Bukefalos 28 år!

Medryttarhäst / erfarenhet?

Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?Jag hittade ingen lämplig i annonserna, så jag la ut en egen.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)Fick en del svar. Provred 3 st, men fastnade för min nuvarande. Jag och ägaren klickade direkt. Likaså hästen. Ett underbar 3 årigt halvblod.
Här även den senaste månaden börjar rida en underbar nordis

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?Jag hade efter 9 års uppehåll ridit en termin på ridskolan innan jag beslöt mig för att söka medryttarhäst igen.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?Jag betalar inte. Hjälper istället till med stallsysslor de dagar jag har hästarna.
Ca 2 dagar i veckan/häst.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst? Jag la ut en annons på en hemsida för medryttare
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?) Jag fick flera svar och alla verkade seriösa, men passade inte alltid mig. Provred två hästar innan, den första var fin men lite hetsig, men stod lite långt bort.
Den andra stod väldigt långt bort, men jag fastnade helt för annonsen. Hästen var däremot ganska galen, det slutade med att jag efter mycket stegringar och bockningar ramlade av. Ägaren satt upp och red, men det såg inte så mycket bättre ut. Skulle ändå kalla ägaren för seriös, hon sa från början att han var pigg och förstod verkligen om jag inte ville komma tillbaka. Vilket jag inte heller ville :grin:
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta? 9-10 år. Var dock medryttare tidigare också en väldigt kort period, då kanske jag hade ridit 7 år på ridskola. Men jag började rida när jag var 6 år, så hade jag varit äldre hade jag vågat mig på medryttare tidigare.
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider? 800 kr för 2 dagar i veckan. Får ta en till tag om jag vill för samma pris, men hinner inte det. Får även ta henne extra i princip när jag vill.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Tips till blivande medryttare: Oavsett hur länge du ridit, låt inte mamma eller pappa ringa åt dig. Även om det kan känna lite pirrigt, ring själv. Det ger en singnal om att du är mogen att ta ansvar. Har flera stycken som ringt på min häst som varit uppåt 17 och låter mamma ta kontakten. I ponnyåldern är det skönt att veta att en ansvarstagande vuxen finns i bakgrunden, men ska du va medryttare till en stor häst är det förhoppningsvis inte mamma som skall lösa problem om nåt händer. Hur duktig man är på att rida är inte alltid heller det viktigaste, utan just fömågan att ta ansvar. Det är sällan den som skryter mest som är den verkliga stjärnan.;)
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Har haft 3 stycken på lite mer än två år.

1. Hur hittade ni "er" häst?
Häst 1: Genom annons, jag mejlade och bestämde provridning --> blev medryttare.
Häst 2: Ägare till häst 1 byggde eget stall, köpte då häst 2 som jag också började rida/sköta.
Häst 3: Genom en annons, jag mejlade, ringde sedan och åkte ut o kollade på hästen --> blev medryttare.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Jag annonserade inte första gången, på nr 1,2.
Innan jag hittade häst nr3 lade jag ut annons, fick inga svar fören efter jag hittat häst3. Svaren var seriösa, dock mycket om ponnysar när jag uppgett i annonsen att jag sökte storhäst.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Ca 3 år + 1 ridläger.
Blev sugen på att känna hur egen häst var, så började därför leta medryttarhäst. Jag var 13 år, hade börjat 7:an.


4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Häst 1,2: Betalade inget, kom och gick hur jag ville. Red båda hästarna de dagar jag var där, och skötte sysslorna runt omkring dem.
Häst3 ( nuvarande): 1-4 gr/vecka. Rider 1 gång, tömkör, longerar, miljötränar övriga dagar ( unghäst). Betalar inget, men ägaren vill däremot att jag tar lektioner som jag får stå för ekonomiskt.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Jag har haft två medryttarhästar, har dock ingen för tillfället.

1. Hur hittade ni "er" häst?
Den första hittade jag via ridskolan, hästen i fråga stod i privatstallet och ägaren behövde i första hand någon som mockade och matade någon gång i veckan. Efter några veckor fick jag börja rida hästen också ungefär en gång i veckan.
Den andra hittade jag genom att jag satte ut en annons här på Bukefalos.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Jag fick ett tiotal svar. De flesta bodde på tok för långt bort, eller ville ha mer betalt än jag hade råd med. Jag provred två hästar, och den ena av dem var en superfin häst men hade en något knasig ägare. Det var väl inget fel på henne egentligen men hon hade lite konstiga idéer om hur hästen skulle skötas och ridas. Dessutom behövde hästen graman när man red ut och till viss del även på banan (enligt henne).

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Jag hade ridit på ridskola sen jag var 8 år gammal (fick första medishästen när jag var 18). Utöver det så jobbade jag en del på ridskolan, skötte om hästarna men hade även en egen ridgrupp med nybörjare. Hade också under flera år ridit extra på de ridskolehästar som behövde det och tagit hand om flera av ridskolans hästar som varit konvalescenter.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Den första betalade jag ingenting för. Den andra 500 kr i månaden. Jag var i stallet ca 2 ggr i veckan med båda. :)
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
en kompis behövde hjälp eller snarare ridsällskap då hon har 2 hästar..

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)

pass

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?

red för instruktör från 1992-2005 haft egen häst under den tiden och några år efter, just nu finns inte tiden för egen häst..

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
betalar inget, är där när det passar båda ca 2 gånger i veckan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 848
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp