Bukefalos 28 år!

men allvarligt talat!!

Sv: men allvarligt talat!!

Eller instoppade i en pappkartong, inknutna i en plastpåse och GÖMDA under en hylla i djuraffären.

:eek: Om man nu ska göra sig det besväret kan man lika gärna gå och avliva djuret än att det ska ligga och dö i en påse... Hittade ni det i tid?
 
Sv: men allvarligt talat!!

Det var två hamstrar, en var kvar, en hade gnagt sig ut. Den som gnagde sig ut han gnaga sig igenom en kabel till en frys så att det sa poff och efterlämnade ett svart märke med en hamstersiluett i. Fantastiskt nog överlevde den också...
 
Sv: men allvarligt talat!!

Ja man blir verkligen beklämd, hur är folk funtade kan man ju undra. :( Det måste ju vara enbart för att ha något att sätta mössan på som de har ett huvud. Annars så skulle de ju iaf. gett det arma djuret vatten och även skämts som bara den när de överlämnade en tovig kanin i en skitig bur, som till råga på allt höll på dö av törst.

Tur att den lilla gynnaren nu har fått ett bra hem hos dig. :laugh:

Kicki :laugh:
 
Sv: men allvarligt talat!!

Jag blir väldigt arg när jag läser detta. Min första tanke är att djur är inga leksaker, ville hon prompt ha ett djur kunde väl mamman ha köpt en tamagotch (ett litet virtuellt husdjur) istället. Visst, tror man att barnet klarar att ta hand om ett djur så är ju det ok, men jag tycker ändå att föräldrarna borde veta att de får nog se till så att stackarn tas om hand.
Sedan kan man tänka på att ge barnet ett djur som är väldigt självständigt och som klarar sig själv väldigt bra. Att man har ekonomin för att ha ett djur är ett måste.
Mitt första marsvin var också ägd av en flicka på 10-11 år, och detta marsvin var inte heller väl omhändertaget. Klorna var hiskeligt långa och växte snett, han hade bott ensam i hela sitt liv (utav vad jag förstod) och så sade de att han hade hudproblem, vilket behanldades med canitex. Senare (på tok fr sent) fick jag reda på att det var skabb han hade. Dum som jag är hade jag litat på det de förra ägarna hade sagt och gjort mitt bästa med att behandla mot svamp. Tuss har gått bort och kände mig riktigt dum när jag tog reda på vad det var han hade haft.
MVH/ Malin, arg marsvinsägarinna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: men allvarligt talat!!

Whaaaat?! En femåring? *stönar uppgivet* Vad är det för fel på folk? :eek:

Min son var 5 år när han fick sin ponny.;) Men seriöst, jag har inte för ett ögonblick inbillat mig att han ska ta hand om den däremot. Han hjälper till ibland men det är jag som sköter om alla djur.
 
Sv: men allvarligt talat!!

Ett marsvin kan leva ensam utan att ta skada av det. Jag hade ett marsvin som levde i 5,5 år innan jag tog bort henne. Hon hade nog blivit mycket äldre än så men hon hade en knöl och det skavde på den när hon gick så jag valde att ta bort henne istället för att operera o sånt.
Hon var mkt aggressiv och tyckte inte om andra marsviner när hon fick chansen att träffa dem. Så hon trivdes mycket väl ensam.
Men visst det ska ju vara två marsviner men det är ju individuellt.
 
Sv: men allvarligt talat!!

Min son var 5 år när han fick sin ponny.;) Men seriöst, jag har inte för ett ögonblick inbillat mig att han ska ta hand om den däremot. Han hjälper till ibland men det är jag som sköter om alla djur.

Jo, men det är ju skillnad. I TS fall skulle ju barnet ta hand om djuret själv, och det gick ju... sådär. :crazy:

Klart att barn ska få ha ansvar för ett djur- men de ska inte ha huvudansvaret. :)
 
Sv: men allvarligt talat!!

Ja jag vet, det var därför jag skrev "men seriöst" efteråt, det var mest skämtsamt. Jag skulle aldrig gett min unge ett djur och trott att han skulle klara av det själv, jag får vara glad om han kommer ihåg att de finns ens..:o
 
Sv: men allvarligt talat!!

fick hem 2 marsvin för nåt årsen av ettpar (då killen kom verkade han halvt utvecklingsstörd) burne skitig klorna var så långa att dom krullat ihop sig nästan 2 varv :( skitiga och lurviga...det var jättehemskt...fixade ett bra hem till dom hos en kpmpiseftersom ajg själv r jtteallergisk men en del ska fan inte ha djur!
 
Sv: men allvarligt talat!!

*kl*

Det är för sorgligt faktiskt ... härom veckan så ställdes fyra inte helt fullvuxna hamstrar i en skitig glassbunke utanför vår djuraffär. Dem var fulla av kiss och bajs och plastmuggen med vatten dem haft var vält för länge sedan. Tog in dem och satte dem i en ren bur med spån, halm, hamsterhjul och ett litet trähus samt såklart mat för små gnagare, en skål med sand och friskt vatten. Redan dagen efter hade dem fått sig själv rena och är nu mycket pigga. En har blivit såld nu och jag hoppas på att de tre andra får hem också, riktigt glada och tacksamma små krabater. :love:
 
Sv: men allvarligt talat!!

men herregud!! är det inte vanligt folkvätt att man måste förstå att djuret måste ha vatten och mat :eek:
dom är ju medvetna om att det lilla livet inte har vatten!? hur tänker man då? är det någon som tror dig veta?

vi har några här nere i byn (jaa det är nog en by :p) som har kanske 100 husdjur, dom har hamstrar, marsvin och kaniner ute året om i små burar.. socialen har satt dom i det huset och värkar inte bry sig om hur mycket djur dom har och värkar inte bry sig om klagomålen/anmälningarna heller.. dom har hundar, katter allt möjligt, tilloch med en häst tror ja dom har haft. deras hus stinker när man går förbi :(
 
Sv: men allvarligt talat!!

Min gudson fick en "egen" hamster för några månader sedan. Hans föräldrar hade kommit överens om att köpa en hamster till honom så att han får ta lite ansvar, kela och leka med den under uppsyn. Det är ju bevisat att barn i den åldern kan lära sig mycket av att få ta hans om ett litet djur.
Hans mamma bär dock såklart huvudansvaret, killens intresse räcker ju inte så länge per gång. Hittills har det gått bra, han har varit med varje gång och hjälpt mamma städa buren (han tvättar matskålen och vattenflaskan och fyller på spån tillsammans med henne) och är snällt med och matar varje kväll när mamma säger. MEN att göra detta ensam, skulle aldrig gå. Att sätta ett sånt ansvar på ett barn är för mycket och det borde varje förälder veta! Min gudson fyllde fyra i januari. Han hjälper till med hamstern för de har en regel som säger att om han inte hjälper till att ge mat till den och fylla vatten osv får han inte kela med den på kvällen.
Skulle intresset svalna (vilket det antagligen gör) så sköter föräldrarna om den.

Ett bevis på hur lite han inser allvaret med att ta hand om ett levande djur:
Sebastian sitter på golvet och kelar med hamstern. Han håller om den lite väl hårt och mamman säger att så kan man inte göra för då kan hamstern dö.
"Men mamma det göör inget fast han dör, då köper vi en ny!" :)

Eller när han kom bärandes på buren en dag och sa "titta mamma, min bur!"
"är det inte din hamster som är däri då?"
Sebastian funderar.. "Näjj, men buren är fin!"
 
Sv: men allvarligt talat!!

Eller när han kom bärandes på buren en dag och sa "titta mamma, min bur!"
"är det inte din hamster som är däri då?"
Sebastian funderar.. "Näjj, men buren är fin!"

haha,låter som min son på 3,5 år, han älskar att ge illern mat och mäta upp foder mm samt att gå ut med henne henne i hennes rosa flexikopplet (han älskar rosa)

men det gör han inte för att han gillar Fröken Iller ifråga för det gör han inte,utan han gillar hennes rosa saker.:angel::D
 
Sv: men allvarligt talat!!

Uscha, jag skulle inte stå ut att se den stackaren. Anmäl till kommunen eller någon djurskyddsorganisation?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 648
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 093
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp