S

Sofia72

Hej!

Jag har en liten fråga. Skimmlar drabbas ju rätt ofta av melanom - skimmelsjukan. Jag har själv en skimmel och är lite orolig för det. Jag vet att tex Nya Zeeland har detta problem och att hästarna ofta har täcke sommartid för att skydda huden mot solen. Någon här som har täcke på sina skimmlar av den anledningen?

Mvh / Fia
 
Sv: Melanom?

Det har vad jag vet aldrig bevisats att melanom har någon samanhang med solen, orsaken till att dom täcker där är för att solen är så stark så dom blir brända.

Sas. Alla skimmlar utvecklar melanom om dom lever tillräckligt länge. Vanligast är att det uppkommer runt 10 års åldern, oftast under svansen, men även i skapet/juvret. Knölerna orsakas av en överupphopning av melanin och är inte farliga. Om dom sitter på ställen som kan orsaka problem kan dom opereras bort. I vissa fall så kan dom bli elakartade och börja växa väldigt snabbt men det är mkt sällan. Hästen hinner oftast dö av andra skäl innan knölarna blir något problem.

Min hade dom då han var 8-9 år och han är 25 nu. Har opererat bort en stor från skapet då den var i vägen. Han mår bra och har inga besvär av dom.
 
Sv: Melanom?

*Lånar tråd, hoppas det är okej!*

Men är det säkert att just ALLA skimlar får det? Har sett gamlingar utan melanom...
 
Sv: Melanom?

Låna på du ;) !

Tycker att det är intressant - så allt är mer än välkommet!

Mvh / Fia
 
Sv: Melanom?

Är det inte så att det bara är avblekningsbara skimmlar som får det och inte konstant skimmlar eller var det tvärt om?

Läste en notis om det i Ridsport (tror jag det var) angåede detta.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
942
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp