Mellantrav 😣

hast_galen

TrÄdstartare
Hej allihopa! Jag skulle behöva lite hjĂ€lp, jag har börjat tĂ€vla lite i lĂ€tt b 2, lĂ€tt b 3 men mitt stora problem Ă€r mellantraven, jag fĂ„r bara inte till den 😣 för det första vet jag inte riktigt hur mycket jag ska lĂ€nga, och det ANDRA STORT problemet Ă€r jag kan tusan inte sitta i den 😱 min hĂ€st Ă€r skumpig i traven men sĂ„ fort man ökar lite sĂ„ skumpar jag omkring och tappar kontakt.
Vad har ni för tips pÄ att fÄ en bÀttre mellantrav och Àven sitta ner bra?
Jag över mycket utan stigelbyglar och vĂ€nner har longerat mig men inte hjĂ€lp 😭
FÄr alltid 5 pÄ mellantraven men vill upp pÄ 6-7
SÄ nÄgon med nÄgot super knep eller nÄtt som kan fÄ mig att sita bÀttre?
 
TrÄkigt svar kanske, men styrka och tid.
RÀtt trÀnarhjÀlp.

Om hÀsten inte har det helt naturligt Àr det mycket jobb bakom.
Jag sjÀlv med min travarkorsning fick okeja lÀngningar först nÀr vi var pÄ msv-nivÄ tex, vi fick sexor Àven tidigare men först nÀr samlingen och styrkan satt sÄ blev det skillnad pÄ lÀngningarna och dÀrmed att kunna sitta i den.
Sen, BÄlstabilitet. Och, hÀsten fÄr inte trilla isÀr utan vara ihop och samlad i lÀngningen.
Ju mer man kommer till samling ju bÀttre blir i regel lÀngningarna.
LÀng inte för glatta livet utan börja med vad ni klarar av nu.
En kvarts lÄngsida Àr bÀttre Àn en hel dÄlig.
 
Ett sÄ bra svar av Magnum! Det handlar om att hÄlla ihop och öka ur bÀrighet och kunna gÄ tillbaka till bÀrighet, börja nÄgra fÄ steg bara. Ofta Àr det nÀr hÀsten ramlar isÀr som ryttaren tappar följsamheten. Med min förra hÀst som hade lÀtt för ökningar var det inga problem att sitta i "concorde-ökningen" man fick i början. Det var nÀr vi nÀrmade oss slutet pÄ ökningen och jag inte klarade av att fÄ henne tillbaka pÄ bakbenen som det blev svÄrt att sitta.
 
AlltsĂ„ öva, öva och stycka :banghead: det roliga Ă€r att jag tror jag fĂ„r in ganska bra mellantrav nĂ€r jag rider lĂ€tt ! Men fĂ„r öva lite till, blir Ă€ven att byta trĂ€nare tror jag 🙈 men tack för svaren :up:
 
AlltsĂ„ öva, öva och stycka :banghead: det roliga Ă€r att jag tror jag fĂ„r in ganska bra mellantrav nĂ€r jag rider lĂ€tt ! Men fĂ„r öva lite till, blir Ă€ven att byta trĂ€nare tror jag 🙈 men tack för svaren :up:
Rid lÀtt om du hittar kÀnslan bÀttre sÄ.
Sitt ner första stegen och rid lÀtt de sista tex.

Men att se till att hĂ€sten inte faller isĂ€r och du som ryttare tappar det liksom 😊
 
AlltsĂ„ öva, öva och stycka :banghead: det roliga Ă€r att jag tror jag fĂ„r in ganska bra mellantrav nĂ€r jag rider lĂ€tt ! Men fĂ„r öva lite till, blir Ă€ven att byta trĂ€nare tror jag 🙈 men tack för svaren :up:

Jag rider för en trÀnare som talade om för mig att "det Àr lagom" nÀr vi hittade rÀtt i det som blir mellantrav.
Fick vÀl inte super pÄ tÀvling ÀndÄ, men 6.5 för ena mellantraven i LB:2 pÄ en femÄrig fjording bland hÀstar Àr ju helt OK. Den andra mellantraven fick vi 6 för och det Àr ju inte heller sÄ tokigt trots att hÀsten inte har allra lÀttast för att tÀnja pÄ stegen (och inte Àr sÄ mycket trÀnad förstÄs).

SÄ rÄdet Àr ju som de övriga skrivit: trÀnare. Och gÀrna en som dömer dressyr, som kan berÀtta nÀr det Àr lagom.
 
Jag har en hÀst som rör sig mycket och för att inte störa honom sÄ mycket sÄ lÀttar jag lite i sadeln i mellantraven. AlltsÄ, jag hÄller om med underskÀnkeln i takt och stÄr lite upp i stigbygeln. Jag ser ocksÄ till att jag Àr med honom i takten. Sitter jag för tungt sÄ klarar han inte av att gÄ i rund "mellantravsform" utan tappar ryggen. Det Àr lÀtt att tro att hÀsten ska öka farten men den ska ta lÀngre steg i samma takt men med en rund form i mellantrav.
 
Jag gör/gjorde som @Amanda_F och stÄr lite lÀtt. Min svarta valack blev ganska het pÄ tÀvling och tog alla chanser till att fÄ galoppera, det blev mycket bÀttre nÀr jag inte störde honom i onödan.
 
Jag tycker mellantraven funkar bÀttre nÀr övriga grundkomponenter sitter sÄ att sÀga .

Dvs hÀsten vÀl pÄ hjÀlperna, pÄ sitsen, svarar och bÀr sig bakifrÄn och fram . (SÀllan att det Àr utopi att hÀstar bÀr sig sÄ allmÀnt dvs man fÄr jobba med allt hela tiden varierande )
Som flera klokt svarat sÄ Àr det mycket jobb att fÄ fram det eftersom det Àr sÄ mycket grunder det handlar om.
Takt, bÀrighet, och lyhördhet/samstÀmmighet ryttare och hÀst emellan Àr en nyckelaspekt .
 
Jag tycker mellantraven funkar bÀttre nÀr övriga grundkomponenter sitter sÄ att sÀga .

Dvs hÀsten vÀl pÄ hjÀlperna, pÄ sitsen, svarar och bÀr sig bakifrÄn och fram . (SÀllan att det Àr utopi att hÀstar bÀr sig sÄ allmÀnt dvs man fÄr jobba med allt hela tiden varierande )
Som flera klokt svarat sÄ Àr det mycket jobb att fÄ fram det eftersom det Àr sÄ mycket grunder det handlar om.
Takt, bÀrighet, och lyhördhet/samstÀmmighet ryttare och hÀst emellan Àr en nyckelaspekt .
HÀr Àr en till som fruktar mellantrav.

Just med anledning av det som mackan skriver tycker jag att det Àr knas att mellantrav Àr med i lÀtt b.
Det Àr dÄ inte lÀtt att fÄ allt det dÀr att stÀmma, speciellt inte pÄ bortaplan, vilket i princip innebÀr att det inte gÄr att tÀvla med fint resultat om man Àr en vanlig medelmÄttig hobbyryttare.
 
HÀr Àr en till som fruktar mellantrav.

Just med anledning av det som mackan skriver tycker jag att det Àr knas att mellantrav Àr med i lÀtt b.
Det Àr dÄ inte lÀtt att fÄ allt det dÀr att stÀmma, speciellt inte pÄ bortaplan, vilket i princip innebÀr att det inte gÄr att tÀvla med fint resultat om man Àr en vanlig medelmÄttig hobbyryttare.
Kan bara trösta dej med att mellantraven Àr bara tvÄ bedömningspunkter.
Kanske försvinner nĂ„t poĂ€ng pĂ„ ’gĂ„ngarter’ under allmĂ€nna intryck ocksĂ„, men i gengĂ€ld kanske en kan försöka rida till sej en Ă„tta pĂ„ vĂ€gar eller sĂ„.

Jag har aldrig haft nÄn vass mellantrav pÄ min men man kan drÀmma till med fina poÀng pÄ alla andra delar om man rider smart.
Har ridit in mĂ„nga fina procent utan en ’riktig’ mellan eller ökad trav.
:)
 
Jag tycker det Àr stor skillnad pÄ nÀr man som ryttare Àr svag eller stark i bÄlen. StÀrk dig sjÀlv och slappna av, knip inte med knÀna för att det kÀnns som du skumpar runt. Ju mer man spÀnner sig desto sÀmre blir det.
 

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 Ă„r tillbaka min första hund. Hon Ă€r det finaste jag har, och att se henne lycklig Ă€r det bĂ€sta jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Hoppning Hej, tÀnkte frÄga om lite hjÀlp och rÄd. Jag har en hÀst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer Àn 2 Är...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Relationer TrÀffade en kille pÄ tinder för lite mer Àn ett Är sedan. Han bodde 5 h ifrÄn mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
HĂ€stmĂ€nniskan Jag har haft min hĂ€st i mĂ„nga Ă„r och utbildat den sjĂ€lv med hjĂ€lp av trĂ€nare. Älskar hĂ€sten över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Solstig
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp