Storlekar då vs. nu?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek:
Satt och jämförde Herr Hästs äldre grejer, som är från mitten av 00-talet, med de jag själv köpt nu i mitten av 10-talet. Och bara för att ställa upp det tydligt:

Gamla
Träns: Cob.
Tyglar: Cob (?).
Schabrak: Cob (?) - kan vara ponny också!
Sadelgjord: 115 cm.
Benskydd: Cob runt om.
Täcke: 135 cm.
Storlek på H.H då: 162 cm, 530-40 kg kanske?

Nya
Träns: Full om det är stort i storlekarna, annars X-full.
Tyglar: Full.
Schabrak: Full.
Sadelgjord: 130-140 cm.
Benskydd: Cob - Full fram, Full - X-full bak.
Täcke: 155 cm.
Storlek på H.H nu: 162 cm, 560-570 kg.

Har, givetvis, provat de gamla sakerna på honom nu också. Det roliga i kråksången är att allt utom sadelgjorden sitter riktigt bra på honom. :eek: :crazy: Att sadelgjorden inte passade förvånar mig inte för fem öre. Men att resten faktiskt passar bra på honom, förvånar mig desto mer. Har t.ex. ett träns av samma märke som det som var märkt cob, fast det jag köpte är från -16 ist. för -06. Det nya är i full och sitter på yttersta hålen överallt. Det i cob sitter på innersta/näst innersta hålen överallt :eek: Har även exakt samma märke/modell av benskydd som ett par av de gamla (bakbenskydd). De gamla är i cob och de nya är i X-full :eek:

Är det just bara mina exemplar, eller har storlekarna blivit mindre? Till vilken nytta då, i sådana fall? :cautious:
 
Jag har köpt ett par benskydd i stl full, men de passar inte, passar nog de som har stl cob istället. Har råkat ut för att sakerna varit felmärkta, hittade i en affär två stl full av samma artikel som var olika stora..
 
Har inte den erfarenheten, gamla Cilla hade cob på sina grimmor och träns (början på 00) som toppen hade i början och köpte sedan cob till henne och passade (2016).
 
Jag har haft cob-storlek på alla tre fjordhästar sedan ´84 och använder de fortfarande och köper fortfarande cob om det behövs och har inte märkt någon skillnad.
Den fjärde har full i huvud men cob sele.

Täckena har legat på 125 på två och 135 på två och jag märker ingen skillnad där heller på de nya och de gamla.
 
Jag tycker inte heller att det är nån skillnad. Däremot finns det ju märken som gör små/stora grejer, Treadstone till exempel som har små storlekar.

What, Treadstone litet?! :eek:
För det är just Treadstone träns jag tog som jämförelse i första inlägget. Pullartränset anno 2006, är i storlek cob och som sagt knäppt på innersta/näst innersta överallt. Remonttränset jag köpte 2016 är i storlek full, men utknäppt på sista överallt (jag skulle behövt ha x-full, och det hade antagligen varit knäppt i mitten). :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Det visade sig att tränset jag köpte från börjes hade ingen bra passform på min häst, så det måste åka tillbaka :( Nu letar jag efter...
Svar
4
· Visningar
1 058
Utrustning Har ett litet problem. Även om jag inte har någon dressyrsadel - än, vill jag ändå ha en åtminstone enklare (billigare) dressyrgjord...
2
Svar
20
· Visningar
5 475
Senast: kryddelydd
·
Gnägg ...Hur stora är de i övrigt? Och vilken ras är de? :) Bara lite nyfiken då jag ofta tycker mig se tämligen stora hästar, men sällan höra...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 029
Senast: JGD
·
Utrustning Dagens konstigaste fråga kanske men....Mina stigläder börjar se lite tråkiga ut, så tänkte köpa ett par nya. Vet exakt vilket...
Svar
7
· Visningar
6 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp