Medryttare - pengar?

Det finns inga rätt eller fel när det gäller det här. Gör vad du känner att du vill göra, vill du ta betalt så gör det, vill du det inte så gör inte det.

Och oavsett vad andra tror och tycker och tänker så finns det folk för allt, det finns dom som betalar för skogsridning precis som att betakadom som betalar för att träna osv. Vad folk vill märker du när du lägger ut annonsen.

Det är inte fel att ta en symbolisk summa tycker jag.
Fast är stallet ett ruckel och du måsta ha bil, kommer ingen att betala
 
Jag har varit betalande och icke betalande medryttare

Jag har haft betalande och icke betalande medryttare

Det är läge i Sverige, läge på stallet, typ av stall, uppgifter och förmåner som avgör pris du kan ta. Och på olika varianter av stall fungerar de helt tvärt om gentemot om en jämför med ett helt annat typ av stall, vad som är attraktivt att betala för.
 
Alltså... mina hästar vill också ha... :D @Ninnurur du får komma och klappa på mina också! ;):D
Redo för ugnen! 😁
15632836555076108680509740550757.jpg
 
Fast är stallet ett ruckel och du måsta ha bil, kommer ingen att betala
Du får komma ihåg att alla hästmänniskor inte ser stallet som det dom betalar för utan det är tillgången till hästen som betyder något. Har "det fina lättillgängliga stallet" ingen vettig häst som personen kan ha glädje av så är det ingen som betalar för det ändå. Bil har majoriteten av hästfolk ändå då få har tiden det oftast tar att ta sig ut till stall med kollektivtrafiken. Speciellt då många vill ha just en skogsmulle och komma ut i skogen några dagar i veckan och koppla av bara, det är faktiskt många som sätter stort värde på det och dom bryr sig sällan om hur stallet ser ut.

Så skriver igen att det finns människor till allt för alla, det kan vara lika svårt att hitta en betalande medryttare som det är att hitta en som vill rida utan kostnad. Det gäller att ha tur helt enkelt, att rätt människa ser annonsen vid rätt tillfälle.
 
Senast ändrad:
Jag är en icke betalade medryttare som är medveten att hästar kostar pengar och tid.
Haft egna hästar och haft medryttare.

Min betalning är min tid. Rider ägarens bägge hästar. Rider hästarna varannan gång var. Ägarens vinst är att jag kommer när jag frågat om jag får komma.
Tar hennes stalltjänst om hon frågar mig.
Hjälper henne med att väga hö till alla hästar (19st) när hon har stalltjänsten.

Har även frågat om jag ska hjälpa till med kostnaden för nya boots för de börjar bli slitna.

Jag är oerhört tacksam att jag får äran att hjälpa henne. Och hon säger att hon är tacksam att jag kommer.
Win Win situation.
 
Jag är en icke betalade medryttare som är medveten att hästar kostar pengar och tid.
Haft egna hästar och haft medryttare.

Min betalning är min tid. Rider ägarens bägge hästar. Rider hästarna varannan gång var. Ägarens vinst är att jag kommer när jag frågat om jag får komma.
Tar hennes stalltjänst om hon frågar mig.
Hjälper henne med att väga hö till alla hästar (19st) när hon har stalltjänsten.

Har även frågat om jag ska hjälpa till med kostnaden för nya boots för de börjar bli slitna.

Jag är oerhört tacksam att jag får äran att hjälpa henne. Och hon säger att hon är tacksam att jag kommer.
Win Win situation.
Ja, det måste kännas win win för bägge, annars är det inter hållbart, oavsett om pengar är inblandade eller inte :)
 
Som flera skriver, det är många faktorer som spelar in. Hur välutbildad är hästen? Vad får medryttaren göra? Vart ligger stallet? Vad söker ni i en medryttare?
Framförallt så beror det på efterfrågan i ert område, dvs hur ”marknaden” ser ut.

Personligen så har jag inte, och skulle inte, ta betalt av medryttare förutom om det är ekonomi som är främsta orsaken till att jag vill ha medryttare.
Dvs behöver jag tidsmässig avlastning så tar jag inte betalt, behöver jag ekonomisk avlastning så tar jag betalt.
Men finns inga rätt och fel utan det viktigaste är att man hittar en matchning där alla inblandade är nöjda.
 
Fast är stallet ett ruckel och du måsta ha bil, kommer ingen att betala
Om jag skulle sälja mina hästar och börja leta medryttarhäst så skulle det vara 3 saker som avgör
Ägaren till hästen
Hästen
Ridvägar

Plus är om det är lösdrift, så jag inte behöver känna att jag snor tid av hästens hagtid om jag rider under hagtid.

Att det behövs bil, finns både ridhus och paddock och annat "fint" är strunt samma för mig, transport är att föredra så det kan lastas för att komma till andra ridvägar men ligger på +++listan.
 
Om jag skulle sälja mina hästar och börja leta medryttarhäst så skulle det vara 3 saker som avgör
Ägaren till hästen
Hästen
Ridvägar

Plus är om det är lösdrift, så jag inte behöver känna att jag snor tid av hästens hagtid om jag rider under hagtid.

Att det behövs bil, finns både ridhus och paddock och annat "fint" är strunt samma för mig, transport är att föredra så det kan lastas för att komma till andra ridvägar men ligger på +++listan.
Det var bara ex, sätt in ägare och ridvägar istället, om det passar din verklighet bättre :)
 
Jag har både betalat och ”ridit gratis” när jag var medryttare. Då har det varit allt från 200-800kr, just nu är jag ”medryttare” gratis på en äldre häst i stallet jag står i (red han för något år sen men inte längre pga hans ålder) då ägaren behöver hjälp att fixa åt han lite då och då.

Jag hade tagit betalt om jag skaffade medryttare idag. Dels för att saker slits ut och dels för att det inte är gratis att ha häst
 
Jag har både betalat och ”ridit gratis” när jag var medryttare. Då har det varit allt från 200-800kr, just nu är jag ”medryttare” gratis på en äldre häst i stallet jag står i (red han för något år sen men inte längre pga hans ålder) då ägaren behöver hjälp att fixa åt han lite då och då.

Jag hade tagit betalt om jag skaffade medryttare idag. Dels för att saker slits ut och dels för att det inte är gratis att ha häst
Det dummaste argumentet jag vet är det är inte gratis att ha häst. Men köp ingen då,är inte gratis att ha bil eller mat på bordet heller 😂
 
Jag tycker att man betalar för sig som medryttare eller tar betalt som ägare, åtminstone häromkring. Visst kan det bero på om man har en svår eller enkel häst, hur stallet är och var det ligger, om man är i akut behov av snabb avlastning mm, men generellt sett tycker jag man tar åtminstone någon liten summa.

Har ingen medryttare till hästarna, hade några för länge sedan och det fungerade iprincip aldrig med de som red gratis. En period var jag själv medryttare, betalde 500kr/mån för en dag i veckan, skogsridning och träning i paddock, ägaren behövde avlastning och jag fick den ridning jag var ute efter på en bra häst.
 
Det dummaste argumentet jag vet är det är inte gratis att ha häst. Men köp ingen då,är inte gratis att ha bil eller mat på bordet heller 😂

Och jag förstår inte varför någon skulle få rida ens häst gratis ;) inte för att det kostar att ha häst, för det vet alla hästägare att det gör, utan för att ingenting är gratis. Inte lånar jag ut bil, transport, bostad eller boxplats gratis till någon främling heller. :)
 
Det dummaste argumentet jag vet är det är inte gratis att ha häst. Men köp ingen då,är inte gratis att ha bil eller mat på bordet heller 😂
Så, om någon för dig sedan tidigare främmande person hade kommit hem till dig och ätit eller lånat din bil flera gånger i veckan så hade du tyckt att det var helt okej att du stod för det? Du hade inte velat ha något för maten du köpte (och kanske till och med lagade) och du hade inte tagit betalt för bilens slitage och drivmedel? Du kanske har för vana att ha hem för dig sedan tidigare främmande människor som äter hos dig och lånar din bil flera gånger i veckan och du betalar?

Om jag lånar/får tillgång till något och framförallt om det är på regelbunden basis oavsett vad så betalar jag för mig. Jag låter ingen annan stå för den kostnaden. Jag ser det verkligen inte som något självklart att andra ska bjuda frikostigt på något som de har kostnader för utan jag ser vilken enorm förmån det är att få tillgång till det trots att jag inte behöver stå för risken eller investeringen. Min sambo har t ex en byggställning. I sommar har den varit utlånad flertalet gånger och han har inte krävt något betalt överhuvudtaget då det har varit vänner som har behövt låna den. Alla utan undantag har ändå köpt något som tack eller propsat på att få betala för sig. Den här byggställningen köpte han av helt eget val och den kostar inget när den bara står men ändå anser andra att det är självklart att betala för sig för de vet vad de hade kostat att hyra någonstans och de ser förmånen i att få låna den. Det är kutym i samhället att betala för sig när man får tillgång till/lånar andras saker men när det gäller just hästar verkar vissa få en total tilt i hjärnan och anser att det ska vara gratis. Att någon annan ska sponsra deras intresse.
 
Det dummaste argumentet jag vet är det är inte gratis att ha häst. Men köp ingen då,är inte gratis att ha bil eller mat på bordet heller 😂
Varför är det dumma argument?

Hade det varit gratis att ha häst så hade det varit extremt svårt att hitta medryttare och behovet av hjälp med ekonomi för att hålla häst hade varit obefintligt. Att det kostar att ha häst är liksom grundförutsättningen för att ens tänka på att ta betalt.
 
Om jag erbjöd ngn att rida och träna på en utbildad häst så hade jag tagit betalt. Om jag behövde nån som kom och motionerade min häst i skogen eller gav min unga häst rutin genom att rida enkel styra, stanna-ridning hade jag inte tsgut betalt. Så jag tycker att det beror på vad man erbjuder/behöver.
 
Och jag förstår inte varför någon skulle få rida ens häst gratis ;) inte för att det kostar att ha häst, för det vet alla hästägare att det gör, utan för att ingenting är gratis. Inte lånar jag ut bil, transport, bostad eller boxplats gratis till någon främling heller. :)

Jag lånar ut min häst alldeles gratis trots att jag inte har det minsta behov medryttare, varken tidsmässigt eller pengamässigt. Ryttaren är mångfalt mycket duktigare än jag så det är en ren vinst för mig i form av superbra träning för hästen. Så jag passar helt enkelt på så länge hennes egen unghäst har sommarvila och inte rids. :)
 
Jag lånar ut min häst alldeles gratis trots att jag inte har det minsta behov medryttare, varken tidsmässigt eller pengamässigt. Ryttaren är mångfalt mycket duktigare än jag så det är en ren vinst för mig i form av superbra träning för hästen. Så jag passar helt enkelt på så länge hennes egen unghäst har sommarvila och inte rids. :)
Det är inte gratis om man bidrar med utbildning :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 353
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 683
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp