"Mellan hand och skänkel"

@Nevermind
Jag pratade om det där med min ridlärare på en privatlektion för några dagar sedan. Hon sa att hästar med lite mindre energi måste lära sig att respektera skänkeln (dvs att man ska inte sitta och nöta på dem, snarare "väcka" om de säckar ihop och sedan underhålla med små fina hjälper), medan hästar med lite mer energi måste lära sig att acceptera skänkeln (dvs att de ska kunna ta hjälper utan att det blir härdsmälta för den sakens skull). Din häst låter som det senare?
 
Jag är absolut dålig att följa pendelrörelsen och håller nog i lite mycket. Det är svårare att pendla med än att hålla still eftersom man måste vara väldigt observant och med så det inte blir glapp i samband med pendlingen... Men jag ska försöka bättra mig. Jag rör min sits mycket i skritt också (typ gungar med överdrivet).

Jag bor i Stockholm.

Jag får helt ärligt lite ångest över hur jag ska kunna förändra allt jag gör fel, det sitter rätt inpräntat efter så många års ridning. Tror jag måste sätta upp delmål och låta det få ta sin tid, vad tror ni är det lättaste att förändra utifrån alla svagheter jag uppenbarligen rider med?

Ju mer du lär dig desto mer fel kommer du inse att du gör.
Fokusera på det du faktiskt har lärt dig och det faktum att de flesta av oss fått lära om både en och tretusen gånger. Även vi som haft häst ett par år kan fått lära om rejält då.
Det går!

Jag har satt upp en del elever på min häst för att de ska få känna på en som svarar korrekt. Det brukar bli en väldig ögonöppnare.
Både det att säger du trav travar han tills du säger annat. Oavsett om det är stillastående eller högt tempo och långa kliv. Och överdriver du hjälper eller sitter snett reagerar han stort.
Jag har själv haft det så fantastiskt att få rida mina tränares hästar eller duktigare vänners. Det lär man sig mkt på!
Kan vara värt att kolla om det finns möjlighet till lektion på annat än ridskolehästar.
De är ju gärna rätt förlåtande sas mot ens fel. Det är vissa privathästar med. Men chansen att den alltid svarar korrekt på hjälpen ökar ju med ryttarnas kunskap och hur konsekvent den rids hyfsat exakt.

Och om inte det: kolla om det går att ta någon privatlektion på sits.

Och googla torrövningar för ryttare. Och öht övningar för kroppsmedvetenhet, kroppskontroll etc.
det går att träna på mkt avsuttet och utan häst.

Tänk på det du faktiskt lärt dig och att vi alla behövt lära om. Jag har sett många som ridit på ett visst vis i 30-40 år dagligen och kunnat lära om.
Det grejar du med.
 
Förlåt om jag kanske halvt kapar tråden nu, men jag har "motsatt" problem tror jag. Min tränare tycker att jag har tendens till "staketpissarskänkel" (:D), alltså att jag släpper benen så att det nästan blir luft mellan benen och hästen sas (såklart en överdrift, ni fattar vad jag menar). Min häst är extremt självgående, nästan het. Hon vill alltså att jag ska hålla om och "klämma" med benen mer än vad jag gör nu. Men ska man det? Jag vill ju ha min häst känslig för skänkeln. Alla säger att man absolut inte ska klämma...
Jag har en superhet häst som knappt gick att nudda med skänkeln för ett år sedan. Min tränare sa precis som @tuaphua säger - jag måste lära honom att acceptera beröring, och sedan lära in skänkelns betydelser - givetvis utan att göra honom döv för skänkeln. Jag har arbetat en del med att flytta honom sidvärts för att ha skänkeln intill, och tränat på att få honom att gå fram för skänkeln och inte bara gå fram rent allmänt. Jag får inte lika mycket "ball-passage" längre, men jag har en mycket mer ridbar häst :-D
 
Jag har en superhet häst som knappt gick att nudda med skänkeln för ett år sedan. Min tränare sa precis som @tuaphua säger - jag måste lära honom att acceptera beröring, och sedan lära in skänkelns betydelser - givetvis utan att göra honom döv för skänkeln. Jag har arbetat en del med att flytta honom sidvärts för att ha skänkeln intill, och tränat på att få honom att gå fram för skänkeln och inte bara gå fram rent allmänt. Jag får inte lika mycket "ball-passage" längre, men jag har en mycket mer ridbar häst :-D

Ja sidvärts kan vara guld på dem. Dels en skänkel i taget=mindre provocerade inledningsvis. Men sen också den bromsande effekten på en känslig häst som bara kurar som en dåre och man riskerar bli fast i bromsande hjälper annars.
Spontana Balanstraven kan jag gärna vara utan. ;)
 
Ibland möter man ekipage där man ser att ryttaren liksom är avskrämd från hjälperna. Den blir för försiktig och duttig och då spänd, okänslig och inte inkännande.
Så ser skänkeln inte helt sällan ut på ryttare med heta hästar.

Så jag tror din tränare vill få dig och din häst till normalläge genom att överdriva åt andra hållet mentalt och ev fysiskt en period.

Ja precis ;) och enl tidigare reflektioner .
 
Förlåt om jag kanske halvt kapar tråden nu, men jag har "motsatt" problem tror jag. Min tränare tycker att jag har tendens till "staketpissarskänkel" (:D), alltså att jag släpper benen så att det nästan blir luft mellan benen och hästen sas (såklart en överdrift, ni fattar vad jag menar). Min häst är extremt självgående, nästan het. Hon vill alltså att jag ska hålla om och "klämma" med benen mer än vad jag gör nu. Men ska man det? Jag vill ju ha min häst känslig för skänkeln. Alla säger att man absolut inte ska klämma...
Håller helt med de andra, bara för att hästen rör sig mycket framåt så behöver det ju inte innebära att den gör det på rätt sätt. Hästen ska ju komma bakifrån och stoppa in bakbenen under sig så ryggen kan komma upp och svinga och frampartiet kommer upp lite. Om de springer av sig själv, blir det lätt att de släpper ryggen, får bakbenen efter sig (eller att de går på dubbla spår) även om de kanske böjer på nacken. Så, även om hästen är het, måste man absolut ha stöd från skänklarna, som ser till att inte bakdelen smiter från jobbet.
Jag har själv kämpat med en het häst och det känns helt fel att driva först, men när du får hästen att acceptera skänken och får in bakbenen under dig på en rakriktad häst - då märker du vilken skillnad det blir och känner hur hela hästen jobbar på ett helt annat sätt. En stor aha-upplevelse!
Lycka till!
 
@L8P8 och flera som svarat klokt ang hetare mer framåt hästar :
Dessutom så blir ju kvittot så mycket snabbare och gynnande om man lär sig att rida de lite hetare ”mer motorhästarna” utifrån vad som tagits upp här :)

En lite kvickare häst som vill framåt är väldigt eftersträvansvärt . Om ryttaren utifrån det jobbar på att själv gynna den viljan på rätt sätt blir det oftast bra !
 
Förlåt om jag kanske halvt kapar tråden nu, men jag har "motsatt" problem tror jag. Min tränare tycker att jag har tendens till "staketpissarskänkel" (:D), alltså att jag släpper benen så att det nästan blir luft mellan benen och hästen sas (såklart en överdrift, ni fattar vad jag menar). Min häst är extremt självgående, nästan het. Hon vill alltså att jag ska hålla om och "klämma" med benen mer än vad jag gör nu. Men ska man det? Jag vill ju ha min häst känslig för skänkeln. Alla säger att man absolut inte ska klämma...
Det finns flera sätt att använda skänkeln på. Min tränare vill att jag ska använda skänkeln som en påminnelse att den finns och han ska söka stöd på bettet. Lite närmare, och mentalt närvarande, men inte på något sätt klämmande.
 
@L8P8 Nej självklart! Det är absolut inte som att jag inte driver, det gör jag. Annars kan man ju inte samla! Min tränare menar mer att jag lätt blir passiv med skänkeln istället för att låta den ligga tätt intill.

Tack för kloka svar allihopa! :bow:
 
@L8P8 Nej självklart! Det är absolut inte som att jag inte driver, det gör jag. Annars kan man ju inte samla! Min tränare menar mer att jag lätt blir passiv med skänkeln istället för att låta den ligga tätt intill.

Tack för kloka svar allihopa! :bow:

Men nu gör ni mig förvirrad! Jag tolkade er som att skänkeln ska vara passiv (men ligga emot), och bara användas då den behövs - antingen för att påminna hästen eller för att flytta den. Men nu skriver flera att ni driver, jag tycker det låter motsägelsefullt.
 
Men nu gör ni mig förvirrad! Jag tolkade er som att skänkeln ska vara passiv (men ligga emot), och bara användas då den behövs - antingen för att påminna hästen eller för att flytta den. Men nu skriver flera att ni driver, jag tycker det låter motsägelsefullt.
Tänk dig hästen som en sparkcykel. Normalläget är att stå och glida, men så fort man känner att man behöver mer fart (driv, energi, etc) använder du skänkeln. För att sedan återgå till normalläget, att stå och glida och enjoy the ride. ;)
 
Men nu gör ni mig förvirrad! Jag tolkade er som att skänkeln ska vara passiv (men ligga emot), och bara användas då den behövs - antingen för att påminna hästen eller för att flytta den. Men nu skriver flera att ni driver, jag tycker det låter motsägelsefullt.
Ja men driva är ju att driva vid behov, det behöver inte betyda konstant tryck :)

Sen tror jag att det finns lite olika skolor kring just hur mkt tryck eller inte som är optimalt.
Personligen brukar jag tänka att på min nivå bör hästen vara rätt så självgående, annars kommer jag ju få driva mig blå med ökad samling.
Jag tycker ju heller inte att man ska driva konstant med sätet.
 
Ja men driva är ju att driva vid behov, det behöver inte betyda konstant tryck :)

Sen tror jag att det finns lite olika skolor kring just hur mkt tryck eller inte som är optimalt.
Personligen brukar jag tänka att på min nivå bör hästen vara rätt så självgående, annars kommer jag ju få driva mig blå med ökad samling.
Jag tycker ju heller inte att man ska driva konstant med sätet.
Precis min tanke. Mer "impulsion" än drivning liksom.
 
@Lupino alltså utöver de kloka svaren på din senaste post - tänk såhär :

Hjälperna måste ju liksom vara ”nära” hela tiden. Men det betyder ju varesig klämma eller att du sitter helt avlastande /lös med hjälperna . Det skulle ju inte funka att tex helt ta bort hjälperna (som exemplet jag och flera gav tidigare ang hetare hästar) för att sen helt plötsligt ”flyga på” och lägga till dem.
En mer docil häst kan du ju inte heller helt ”överge” med hjälperna ”mellan” de läggs på specifikt . Men det för den skull innebär ju inte rent tryck/malande med hjälperna däremellan .

Du måste ha kontakt med hästen hela tiden men om konstant malande/tryckande av sits/skänkel ”behövs” så är det kvitto på att hjälperna inte går igenom /hästen är inte korrekt riden/utbildad/ryttaren använder hjälperna felaktigt .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 462
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 159
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp