Memory foam pad

Eller jag som inte sökte ordentligt, 2 layer fanns på svenska också. Alltså inte samma som xl-padden. Är det tjockleken som skiljer 1 layer och 2 layer åt? Jag vill ha en så tunn som möjligt men som verkligen räcker till storleksmässigt för sadeln. Är de tunnare än memory foam? De verkar ju som sagt i framkant vad gäller senaste forskningen iaf.
Man vill ju klämma och känna och verkar som bara Horze säljer dem i Sverige. Har ingen butik nära mig längre. Kanske kan vara värt att beställa från utlandet om det lönar sig prismässigt och jag har lite referenser på storlekarna. :)
Alltså 2-layer är som det låter, två lager av deras tryckavlastande padd. 1-layer rekommenderar tillverkaren endast till små ponnyer och/eller dressyrsadlar/flatwork. Den tar inte alls mycket plats under sadeln, klämmer man ihop den hårt mellan fingrarna blir den supertunn, men det är ändå lite "stuns" i den. Jag tror inte att den är 100% ihoptryckt under hela sadeln, som jag fått känslan av att memoryfoampaddarna är. Var finns du? mina paddar åker rätt mkt längst ostkusten mellan norrköping o västervik.

Ortho är 3 lager längst bak, 2 lager på mitten och 1 lager längst fram.
 
kan försöka skicka bilder på dem via pm och mäta padden längst ryggsömmen om jag kommer ihåg ikväll. det ska bara skilja 2cm på längden mellan xl och 2-layer så tror inte storleksskillnaden ger så mycket. Den sticker ut lite både framför och bakom min 17,5" albion hopp som är rätt "stor" så om din anläggningsyta inte är enorm borde den ju funka kan man tycka. Haft mina till mina gamla forestiersadlar också, 18". mattespaddar i strl M med luddkant är för korta för mina sadlar, men strl M med luddkant får sadeln plats på. Tycker att sedelogicpaddarna känns tunnare än en riktigt ihoptryckt/tovad/välanvänd fårskinnspadd.
 
Finns tyvärr i Sthlm. Typiskt :) Då är layer 1 alltså inget att fundera på. Du får otroligt gärna mäta och skicka bilder, skulle verkligen uppskatta det! Får man fråga var du köpte dina? Min sadel är en Amerigo Vega så det känns inte som så mkt sadel jämfört med den engelska 18" Ideal/Crown Gimli-sadeln jag hade innan. Den var så stor så de enda schabraken som passade var equilines dyra...
 
Finns tyvärr i Sthlm. Typiskt :) Då är layer 1 alltså inget att fundera på. Du får otroligt gärna mäta och skicka bilder, skulle verkligen uppskatta det! Får man fråga var du köpte dina? Min sadel är en Amerigo Vega så det känns inte som så mkt sadel jämfört med den engelska 18" Ideal/Crown Gimli-sadeln jag hade innan. Den var så stor så de enda schabraken som passade var equilines dyra...
Vill bara flika in att jag sett ganska många Acavallo/ogivlypaddar på secondhandmarknad (tex FB) :) Om man vill spara några hundra :)
 

Liknande trådar

N
Utrustning Hejsan! Jag har läst en hel del trådar om paddar till bomlös men blir ej klokare för det. Jag har precis köpt en bomlös sadel, en...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: NevaZ
·
K
Utrustning Hej! Ska köpa bomlös men är lite töntig så vill gärna fortsätta kunna köpa nya fina shabrak :) så hittade jag en memory foam padd på...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Thora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp