Medryttare

Å

Åska

Skall de pengar man tar in från en medryttare räknas som inkomst och därmed skattas för? Om någon betalar 1000 kr i månaden så blir det en del pengar. Skall de deklareras även om de går direkt tillbaka till hästen?

Sv: Medryttare

Nej det förstår jag! En del pengar mår bäst när de är solbrända så att säga! Men hur ligger det till egentligen?

Skulle man sköta det rent lagligt så skulle man troligen inte behöva betala en krona i skatt då man normalt sätt har större utgifter än inkomster. Medryttaren betalar ju hela eller sin del av kostnaderna för hästen och innnan inkomst beskattas får man dra av för utgifterna för att tillhandahålla tjänsten.

Annars kan man ju se det som att man lånar ut hästen och administrerar de gemensammma inköpen av foder/stallplats etc vilket borde vara fullt lagligt. Obs detta gäller det stora flertalet som inte driver någon form av medryttarverksamhet och regelrätt hyr ut hästar.

Senast ändrad:

I de flesta fall skulle man väl i så fall enklast deklarera det som "inkomst av hobbyverksamhet"? Ska sådan inkomst redovisas, även om hobbyverksamheten går back?

(Är det en verksamhet är det väl i första hand i bokföringen summorna ska in och slutresultatet för hela rörelsen som ska deklararas?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 343
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 912
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 776
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka