Medryttare - kontrakt?

Sv: Medryttare - kontrakt?

Jag har skrivit ett rätt utförligt kontrakt (har pm:at det till dig TS så kan du välja om du vill sno något av det till ditt kontrakt) och det är inte för att reglera i detalj utan för att i huvudsak ha skriftligt på vad vi kommit överens om!

Det är en trygghet för båda parter enligt mig. Jag har till exempel skrivit ned att jag förbinder mig att hålla hästen försäkrad och till vilka belopp samt att jag har Incidentförsäkringen om hon skulle göra sig illa när hon hanterar hästen. Har också tagit upp vad som händer om häst eller utrustning skadas etc.

Bara så att vi kan stämma av att vi tänker lika och har skriftligt på vad vi kommit överens om.

Min krav i övrigt är mycket bara vanligt hästvett, inte ställa ut blöt häst i kylan utan se till att den torkar och borstas, att hålla rent och snyggt omkring sig i stallet etc. och så direkta regler kring hästen om att den inte får hopptränas med mindre än att vi kommit överens om det (shirehästar ska helst inte hopptränas så våldsamt mycket) och att hon inte får köra honom förrän vi kört tillsammans några gånger och jag godkänt att hon börjar köra ensam (han är lite speciell i vissa moment och hon är inte så erfaren på körning om jag förstått rätt).

Ett kontrakt är för båda parters trygghet!
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Jättesnällt av dig! Det var ett väldigt välformulerat kontrakt och jag lånar gärna lite :bow:
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

På snedden men det jättelånga grimskaftet virat i några små varv och änden släpandes :angel:

*ryser* Sådär hänger aldrig nånsin min grimma!

Skämt o sido, jag tror inte det kommer bli några problem alls men jag vill att medryttaren ska få veta hur jag tänker redan från början. Sedan är det upp till henne hur pedantisk hon vill vara, vilket jag oxå sa, x antal gånger och jag tror budskapet gick fram faktiskt ;)

Det där ovan var nog delvis ett svar till Lobelia oxå om jag tänker efter. Det har inte direkt med att förutsätta slarvighet att göra utan om rutinerna man är van vid. Det är många (rättare sagt jag kan inte säga någon på rak arm jag VET alltid gör det) som inte borstar av benskydden och schabraket efter varje användning tex, det handlar inte riktigt om slarvighet tycker inte jag utan vad man prioriterar.

Om ni hakat upp er på den milslånga "skötselmanualen" (som fortfarande är fiktiv) så skulle den inte gälla hur grimman hängs upp utan snarare om vilka skydd som används till vardags, hur hårt nosgrimman sitter, hur gjorden späns, vilka fodringstider som gäller osv.

Jag är med på vad du menar och tycker det är information som medryttaren bör ha, kanske inte nödvändigtvis skriftligt dock. ;) Jag har också informerat mina medryttare om alla detaljer. Det som är extra viktigt blir betonat, det andra är mer allmän info. Och är medryttaren minsta tveksam så är det bara att fråga. Min senaste medryttare hade ofta sms-kontakt när hon var i stallet och undrade över något och hon berättade alltid om hon ändrat nåt, tex bytt täcke. Kände mig helt lugn när hon hade hand om min häst. :love:
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Jag är jättedålig på allt som har med kontrakt att göra, men detta är en tanke. Sedan kan ju ni andra som kan det mer säga om det är en bra eller dålig tanke :angel:

Om du vill att din medryttare säkert ska ha koll på hur hästen sköts i vanliga fall, men att hon själv inte behöver vara lika petig så kan du ju häfta fast en/ett par sidor med skötselRÅD efter det vanliga kontraktet. Då har hon det skriftligt och kan lätt kolla ifall det är något hon glömt.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Som flera andra har skrivit så är det viktigt att du och medryttaren har samma syn på hästhållning. Annars kan det lätt uppstå konflikter och risken ökar att hästen inte blir riden och hanterad på det sätt du önskar.

Jag är själv nybliven medryttare och hästägaren och jag har tillsammans upprättat ett medryttarkontrakt med punkter som vi båda tycker är viktiga. Några av punkterna är:

*Hästen får inte utlånas till tredje part utan hästägarens medgivande
*Hästen får inte vistas i miljöer som inte är bekanta för hästen
*Hästägaren står för alla kostnader som skoning, vaccinationer etc.
*Hästägaren tillhandahåller all utrustning
*Skador på häst eller utrustning som orsakas av medryttaren bekostas av denne
*Medryttaren betalar 500 kronor till hästägaren den 28 varje månad

I övrigt har jag och hästägaren ett bra samarbete där vi gemensamt kommer fram till vilka dagar jag ska ta hand om hästen osv. Det är jätteviktigt att personkemin stämmer mellan hästägare och medryttare.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Kontrakt är absolut inte fel imo...

Sedan kan jag säga att Jag av erfarenhet skulle sätta in att fodervärden inte får byta utrustning på hästen... Det är Inte populärt att komma till stallet och se att ens häst som är extremt känslig för bett och därför ridits bettlöst, har blivit riden med bett av ens unga medryttare...
Eller när samma häst som ogillar sadel blivit riden med sadel.
Båda sakerna trotts uttryckligt Verbalt förbud...:mad:



Och man Kan kontraktskriva småsaker.
Jag ahr kontraktskrivit att man inte får klippa mitt stos man och pannlugg (svansen får toppas). Fodervärden som har henne tyckte det var Helt ok.


En bra fodervärd, medryttare eller skötare respekterar vad ägaren vill.
Sen ska det väll finnas frihet också, men frihet under ansvar, och respekt för ägarens hästhantering.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Men då måste jag fråga: vad händer om man och pannlugg klipps? Det är ju OK att skriva in det, men det blir ju rätt verkningslöst om man inte skriver någon påföljd.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Kontrakt är absolut inte fel imo...

Sedan kan jag säga att Jag av erfarenhet skulle sätta in att fodervärden inte får byta utrustning på hästen... Det är Inte populärt att komma till stallet och se att ens häst som är extremt känslig för bett och därför ridits bettlöst, har blivit riden med bett av ens unga medryttare...
Eller när samma häst som ogillar sadel blivit riden med sadel.
Båda sakerna trotts uttryckligt Verbalt förbud...:mad:

Med eller utan kontrakt hade det varit en f.d medryttare om det gällde min häst. Oftast är det inte hela världen att hästen går med fel utrustning någon gång, problemet är om folk inte kan respektera enkla förhållningsregler.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare - kontrakt?

Om jag inte minns fel (kontraktet är nu 2 år gammalt och ligger nerpackat) så är det vite om kontraktet bryts på någon punkt...
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Därav är det också en fd medryttare...
Detta i samband med att hästen också blev halt (jag red den inte övht den perioden), enda gången den varit halt på 7 år...
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Som flera andra har skrivit så är det viktigt att du och medryttaren har samma syn på hästhållning. Annars kan det lätt uppstå konflikter och risken ökar att hästen inte blir riden och hanterad på det sätt du önskar.

Jag är själv nybliven medryttare och hästägaren och jag har tillsammans upprättat ett medryttarkontrakt med punkter som vi båda tycker är viktiga. Några av punkterna är:

*Hästen får inte utlånas till tredje part utan hästägarens medgivande
*Hästen får inte vistas i miljöer som inte är bekanta för hästen
*Hästägaren står för alla kostnader som skoning, vaccinationer etc.
*Hästägaren tillhandahåller all utrustning
*Skador på häst eller utrustning som orsakas av medryttaren bekostas av denne
*Medryttaren betalar 500 kronor till hästägaren den 28 varje månad

I övrigt har jag och hästägaren ett bra samarbete där vi gemensamt kommer fram till vilka dagar jag ska ta hand om hästen osv. Det är jätteviktigt att personkemin stämmer mellan hästägare och medryttare.

*Skador på häst eller utrustning som orsakas av medryttaren bekostas av denne

Vad betyder det – skador som händer pga slarv eller ouppmärksamhet? Om det händer en olycka, är det fortfarande medryttaren som står för ev kostnader?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp