Melatonin och mat

Daff

Trådstartare
Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna.

I "instruktionerna" står det att det ska gå minst 2 h mellan intag av mat och Melatonin och jag tycker det är svårt att få till. Ofta fikar jag vid 21 och jag skulle vilja ta melatoninet vid 22.

Vet någon hur noga det är med 2 timmar mellan mat och Melatonin? Vad kan hända om jag tar det för nära inpå varandra?
 
I min värld är fika och mat 2 vitt skilda saker, så jag hade tagit medicinen vid tid som passar till när jag vill ha effekten.
 
I min värld är fika och mat 2 vitt skilda saker, så jag hade tagit medicinen vid tid som passar till när jag vill ha effekten.

Hur tänker du dig att kroppen ska veta om ditt födointag klassas som "fika", och anpassa farmakokinetiken därefter? :confused:

@Daff man kan få högre absorption av melatoninet om man äter samtidigt. Det är med största sannolikhet inte något problem ändå, framförallt inte om det ändå går någon timma emellan, utan rekommendationen är satt för säkerhets skull. Jag är inte speciellt noga med tiden, mer än att jag inte tar den direkt tillsammans med maten.
 
Hur tänker du dig att kroppen ska veta om ditt födointag klassas som "fika", och anpassa farmakokinetiken därefter? :confused:

@Daff man kan få högre absorption av melatoninet om man äter samtidigt. Det är med största sannolikhet inte något problem ändå, framförallt inte om det ändå går någon timma emellan, utan rekommendationen är satt för säkerhets skull. Jag är inte speciellt noga med tiden, mer än att jag inte tar den direkt tillsammans med maten.
Fika 1 h innan intag är inte heller det i min värld = "direkt tillsammans med mat".
 
What.... Jag har ätit Melatonin (nyligt bytt till Aritonin) i ca 10 år. Ingen har någonsin nämnt ett ord om detta :confused: Ops! Inte som att jag läser på bipacksedeln efter den tiden för då inbillar man sig bara biverkningar :D

Jag äter sent som standard och i det tar jag ofta tabletten väldigt nära intaget av mat. Oj, får försöka att tänka på detta:crazy:
 
Jag har aldrig hört om detta, fått circadin utskrivet av läkare men nu köper jag receptfritt istället 🤷🏼‍♀️ äter oftast rätt sent, och med äter =typ 1-2 rostat bröd/yoghurt och te vid 22 och tar tabletterna vid 23.
 
Vad spännande att ni som äter Melatonin sedan tidigare inte visste om det 😁. Jag googlade men hittade inte så jättemycket om risken med att ha mindre än 2 h mellan, dök mest upp saker om melatonin och vikt. Men någonstans läste jag om att melatoninet gör att blodsockret går upp och att man behöver vara försiktig om man har diabetes men jag förstod inte vad det skulle innebära för mig som ju inte har diabetes.

Om jag börjar med något nytt brukar jag läsa igenom "bruksanvisningen" men förstår verkligen att man inte gör det när man har ätit det ett tag. Eller har lika mycket kontrollbehov som jag 😁

Jag har köpt receptfria 5 mg för jetlag, kanske är skillnad på vilken variant man tar?
 
@Daff man kan få högre absorption av melatoninet om man äter samtidigt. Det är med största sannolikhet inte något problem ändå, framförallt inte om det ändå går någon timma emellan, utan rekommendationen är satt för säkerhets skull. Jag är inte speciellt noga med tiden, mer än att jag inte tar den direkt tillsammans med maten.

Tack för förklaring. Då ska jag nog våga mig på att testa med 1-1,5 h mellan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 096
Senast: Hajfisk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 105
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp