Medryttare som tar med kompisar.....

Jag har ett barn som medryttare på min shettis. Och har även ridit tillsammans med andra barn i tidigare stall. Är, och var, mycket rak redan från början i samtliga fall om att kompisar inte är önskvärt i stallet. Vill de rida min häst är det mina regler som gäller (i det andra fallet hade de ju helt enkelt fått rida själva på sin häst om de släpat med sig kompisar, men då ställer inte jag upp som sällskap). Den familjen jag har nu är jättebra, mamman förstår det själv men det kan alltid vara bra att ha mig att "skylla på" om barnet skulle tjata. Även den lugnaste unge kan bli förändrad när kompisarna är med, och jag vill inte att andra ska rida på honom.

Jag förstår dock inte varför du valt tjejen från början? Hon är ju inte alls den typen av medryttare du behövde?
Tack för ditt svar!

Angånde valet av medryttare föll det på att han trivdes att bli riden av henne. Vi hade allt ifrån yngre till äldre, men han blev stressad när de ställde för höga krav (Jag ska till dem). Men vartannan som kom ”skrämde” iväg.

Denna tjejen är inte orolig och lugn, mamman är duktig och alltid med (även ifall jag hade önskat att hon reagerat lite mer). Därav att jag valde henne, men jag kanske får fundera om hon inte är den rätta.
 
Hade ni inte kommunicerat alls tidigare - om hästens behov, vad ni väntar er av medryttaren, etc?

Jag hade blivit upprörd om någon betedde sig som du beskriver, det är inte ok för medryttaren att ta med sig ett gäng kompisar (och verkligen inte att låta kompisgänget rida på din häst). Men jag undrar också om ni inte talat om medryttarens roll (särskilt om det är ett barn) med henne...? Det är viktigt att ta upp vissa saker i förväg och verkligen om det gäller en häst med en del beteendeproblem. Flickan kan skadas, hästen kan skadas, det är en olycksrisk.

Jag reagerar också på att du skriver "nu ska han ha en massa tjejer springande efter honom". Nej det ska han väl inte, jag tar för givet att du tog tag i saken och talade med flickan och hennes mamma?
Hej! Vi har varit med tjejen tre gånger, och jag har förklarat nogrant för henne vad som inte får samt får göras. Vi har sms kontakt och jag får frågor varje dag om honom samt om hur det går för oss. Men jag nämde inget kring kompisar för jag antog att det var förnuft (eller inte).

Men hon är iallfall väldigt upplyst om vad han är för typ av häst och vilket stöd han behöver av ryttaren.

Jag sa till på plats att dem får vara lugna kring honom ch berättade lite smått för mamman, vi ska även ta kontakt med hennes mamma idag och berätta hur läget ligger till då det inte fungerar att ta upp flera tjejer varje gång.
 
Tack för ditt svar!

Angånde valet av medryttare föll det på att han trivdes att bli riden av henne. Vi hade allt ifrån yngre till äldre, men han blev stressad när de ställde för höga krav (Jag ska till dem). Men vartannan som kom ”skrämde” iväg.

Denna tjejen är inte orolig och lugn, mamman är duktig och alltid med (även ifall jag hade önskat att hon reagerat lite mer). Därav att jag valde henne, men jag kanske får fundera om hon inte är den rätta.

Prata med dem igen och förklara hur han är och varför du vill att de ska göra på ett visst sätt. Jag har inte förbjudit kompisar i stallet för att jag vill vara en elak häxa, men ponnyn jag har är inte ordentligt inriden från första början och ibland får han ryck. (Givetvis har både jag och en lite äldre tjej som är duktig och kan rida ridit honom först innan vi ens lät ett barn rida, men oss hade han ju haft svårare att få av.) Tjejen som rider nu är väldigt försiktig, och hon gör inga stora rörelser. Börjar ponnyn konstra leder mamman. Jag är egentligen mest rädd att hon ska ta med sig nån som ridit på ridskola nått år och "kan allt" för den personen är i så fall för okunnig för att klara ut honom om han börjar bråka och tillräckligt bra för att ställa krav.
 
Rent ut sagt så får du ta och kamma dig.
Sitta och beklaga dig på nätet istället för att prata tydligt med den som är ansvarig - mamman, och sen tösen också. Tala om vilka regler som gäller. Eftersom du missat att säga att det inte är ok med kompisar så gör det nu. Så är det nog inga problem.
 
Vi har haft ett tiotal medryttare som testat honom, allt ifrån unga till äldre. När han blir riden av de rutinerade som ställer för höga krav blir han stressad osv. Även de jag testat har varit alldeles för hårda i handen och inte tvekat att slåntill honom mitt framför ögonen på mig för att han inte velat backa.

Det största problemet han har är att han stänger av, att han inte lyssnar och då bara reagerar helt på sitt flycktbeteende.

Ang valet av denna medryttare är att han trivdes med henne på ryggen. Men det känns som att vi kanske får börja leta vidare eller ge upp angånde medryttare.

Jag tänker att du kanske får leta efter medryttare utifrån andra kriterier. Titta efter de som kan hantera hästen i första hand, inte rida den. Många blir stressade i provridningssituationen och vill visa sig duktiga och då har det blivit fel. De flesta som kan hantera hästar bra från marken kan också göra det från hästryggen. Däremot finns det de som ridit åratal på ridskola och är duktiga på att rida som saknar kunskap och känsla för hästhantering.

Eller så behöver hästen längre tid på sig för att landa ihop med dig innan det funkar med någon medryttare. Köpte själv en häst från ridskola för 15 år sedan, hon var stressad och argsint, och jag upplevde att det tog ett år för henne att landa ihop med mig.
 
Hej allihopa!

I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som vandrat på denna jord :angel: . Vi köpte honom ifrån en ridskola och på provridningen var han verkligen som ”lovat”. Men när vi hämtat hem honom började han testa, utmana och blev extremt osäker. Anyway är han extremt svår, stressar upp sig över allt, kastar sig, sticker både när man leder eller rider och hoppar på en, you name it han kan allt :crazy:

Vi har märkt att han inte vill ha mer en 1 person som rider, men nu (sedan i helg) har vi ”blivit” med medryttare. Vi sökte någon älde, med kunnighet om unghästar. Men en i stallet har en dotter som vill rida, och hon fick testa. Hon är 13 år och ridit mestadels på ridskola, men även på mammans häst. Våran ponny tyckte om henne, och hon var väldigt lugn och sansad även ifall hon inte kunde så mycket tekniskt. Men vi kom överens om att hon skulle rida för tränare och hennes mamma är väldig.

Idag var det medryttarens dag, men osmidig som jag är råkar jag lägga fodringen på samma dag. När jag kommer upp i stallet sitter det 6 (!!!!!!!!) tjejer som jag aldrig sett förut tillsammans med medryttaren. Mamma var även på plats och de skulle precis hämta in honom. Tjejerna (som jag gissar på rider) går in i hagar, stör honom när han äter osv. Jag går då in och avbryter och kollar till hans streckning (som skedde ett par dagar sedan) och börjar chit chatta med mamman. Dem tar in honom och han bli superstressad av alla människor omrking sig och sliter sig i full galopp och är suuuper stressad (Tjejerna börjar klappa honom 3 stycken på varje sida) jag bara stod och tittade på med stora ögon av chok och avbröt och sa att det är bäst att enbart medryttaren tog hand om honom. Jag får tag i honom och binder upp honom utomhus och hämtar en tuss hö.

Grejen är att han såldes av ridskolan för att han inte klara av miljön, ryttarbyterna eller alla olika människor. Ponnyn är verkligen en svår och komplicerad häst (stack igår ifrån en suuuuperduktig tjej och släpades efter honom i ridhuset). Han var supertaggad och jag klarade knappt av att leda honom. Och nu ska han ha massa tjejerefterspringades efter honom?

Vad tycker ni att jag ska göra, ska jag säga till tjejen att det inte är ok att ta med sig kompisar upp? (möjligtvis 1 lugn tjej när hon känner honom) Hon har enbart ridit honom två gånger och jag är superorolig. Vad ska jag göra?
Jag ser många problem här. Det första är att hästen inte har en aning om vad som förväntas av honom och därför gör vad han kan för att överleva ensam, dvs han flyr när han inte förstår eller känner sig hotad för det är det enda han vet att kan göra för att försöka överleva. Du måste visa honom vad som gäller hos dig på ett vänligt och ödmjukt men tydligt sätt för det är så man skapar trygghet. Du måste visa honom att han kan lita på dig så mycket att även om han tycker att det är otäckt så kan han känna trygghet och lugn med dig. Visa honom vilka gränser du har runt dig och lär honom att respektera dig och dina gränser precis som du respekterar hans gränser, för det gör du väl? Lika viktigt som att han lyssnar på dig är ju att du lyssnar på honom. En häst som har varit tillfreds, lugn och harmonisk fortsätter inte vara det av gammal vana vid flytt och ryttarbyte utan det är du som skapar den tryggheten. Även en häst som är som din som normaltillstånd, dvs. även utan yttre förändringar kan man om man har kunskap nog få trygg och harmonisk, inget är omöjligt men det handlar om mycket jobb. Det är inget man gör på en kvart precis och det krävs mycket tålamod och att man är konsekvent i alla lägen. Finns det varken respekt eller trygghet mellan parterna så blir det sådana där farliga tillfällen som du beskriver händer titt som tätt.

När hästen är trygg med dig, vet vad som gäller och har fått landa i allt det nya, förstår och vet vad som förväntas av honom då kan du ta in medryttare om du absolut måste. Om du nu tar in medryttare så var då tydlig med vad som gäller runt hästen och skriv för guds skull kontrakt så att det står svart på vitt vad som gäller. Att en massa andra människor inte ska vara med varken i stallet, vid ridning eller få rida själva är en sådan sak som är självklar att ta med.
 
Men jag nämde inget kring kompisar för jag antog att det var förnuft (eller inte).
Det finns ofta stora skillnader mellan vad olika människor anser vara sunt förnuft, så att utgå ifrån att andra tycker samma är inget bra sätt.
Börja med att förklara tydligt för både mamman och dottern att det tyvärr inte funkar att hon tar med sig kompisar när hon ska rida på den här ponnyn. Ge det en chans till, med andra ord.
Händer samma sak igen, DÅ är det dags att avsluta samarbetet.

Tydlighet är viktigt. Tankeläsning är ett rätt dåligt sätt att kommunicera, för de flesta är rätt dåliga på det...
 
Jag hade sagt till att det inte är okej att vara så många. Det är ju trottsallt HENNE Du har bett sköta din häst. Inte 5 andra...

Jag har en minishettis som jag har en skötare till. Första gången hon var sa jag till henne att jag inte vill att det ska följa med massa kompisar hela tiden. Inte för att min häst i fråga bryr sig, men jag vill inte ha en massa spring i stallet. Under en halvårsperiod har hon frågat någon gång om det har varit okej om en kompis följer med. Ibland har jag sagt ja, och ibland nej. På det viset vet jagatt hon inte tar för givet utan måste fråga varje gång :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 290
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 521
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp