Medryttarhäst

I mitt fall bedömdes det att hästen inte skulle klara att träna och tävlas för hoppning på medelhög nivå. Däremot gick det utmärkt och han mådde bra av ridning på lättare nivå, jag tränade alltså inte för tränare för att utbilda honom högre i dressyr utanför att jag ville ha ögon på mig att träningen var rätt dvs form och bäring så att det inte skulle slita på honom. Han var välutbildad i dressyr vilket gjorde att mina medryttare som de flesta innan bara ridit på ridskola, snabbt lärde sig massor av honom utan att det på något sätt var ansträngande för hästen. Det var mer gymnastik och lösgörande för honom men ändå lärde de sig massor.
 
Det är inget försäkringsbedrägeri att rida triangelmärkta hästar, vi vet redan att allt för många hästar döms ut som hade kunnat bli återställda med tid och rehabilitering. Att en häst skadas och bedöms att aldrig mer kunna gå svår hoppning t ex betyder inte att den inte med tiden håller för att hoppa typ LA även om den inte längre får tävlas, den kan vara en mycket god läromästare för det.

Jag kände en ryttare vars häst skadades under en hopptävling och som de aldrig skulle hålla för annat än att gå i hagen. Efter något år och ett eller annat föl började hon ridas försiktigt och tävlades sedan i dressyr utan problem. Nu är det så pass länge sedan så jag kommer inte ihåg om hon dömdes ut eller om ägaren valde att inte göra det.

En nära bekant som jag tidigare red terrängjakter med hade ett triangelmärkt fullblod som hon deltog med utan problem på 90-talet. Det var iaf ok då att delta även med triangelmärkta hästar eftersom en jakt inte räknades som tävling.

En triangelmärkt får inte tävlas eller tränas för tävling, men den får tränas så håller den för att ridas nån gång i veckan för instruktör för att utbilda ryttaren ser jag inga problem med det.
 
Om du har tid och möjlighet, rid båda. Nr 1 för att lära dig mer som du har nytta av på häst nr 2. Annars beroende på triangelmärkningen häst nr 1.

Har själv haft en som veterinären dömde ut men som höll för träning i mer än 10 år efter det. Samma vet som dömde ut hästen kontrollerade status på den 1 ggr om året och erkände han hade fel. Visst ovanligt kanske men inte sällsynt av vad jag hört om andra triangelmärkta hästar.

Precis, jag har också varit med om såna hästar. Jag åkte för några år, eh läs ganska många år sedan... När Perelli vann eurovision med "tusen och en natt"... sedan under ett par år på helgkurser till en duktig tränare med dressyranläggnng, I stort sett alla hästar var utbildade galoppombyten, piff o puff... och ett antal av dem triangelmärkta av olika orsaker, inte specifikt hältor och ryggskador o liknande... Det finns hästar med utläkta ecsem, mer avstannad "utläkt spatt", lindriga luftrörsproblem (årstidsbaserat eller pga dålig ventilation eller foder) och svampproblem, som går att hålla på bra nivå med minituös hantering om man vet vad man sysslar med och tränar dem på en nivå som de klarar av, men det kan vara problem för hästar som ska användas till hård träning och tävling, då sådant kan blossa upp igen, exempelvis pga stress.

Jag kommer aldrig glömma känslan, när jag samlade min häst inför en hörnpassering och tyckte det kändes som att vi "travade i luften" och frågade, vad gör han.... "Du rider hoonom i en perfekt passage" och jag lyckades även rida honom i tre byten på en diagonal, samt ett par steg i piaff under den helgen och det var då debut, på den tiden :heart Men det var allså inget vi gick in för att göra, utan det var för att hästen trivdes med mig och min balans och mina hjälper, och ville visa sig på styva linan :D

Triangelmärkta hästar får inte tävlas eller tränas under tävingingsinriktade former. Men håller hästen för det och beroende på anledning till triangelmärkning kan man mycket väl dressyrträna och hoppa på lagom nivå för tränare.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Tänker inte gå in mer på skadan eller anledningen till trainagelmärkningningen då det egentligen inte är relevant.
Men hästen i sig är tävlad MSV:a tidigare men är utbildad i rörelser högre. Ridbarheten idag är att hålla den igång i kroppen genom ridning samt från marken och den vet checkas såklart regelbundet och håller för ridningen den utsätts för idag.

Att inte rida för tävling i detta sammanhang är att inte pusha hästen att utöka sitt ridregister eller träna "hästen". Efter triangelmärkningen (som nu var några år sen) så har den används på en ridbar nivå som fungerar bra för kroppen. Den höll inte för tävling och träning på högre nivå. Alltså från att tex tidigare ha tränat bytet upp till vartannat, rids den idag några enstaka enkla byten då och då och det är på den nivån max. Man pushar inte till max. Träningsnivån har gått ner och kommer aldrig att höjas igen. Med en hållbar plan (som alltid givetvis), så funkar det utmärkt för en ryttare att lära sig på (med hjälp från marken såklart). Tror absolut att glassa runt på LB nivå på hemmaplan inte skulle vara några problem. Sen kommer ju skalan på utveckling få ett stopp givetvis, eftersom hästen ska stanna kvar på en viss nivå medan ryttaren kan fortsätta framåt. Men man blir ju inte proffs på en dag heller så det är nog inte nåt större bekymmer i dagsläget.
 
Kan uppdatera med att det blev häst 2, tycker att möjligheten att tävla i framtiden är en väldigt bra morot att ha framför sig! Och eftersom jag gärna ser långvarigt på detta är det kul att hästen också får utvecklas framåt i utbildningen och hittills är helt fräsch och kry i kroppen :)
 
Om du har tid och möjlighet, rid båda. Nr 1 för att lära dig mer som du har nytta av på häst nr 2. Annars beroende på triangelmärkningen häst nr 1.

Har själv haft en som veterinären dömde ut men som höll för träning i mer än 10 år efter det. Samma vet som dömde ut hästen kontrollerade status på den 1 ggr om året och erkände han hade fel. Visst ovanligt kanske men inte sällsynt av vad jag hört om andra triangelmärkta hästar.

Tänkte skriva likadant som du om att rida båda men var sen på bollen haha.

@kaninälskare Härligt att du kom fram till ett beslut som känns bra 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 380
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp