Bukefalos 28 år!

Mellanstorlek på träns

G

Galathea

Hur gör ni med hästar som har "mellanstorlek" på träns? Jag har precis fått hem min arabkille och har hållt på och provat ut träns, och jag blir smått galen. Ingenting passar. Sidostyckena måste vara ponny, cob är alldeles för stort. Pannbandet har jag lånat av en i stallet, det är i strl full. Nosgrimman är för kort i ponnystorlek men runt nosen är det för stort i cob. Köpte en remontnosgrimma i stl ponny, den fick jag göra extra hål och förlänga på längden och extrahål för att förminska det runt nosen. Helt hopplöst! Nu har jag ju bara köpt billiga saker i början men den dag jag vill köpa ett finare träns vill jag ju inte behöva göra extrahål hit och dit och ha hål ytterst i lädret o.s.v. :( Hur gör ni andra? :confused:
 
Sv: Mellanstorlek på träns

Såvida du inte är någon märkesfanatiker kan du väll plocka ihop ett träns med olika delar tsv.? Om svart är okej - är det t.ex. brunt kanske det är svår att få alla detaljer
att gå ihop så att färgerna passar ihop så det ser snyggt ut. Du kan väll kolla lite efter beg. tränsdelar som verkar vara i bra skick! :)



Annars får du väll bege dig i väg till närmsta sadelmakare och be att de specialsyr ihop ett träns åt dig efter de mått som hästen behöver ha?
 
Sv: Mellanstorlek på träns

Galathea skrev:
Hur gör ni med hästar som har "mellanstorlek" på träns? Jag har precis fått hem min arabkille och har hållt på och provat ut träns, och jag blir smått galen. Ingenting passar. Sidostyckena måste vara ponny, cob är alldeles för stort. Pannbandet har jag lånat av en i stallet, det är i strl full. Nosgrimman är för kort i ponnystorlek men runt nosen är det för stort i cob. Köpte en remontnosgrimma i stl ponny, den fick jag göra extra hål och förlänga på längden och extrahål för att förminska det runt nosen. Helt hopplöst! Nu har jag ju bara köpt billiga saker i början men den dag jag vill köpa ett finare träns vill jag ju inte behöva göra extrahål hit och dit och ha hål ytterst i lädret o.s.v. :( Hur gör ni andra? :confused:


Min moster har en arab d-ponny, hon får köpa allt olika, sidostycken e typ ponny, sen pannbandet cob, nosgrimman, full och sedan tyglarna ponny, deta var ett exempel, men de e jobbit o dyrrt när man har det så! :)
 
Sv: Mellanstorlek på träns

Du går till sadelmakaren ;) :angel:

Min häst har också mellanstorlek på ett mycket frustrerande vis. Cob är för litet och full är för stort. Sedan hjälper det ju inte till att jag tycker att det fulaste som finns på träns är träns som är knäppta på yttersta resp innersta hålet. Dessutom är det inte optimalt från första början.
Gissa om jag blev frustrerad den enda gång jag försökte köpa färdigt träns till henne. Fyra vändor var jag i ridsportsbutiken och till slut gav jag upp. Med bensin och allt så var det till slut det dyraste billighetsträns jag någonsin försökt köpa. Hon får numera egentillverkade och jag har insett att det inte går att vara lat och småsnål det blir bara dyrt i slutändan.
Hellre ett dyrt träns som passar än 4 billighetsträns som totalt kostar nästan lika mycket som det dyra och är av sämre kvalité

Apo
 

Liknande trådar

Utrustning Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek: Satt och jämförde Herr...
Svar
6
· Visningar
979
Utrustning Har ett litet problem med ett träns jag köpte för ett tag sen. Min häst har stl. full så jag köpte stl. full, allt passade utom...
Svar
4
· Visningar
1 142
S
Utrustning Har nyligen skaffat mig en ridtravare. Han är en äldre herreman, snäll och väldigt lätt att hantera, en riktigt äkta gentleman skulle...
2
Svar
23
· Visningar
2 540
Senast: Elina-a
·
Dressyr Jag behöver tips på kandar! Jag vill ha ett brunt kandar i storlek cob ( :cool: ) som inte kostar en förmögenhet. Jag har letat runt...
Svar
17
· Visningar
2 624
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp