Bukefalos 28 år!

Medryttarhäst / erfarenhet?

finapina

Trådstartare
Hej! Jag undrar lite över er med medryttarhästar, kanske nån orkar svara på ett par frågor?

1. Hur hittade ni "er" häst?
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

jag har haft en hel del medryttarhästar genom åren. 2 stycken långvariga.

1. Hur hittade ni "er" häst?
jag la ut annons och fick svar. första medryttahästen var dock genom kontakter.
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
har fått endel svar, även svarat påannonser själv. vissa lite udda. en tjej blev sur när jag sa att jag skulle fundera på saken och inte nappade direkt på hennes 25 åriga arab som skulle skrittas i skogen. Har även provat flera olika där antingen ägaren och jag inte passat eller där hästen och jag inte passat. men ingen jätte konstig, utom möjligen en.

svaret jag fick på nuvarande mediesn var hej, jag har två travardamer som skulle vilja bli ridna, de är inte mina hästar men dom är snälla typ. jag var lite desperat så jag nappade och vi kom överens om att hon skulle hämta upp mig på ett visst ställe dagen efter. när jag sitter där och väntar ringer hon och säger: jag blir lite sen för jag hittar inte min häst. kan ju säga att jag var något skeptisk men gu så bra det blev ändå!

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
ingen ridskola alls, dock travskola, lärde mig själv att rida med handledning av dåvarande medryttarhästens ägare. när jag var 13-14, efter det rullade det på, men har gått ett ridläger på en vecka och 4 lektioner på ridskola totalt tror jag. det finns alltså andra vägar att gå än ridskola, min väg var genom självlärning med handledning på en drös med hästar, de flesta travare. nu på senare år har jag ridit mycket för tränare.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
har aldrig betalat en krona. nuvarande hästen har jag mellan 4-6 dagar i veckan.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Jag la ut en annons som jag sedan fick svar på. Första medryttarhästen hittade jag dock genom att själv svara på en annons.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Jag fick flera svar men det var inte alla som gick, avståndsmässigt osv. Några galna/oseriösa hästägare har jag inte träffat på, bara någon mindre trevlig (och någon som man själv inte tyckte det "klickade" alls med). Har haft rätt tur annars och träffat mest trevliga och seriösa folk:). Och när jag provrider så tycker jag det är minst lika viktigt att känna av om man trivs med ägaren som med hästen.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
1 1/2 år. (Jag var 18 år). Hade då också utöver att ha ridit på ridskola sommarjobbat och praktiserat i stall, samt haft foderhäst en sommar. Så hade ju lite koll på hästskötsel ändå trots att jag inte ridit så länge, vilket kändes bra.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar 200 kr/månad för 2 gånger i veckan. Samt hjälper till med fodringar/in/utsläpp då och då m.m.
Blir alltså fler dagar/vecka ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

KL
1. Hur hittade ni "er" häst?
Vissa har jag fått via annons men de flesta via kontakter. De jag har nu fick jag genom att vänner rekommenderade mig till ägaren.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Jag fick oftast bra svar. Alla var seriösa, men vissa hästar var helt enkelt inte vad jag var ute efter så jag tackade nej.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Jag var väl en 14 år. Hästen var min ridlärares och jag hade ridit på ridskola i ca 4 år då. Jag red fortfarande på ridskolan då och fortsatte med det flera år efteråt också.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar ingenting. Jag är ute minst 2 gånger i veckan men oftast blir det fler. De gånger jag och ägaren inte rider tillsammans (hon har två hästar) får jag betalt. Detta är alltså vid tillfällen då ägaren är bortrest eller helt enkelt vill vara hästledig en dag och det blir lite mer att jag hjälper henne än att jag får rida, lära mig och utvecklas gratis på hennes hästar.

Hon betalar även träningar för mig på hennes hästar. I utbyte följer jag med och groomar på tävlingar. Detta är ingenting jag måste göra, men jag tycker det är roligt och hästägaren uppskattar det. Skönt att kunna ge nåt tillbaka liksom när man får så mycket :)

Nu när jag läser det här inser jag vilken tur jag har. Jag har nog sprungit på världens bästa hästägare med världens mysigaste hästar. Får se till att hålla hårt i dom alla tre :D
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Jag har haft rätt många medryttarhästar genom åren, men alla förutom en har varit i samma stall

1. Hur hittade ni "er" häst?
Jga har ridit för samma ägare i flera år som föder upp engelska fullblod så har ridit de flesta av hennes hästar. Första hästen jag red hos henne hittade jag på en annons.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Fick rätt många olika svar men inget som direkt stack ut. De flesta som hörde av sig stämde överrens med mina villkor. Dock sökte jag också aktivt och det var så jag hittade stallet jag rider nu, genom hästägarens annons.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Jag har ridit på ridskola totalt i sex år. Tog en paus på några år och red sedan ett år innan jag började som medryttare istället.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Just nu rider jag 2 dagar/vecka och betalar 1000 kr.
Har för tillfället problem med ryggen så rider mindre nu. Förut red jag 3 dagar i veckan och betalade 1500 kr.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Jag har haft två medryttarhästar, en tidigare och en som jag har nu.

1. Hur hittade ni "er" häst?
Båda "hittade" jag genom att ägarna svarade på annons som jag satt ut.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Båda gångerna fick jag en del andra svar innan den "rätta" dök upp. Inga direkta oseriösa, men väldigt många verkade missa min mening om att jag saknade körkort/bil och erbjöd riktiga kanonhästar men som stod in the middle of nowhere med ett par timmar till närmaste buss. ;)

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Hade egen ponny fram tills jag var 18. (innan dess red jag på ridskola från 7 års ålder) Skaffade medryttarhäst när jag flyttade till ny stad för att plugga.


4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?

På båda hästarna har jag ridit två gånger i veckan (ibland 3 om ägaren velat ha mer hjälp) och jag har inte betalat någonting.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Jag är iofs fodervärd men det är ju nästan samma sak

1. Hur hittade ni "er" häst?
Via en kontakt som jag var skötare hos, hans dotter behövde en ny fodervärd till sin häst då den förra hade sagt upp avtalet.
Så det nappade jag på!

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Vet att jag annonserade om sköthäst innan jag fick svar för några årsedan.
Men det värsta var väl dom som ringde en fredag kl 21 när jag satt och festade med lite kompisar, blev lite pinsamt ;)
Annars så fick jag mnga bra och seriösa svar tyckte jag.
Jag annonserade via den lokala westernföreningens hemsida

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?

Ridskola var väl aldrig min grej, har hållt på med hästar sen 4 års ålder så jag skaffade min första sköthäst vid 10 års ålder, och skaffade sedan egen häst när jag var runt 15-16. Sålde den pga av studier och skaffade Tuttan nu i maj

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar alla löpande kostnader för henne, dock vid skada som inte orsakats av användning står ägaren för.
Annars så betalar jag allt för henne, foder, vacc, träningar, behandlingar mm mm.
Rider typ varannan dag eftersom att jag har en bit till stallet..
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Hade en medryttarhäst förut också innan jag hittade nuvarande.

1. Hur hittade ni "er" häst?
Jag annonserade.
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Jag fick många svar, alla var seriösa och trevliga men ibland inte det jag letade efter. Vissa blev lite besvikna över att jag tackade nej så det var lite trist men jag tänkte utifrån mig själv och kemin mellan mig, hästen och ägaren. Var mycket noga med att det kändes rätt.
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Jag gick i ridskola i fem år ungefär, sedan gick jag också hästgymnasium och hjälpte till med kompisars hästar, praktiserade i stall mm.
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar ingenting och får rida ungefär så ofta som jag vill eftersom hon har flera hästar och lite tid. Jag trivs jättebra och känner mig lyckligt lottad :D.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
genom en jobbarkompis, hennes grannes dotter behövde hjälp!
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
jag annonserade inte men svarade på ett par annonser. provred en häst men vi passade helt enkelt inte ihop. provred dessutom i en hage i djupsnö där jag inte kände till underlaget, dessutom snöade det på tvären så det var helt enkelt en kass provridning!
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
jag är 23, red på ridskola mellan 6 o 15 ungefär, sedan dess har jag gått hästinriktat gymnasium och jobbat med hästar. innan jag började rida denna häst hade jag haft ett uppehåll med lite sporadisk ridning ett par år.
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
jag betalar inget.
vi kommer överens om dagarna vecka för vecka, oftast blir det 3-4 dagar/vecka. rider oftast men hinner jag inte någon dag o ägaren jobbar gör det inget. ibland tömkör jag istället för att rida.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Haft en hel drös medryttarhästar, aldrig annonserat.

1. Nuvarandes ägare tog kontakt med mig efter en rekommendation. Sånt värmer! Tidigare har bekanta bett om avlastning eller också har hästen varit för "svår" för små barn.
2. Annonserade ej. Om du söker medryttarhäst kanske du kan höra dig för i olika privatstall? Bör väl finnas ett på närmsta klubb? Det är många som tycker det är skönt att få lite hjälp men som inte bett om det.
3. Ett par-tre år. Man utvecklas enormt mycket mer på privathästar, på ridskolan rider man bara, privat sköter man också allt runtomkring.
4. Aldrig betalat förrän nu, och står för skoning och foder. Har hästen 7dagar/vecka.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Jag annonserade

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Givetvis fick man svar av hästägare som ej läst annonsen noga och det var helt fel av det man annonserat om
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
ca 8 år, sen ett uppehåll med ridning på ca 4 år

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
400kr/månaden.
Ibörjan var det sagt ca 1-2 ggr/veckan, blev snabbt 3-4 gg/veckan, ibland mer.
Några tillfällen fick jag hjälpa till med fodringar/intag också
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Jag hade flera annonser ute, men den slutliga hästen hittade jag faktiskt här på Buke genom att hans ägarinna chansade och skrev till mig. Då hade jag tittat på två hästar tidigare och rensat en hel del svar som kändes fel för mig.
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Alltså, jag fick en hel del skumma svar på annonsen. Men de flesta av ägarna var trevliga och en hel del av hästarna riktigt fina, bara fel för mig. Jag tror det handlar väldigt mycket om hur man formulerar sig.
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Jag red i elva år på ridskola, slutade sedan och hade uppehåll i två år innan längtan efter en häst blev för stor. Och då hittade jag min medryttarhäst :love:
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar 500:- eller hans kraftfoder. Är där 2 ggr i veckan och det passar mig faktiskt utmärkt!
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Jag har varit medryttare två gånger skulle man kunna säga så jag svarar lite hur det var båda gångerna.
1. Hur hittade ni "er" häst?
Första gången la jag ut en annons på ICA och andra gången frågade grannen mig för ingen red hästarna och så kunde hennes dotter få sällskap.
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?) Första gången fick jag bara ett svar som jag valde och andra gången så frågade dom mig, fast det var en lite galen häst som jag tog hand om andra gången, men hon var galen och väluppfostrad, en väldigt rolig blandning ;)
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
8 respektive 10 år. ungefär
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalade aldrig något och första gången så var jag där 1 gång i veckan och andra gången så hade jag hästen som min egna fast utan några avgifter + att skulle jag åka så var det bara att meddela det.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Genom min kompis som har sina hästar i samma stall.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Jag red på ridskola till och från i 9 år men sedan hade jag 6 års uppehåll. Efter uppehållet red jag 1 år på ridskola innan jag blev medryttare.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar inget för hästen jag har nu. Den förra betalade jag 500 kr i månaden för. Jag är i stallet och rider 3 dagar i veckan.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst? Sökte via djungeltelegrafen, känner en del hästfolk och ryktesvägen hittade jag en som var bekant sedan tidigare
2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?) Annonserade inte, men fick erbjudande om några som jag inte ville satsa på, där man vet att det kommer att bli problem med ägaren
3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta? Red på ridskola många herrans år, hade foderhäst och sedan egen häst. Allt som allt nästan 18 år (om man nu kan räkna med nybörjaråren...)
4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider? Betalar 650 kr, rider 2-4 ggr i veckan beroende på hur man hinner. Ibland hinner jag inte alls, och ibland blir det mera.

Annars gör jag inget annat i stallet än rider, hästen står på privatstall.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Jag annonserade om att jag ville bli medryttare. Skrev ålder, ridnivå mm i annonsen samt att jag var seriös och ansvarstagande. Skrev inget telefonnummer utan bad folk maila så jag kunde ringa upp

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Tyckte nog att de flesta var seriösa. De som inte verkade bra mailsvarade jag och tackade. De som verkade bra ringde jag upp och pratade med. Provred två olika hästar. Den ena ägaren var mycket speciell, så jag kände direkt att det inte skulle fungera. Synd, för den hästen verkade otroligt trevlig. Den andra hästen var bättre utbildad och med fin stam. Kanske lite för tungriden för mig egentligen, men ägaren var helt underbar. Jag valde dem och stannade kvar i två år tills hon sålde hästen.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Har inte ridit på ridskola på väldigt många år.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag har som princip att inte betala för att vara medryttare. Det ska vara en ömsesidig relation där båda ska vara vinnare. Har provat flera varianter på medrytteri, fodervärd, halvfodervärd osv och kommit fram till att detta är bäst. Precis så resonerade min hästägare också. Hon var så nöjd med mig att det istället var hon som bjöd mig på träningar för att visa sin tacksamhet! :love: Så himla synd att hon sålde hästen! Jag red en gång i veckan, men hon reste ofta bort och då kunde jag ha hästen varje dag i flera veckor.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Jag har haft ett antal medryttarhästar under åren...

1. Hur hittade ni "er" häst?

Jag svarade på en annons som lät bra. Åkte ut och provred och det klaffade.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)

Jag har annonserat tidigare och fått en del märkliga svar. Men tycker ofta att det är seriösa som hör av sig. Och jag har alltid fått ganska bra med svar när jag har annonserat, sen kan det vara hästar som jag valt att inte titta på/provrida då jag helt enkelt inte trodde att de skulle passa.


3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?

Jag hade inte ridit på ridskola alls när jag fick min första medryttarhäst, som jag red och skötte som "min egen" i 4 år. Däremot hade jag enormt mycket praktisk erfarenhet med mig sedan innan. Växte upp brevid ett stort stuteri där jag spenderade varje ledig stund och jag red flera gånger i veckan på kompisars hästar (så egentligen kan man säga att jag var medryttare redan då, motionsred bland annat tävlingstravare en period).

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?

Jag betalar inget. Gjorde jag inte heller hos senaste tre medryttarhästarna innan den jag rider nu. Med den här hästen har jag två fasta dagar i veckan då jag rider och tar hand om mockning etc.
Hästen innan den jag rider nu red jag 4-6 dagar/vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

Har haft typ åtta medryttarhästar genom åren.

1. Hur hittade ni "er" häst?
Dom första hittade jag genom kontakter. Den senaste hittade jag dock genom att jag satte ut en annons på ridskolan.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
En häst var galen, en var jätteseg och en var parfekt. :D

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Hade egen häst när jag var mindre och har ridit på ridskola nästan hela mitt liv.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Har aldrig betalat en krona. Rider 2-3 dagar i veckan.
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Genom en kompis som var medryttare där, osv.. det finns 2 hästar i stallet och hon hade hand om båda. Men ville lägga tiden på en.. ungefär

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?) Jag har fått flera crazy erbjudanden.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
jag har tagit lektioner inte alls länge, aldrig gått på ridskola
tagit lektioner ett tag.
Annars lärt mig från alla medryttarhästar jag haft

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Jag betalar INGENTING
jag är i stallet hur ofta jag vill. Bara sms;a ägaren o säga till
Jag tar endel helger när hon ska åka bort och är där hela dagarna
rider var jag vill o hur mke jag vill
som en egen häst ungefär

/ neres
 
Sv: Medryttarhäst / erfarenhet?

1. Hur hittade ni "er" häst?
Den nuvarande via annons, jag har haft ett flertal och oftast har jag svarat på annonser men ibland blivit kontaktad via min annons.

2. Om ni annonserade, fick ni fler svar? Serösa o oseriösa ( typ "galna" hästar/ ägare?)
Jag fick många svar som inte passade, mest pga. att stallen låg för långt bort. Sedan har många förskönat hur deras hästar varit och jag har upptäckt det först vid provridningen, exempelvis stod det i annonsen: Trygg och stabil häst. Verkligheten: Behövde graman utomhus och bomullstussar i öronen vid ridning nära vägen, reds även 2 gånger per dag så han inte skulle balla ur.

3. Hur länge hade ni ridit på ridskola innan ni vågade er på detta?
Ett halvår som 12-åring innan jag började rida i skogen enstaka gånger, en gång ensam på en hingst där ägaren varnade mig för att rida för nära stohagen. :crazy: Sedan hade jag uppehåll tills jag var 18, red ytterligare en termin och skaffade medryttarhästar parallellt med det i ett turridningsstall tillsammans med min mamma. Skötte då även insläpp och fodringar. Efter ca 1 år så skaffade jag min första egna medryttarhäst, en äldre genomsnäll halvblodsvalack.
Har även haft egen häst och foderhäst, dock var det alldeles för tidigt då jag inte hade de rätta kunskaperna.

4. Hur mkt betalar ni? Hur ofta är ni i stallet/ rider?
Nu betalar jag 900 för 2 ggr/vecka, sedan får jag extradagar då och då ifall ägaren är upptagen. Rider ut i skogen, dressyrar och hopptränar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 402
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 120
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 115
Senast: Signe9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp