressyr, men nu flyttat till Uppsala för att plugga och hade inte längre några tävlingsambitioner överhuvudtaget. Utan jag var ute efter en trevlig häst i lagom storlek (stor ponny/liten häst) att framför allt få motionsrida i skogen, men gärna kombinerat med något dressyrpass på bana då och då.

Mitt enda egentliga krav var att det skulle gå att ta sig till stallet med kollektivtrafik, annars var det liksom kört att det skulle fungera. :) Nämnde inte något om betalning i annonsen, är inte på något sätt principiellt emot att betala utan kunde absolut tänka mig att betala beroende på förutsättningarna, men tänkte att det är något vi får diskutera sinsemellan.

Fick en hel del svar! :)
Vissa ratades pga att det trots allt krävdes bil för att ta sig till stallet. Provred en häst som förvisso var rätt trevlig, men hästägaren hade inte varit riktigt ärlig med hur långt det var mellan busshållplats och stallet. Hade kanske varit ok om inte själva bussresan redan tagit ca 45 min. Det kändes helt enkelt för mycket, mitt fritidsintresse ska liksom inte kännas som en börda i vardagen.

Fick också en del erbjudanden om upplägg som kanske hade varit rena drömmen för någon annan, men som inte var det jag sökte:

* Att få i princip fri tillgång till en unghäst som åtminstone ägaren själv beskrev som mycket lovande... Få rida varje dag om jag så ville. Träna, tävla osv. Nu är jag ganska säker på att det fanns någon form av hake i det hela, men oavsett om allt hade varit prickfritt så var det helt enkelt inte något på den nivån jag sökte.

* En ägare som hade två hästar i eget stall och helt enkelt sökte ridsällskap. Hon ville alltså ha någon som kunde rida ut tillsammans med henne. Säkert guld för någon annan, men för mig fyller ridningen en stor avslappnande funktion. Vill kunna få sitta och filosofera i min egen takt ;) Sällskap är absolut trevlig emellanåt, men främst föredrar jag att rida på egen hand och koncentrera mig på mig och hästen.

Men så kom det ett svar jag fastnade alldeles extra för! En, i mina ögon alldeles lagom stor, arab som ägaren sökte medryttare för till motionsridning ca 2 dagar i veckan. Stod i ett stall efter samma busslinje som där jag då bodde. Perfekt! :)
Och det var kärlek vid första ögonkastet, vilken bara förstärktes efter första ridturen. Kände mig sedan typ som en förälskad fjortis som bara kollade mobilen hela tiden för att höra något från ägaren, om hon ville ha mig. ;)

Har nu varit medryttare i 6 eller 7 år, och jag hade nog inte kunnat haft det bättre! Allt är, ur mitt perspektiv, helt perfekt; hästen, ägaren och stallet.

Har aldrig betalat utan ägaren var tydlig med att det var motion hon ville ha hjälp med. Jag hade absolut kunnat tänka mig att betala en slant då jag så otroligt gärna ville rida hästen, men min inte så feta studentplånbok var ganska glad att få slippa... Numera har jag dock jobb och bra lön, så det skulle inte vara ett problem om det skulle bli aktuellt.

Har aldrig haft några fasta dagar, utan det varierar från vecka till vecka och styrs efter ägarens mer oregelbundna arbetstider. Jag har alltid försökt lägga stor vikt vid att vara så flexibel som möjligt och ställa upp med att ta stallpass, hjälpa till vid höleveranser etc.

Har hand om allt på "mina dagar". Dvs mockning, matfixning, ev stallpass osv. Och det är precis så som jag vill ha det. Skulle inte vara intresserad av en uppgörelse som bara innebar ridning, utan jag lägger stort värde i allt arbete runt omkring. Ridningen är bara en del av mitt hästintresse.

De senaste åren har jag haft hand om två hästar på mina dagar, förutom min medryttarhäst även ägarens dotters ponny. Tidigare var det en shettis men numera ha hon en c-ponny som även jag kan rida, och det är hur roligt som helst att ha två fina hästar att rida. :) Dessutom köpte jag och min sambo lägenhet på gångavstånd från stallet för ca 2 år sedan, och jag tycker fortfarande det känns som hur lyxigt som helst! ;)


Haha, oj. Nu blev det jättelångt, sorry!
 
Haha ja så har vi det är med 08:or

det ringde en tjej som ville ha medryttare på sin maxade c-ponny och vi bestämde 600kr i månaden och jag skulle rida 2 dagar i veckan det sluta med att ja hade betalat 1000kr för en månad och jag hade aldrig fått rida hästen utan bara gjort iordning allt som skulle göras så att ägare bara kunde hoppa upp på hästen och rida

sen nu så svarade ja på en annons på blocket om en tjej som sökte skötare till sin kallblods travare ägaren ringde och vi prtade länge i telefon om hästen jag tyckte hästen lät helt underbar och ägaren verkade tycka att jag lät rätt bra oxå tanken var bara att jag skulle hjälpa henne att borsta honom o mocka osv eftersom hon var gravid i 8:e månaden men det sluta med att jag började rida honom för hon tyckte att han verkligen litade på mig (hästen är väldigt speciell o han vill inte att nån ny människa ska upp på han) och då var hon ägare alltid med varje ridpass och hade som träningar för mig vilket var extremt roligt för jag har lärt mig jätte mycket nu och sen nu för nån vecka sen fick hon barnet då har jag bara gått med hästen på ridbanan och gjort några skrittövningar från marken är helt kär i honom *_* betalar dessutom inget alls
 
Haha ja så har vi det är med 08:or

det ringde en tjej som ville ha medryttare på sin maxade c-ponny och vi bestämde 600kr i månaden och jag skulle rida 2 dagar i veckan det sluta med att ja hade betalat 1000kr för en månad och jag hade aldrig fått rida hästen utan bara gjort iordning allt som skulle göras så att ägare bara kunde hoppa upp på hästen och rida

sen nu så svarade ja på en annons på blocket om en tjej som sökte skötare till sin kallblods travare ägaren ringde och vi prtade länge i telefon om hästen jag tyckte hästen lät helt underbar och ägaren verkade tycka att jag lät rätt bra oxå tanken var bara att jag skulle hjälpa henne att borsta honom o mocka osv eftersom hon var gravid i 8:e månaden men det sluta med att jag började rida honom för hon tyckte att han verkligen litade på mig (hästen är väldigt speciell o han vill inte att nån ny människa ska upp på han) och då var hon ägare alltid med varje ridpass och hade som träningar för mig vilket var extremt roligt för jag har lärt mig jätte mycket nu och sen nu för nån vecka sen fick hon barnet då har jag bara gått med hästen på ridbanan och gjort några skrittövningar från marken är helt kär i honom *_* betalar dessutom inget alls

Första låter ju som en nitlott men den andra...:D:D:D:D:love:
Lyllo du
 
Tjo
Ja Medryttar häst saknas fortfarande dock har jag hittat värdens gulligaste tjej som ger privat lektioner på Isis.. :D:bow::bow:
Hänger medrytteriet på hyllan och tar privat lektioner i stället. Får försöka hitta nått i höst.
 
Absolut kontakter!
När jag haft medryttare till min häst är det kompisar eller kompisars gamla medryttare, tog en symbolisk summa när jag bodde i Malmö och annars bara tacksam för hjälpen.

Nu har jag själv blivit medryttare igen sen några veckor tillbaka, då "handplockade" jag ägaren genom mitt kontaktnät :p Jobbar som veterinär, så träffar dom flesta här runt och vet vilka som kan vara intressanta att rida hos. Är supernöjd! Ägaren är toppenbra och hennes ridstil passar mig utmärkt. Hästen är väldigt mysig och positiv till arbete :love: Jag var bara intresserad av att rida dressyr (har även en islandshäst, men sökte mer storhästridning) så frågade klubbens hoppryttare, som jag tänkte gärna ville slippa nåt dressyrpass :p Betalar inget och gör inget annat än rider, mockar om jag nån gång hinner före dom... (ägaren har 5 andra hästar att rida också...) Vad jag kan tyda är även ägaren väldigt nöjd med det hela :)
 
Jag har hittat både genom kontakter, tillfrågad av ägare, lagt ut egen annons och nu senast svarat på ägarens annons. Har alltid haft fria tyglar att göra vad jag vill och aldrig betalat något. Det är rimligt för mig, jag är inte intresserad av att bara motionera en häst ute i skogen utan jag vill kunna träna och utvecklas. Det har också varit rimligt för de hästägare jag samarbetat med, och det är väl just därför det fungerat - det har varit vad båda velat ha och letat efter. Vill någon part ha något annat av samarbetet (tex i fråga om betalning) så gäller det ju att hitta någon som tycker upplägget är rimligt.
 
Hej!

Jag har hittat alla mina medryttare genom deras eller mina annonser. När jag själv var medryttare var det via kontakter. Jag har haft min beskärda del av både tur och otur med medisar. Min senaste slutade igår, mycket tråkigt då hon hängt med i 3 år :-(.

Jag har slutat ta betalt, varje gång jag tagit betalt har det gått åt fanders och jag har hellre full kontroll (även om medis får träna med pållan och åka på kurser) än låter medis vara med och bestämma. Sen ser jag det som hjälp också, mina stackars medryttare får hjälpa till att mocka hagen och det är lagom skoj.

/Lavinia
 
Hej!

Jag har hittat alla mina medryttare genom deras eller mina annonser. När jag själv var medryttare var det via kontakter. Jag har haft min beskärda del av både tur och otur med medisar. Min senaste slutade igår, mycket tråkigt då hon hängt med i 3 år :-(.

Jag har slutat ta betalt, varje gång jag tagit betalt har det gått åt fanders och jag har hellre full kontroll (även om medis får träna med pållan och åka på kurser) än låter medis vara med och bestämma. Sen ser jag det som hjälp också, mina stackars medryttare får hjälpa till att mocka hagen och det är lagom skoj.

/Lavinia

Men det är ju sånt som tillhör ju... Kul eller ej... :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 406
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp