Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Sv: Men han ska inte äta socker! *irriterad*

Om det kommer barn hit vars föräldrar inte vill att de ska ha socker, så respekterar jag naturligtvis det. Allt annat vore fantastiskt fånigt. Oavsett vad jag tycker om deras beslut.

Jag tycker inte att man ska hålla föräldrars principer som heliga. Att tex några barn får bullar, men andra inte, är inte alls konstruktivt, till exempel. Då får alla, oavsett sockerförbud.

[/I]

Det var också det jag reagerade på, inte om själva sockret. Jag blir skitsur när dem ger min son bullar. Jag känner ju mig som värsta elaka monstertanten som tar ifrån honom det goda.

Tar du ifrån honom saker han har blivit bjuden?

*KL*

Jag tycker nog man får respektera föräldrarnas val av vad deras barn ska äta eller inte.
Så svårt är det inte för föräldrar/svärföräldrar/vänner att fråga om barnet får äta glass/godis/chips/bullar eller vad det nu kan vara det vill bjudas på.
Blir det då ett nekande svar får det försökas plocka fram något annat som barnet får äta.

Själv brukar jag godkänna det mesta, men i små smakbitar. Oftast ser jag till att själv lägga upp på tallriken eller bryta av passande bit.

Om de inte respekterar denna "lilla" grej, som de flesta säger det är, varför skulle de då respektera en annan "större" åsikt?

Men om det gäller en större grej kan det vara värt konflikten/scenen med släkten (eller vem det nu gäller).

Så här - glass lite för tidigt: en struntsak där relationen mellan tex farfar som ger glassen och barnet är viktigare än restriktivitet med socker.

Att någon pratar med barnet och då säger saker som strider mot mina värderingar vad gäller jämställdhet eller invandring: ett lysande tillfälle att lära barnet att folk tycker olika. Barnet får ha sin relation till den vuxne ifred, men jag kommer att se till att utveckla mina åsikter inför barnet också.

Att någon en vuxen slår barnet eller förgriper sig sexuellt mot det: bekantskapen sägs upp omedelbart!

Slutsats: jag ser ingen koppling mellan små och stora principsaker här. Småsaker är och förblir småsaker, helt enkelt.

Var hos mina föräldrar och åt för ett tag sedan, serverades glass till efterätt.
Ala envisades med att ge Isak trots att jag sade ifrån. Vill inte att han ska få i sig socker, finns ingen anledning att ge en 6 mån bebis glass eller andra onyttigheter.

Fick motargumentet av min mor att det gör inget att han får, det är ju så lite.
Man ska inte vara så försiktig med socker när dem är så små.

Du her rätt att kräva att din åsikt respekteras.
Din mormor har kanske poäng i att så lite socker inte skadar men
jag skulle vara mer orolig för alla E-ämnen och om glassen är hemmagjord så ingår ofta ägg. Ett barn ska ju enligt rådanderekomendationer helammas tills det är 6 månader och ärefter börja med smakportioner. Nej glass behöv inte och han är förliten för att förstå att alla andra får. Jag tänjer på regelerna om vi är bortbjudna och tar inte så illa vid mig om min mamma ger barnen sötsaker när hon passar dem. Men det är mitt sätt att se på det, du her rätt att kräva att din åsikt respekteras. Det var respektlöst men förmodligen inte illa menat att ge din son glass. Var tydlig med vad du menar och markera att du inte accepterar att de går emot ditt beslut.

Jag tycker inte att man ska hålla föräldrars principer som heliga. Att tex några barn får bullar, men andra inte, är inte alls konstruktivt, till exempel. Då får alla, oavsett sockerförbud.

Nu handlade det om en 6 månaders och jag tror inte att en 6 månaders bebis förstår skillnad på något hans mamma givit tillåtelse att han får äta och glass/bullar ..

Tids nog blir det som du säger fel att hålla barnet från sådana saker som alla barn får vid fikat :)

Senast ändrad:

Du her rätt att kräva att din åsikt respekteras.
Din mormor har kanske poäng i att så lite socker inte skadar men
jag skulle vara mer orolig för alla E-ämnen och om glassen är hemmagjord så ingår ofta ägg.

E-ämnen (särskilt vissa) är skadliga hela livet, och även under graviditeten. Personligen skulle jag aldrig ge mina barn bananer - giftigare vara finns inte!

E-ämnen (särskilt vissa) är skadliga hela livet, och även under graviditeten. Personligen skulle jag aldrig ge mina barn bananer - giftigare vara finns inte!

Nej nej! Konventionellt odlade bananer har legat i en säck med flytande gift och sådana skulle jag aldrig ta i utan handskar och verkligen inte ge till barn. Men ekologiska bananer är toppen och de finns nästan överallt!

Och om dina föräldrar/svärföräldrar skulle gett dem banan då...skulle du låtit dem hållas?? Lite banan med E-ämne hit eller dit kvittar väl...?!?!

Man kan ju se det såhär också: Andra vuxna ska respektera föräldrarnas "regler" inför barnet för att inte spela ut föräldrarna inför barnet och "lära" barnet att man kan strunta i vad mamma eller pappa säger...är det OK?

Och om dina föräldrar/svärföräldrar skulle gett dem banan då...skulle du låtit dem hållas?? Lite banan med E-ämne hit eller dit kvittar väl...?!?!

Ja, det kvittar - i det långa loppet. Hur många sådana bananer har du själv ätit? Eller blivit rekommenderad att äta under alla år, för att de är nyttiga?

Jag har säkert ätit ett otal, men jag lever.

Allt handlar om perspektiv och sunt förnuft. Benhårda regler och principer behöver inte nödvändigtvis vara barnen till fördel.

Inte benhårda men VARFÖR MÅSTE man som förälder acceptera att far-morföräldrar får göra som de tycker? Det jag undrar är varför inte DE kan sluta för husefriden. Är inte den äldre generationen rädda om relationen?? Relationer bygger väl på lika respekt gentemot varandra?! Det är väl en sak om mormor/farmor passar barnet när det är lite äldre att de gör lite som de vill, men det är inte ok med en 6månaders bebis när mamma sitter och säger nej. Det är respektlöst anser jag.

Inte benhårda men VARFÖR MÅSTE man som förälder acceptera att far-morföräldrar får göra som de tycker? Det jag undrar är varför inte DE kan sluta för husefriden. Är inte den äldre generationen rädda om relationen?? Relationer bygger väl på lika respekt gentemot varandra?! Det är väl en sak om mormor/farmor passar barnet när det är lite äldre att de gör lite som de vill, men det är inte ok med en 6månaders bebis när mamma sitter och säger nej. Det är respektlöst anser jag.

Det måste man inte. Men alla fighter är inte mödan värda att ta, det är väl den synpunkten som har förts fram här.

Man kan ju se det såhär också: Andra vuxna ska respektera föräldrarnas "regler" inför barnet för att inte spela ut föräldrarna inför barnet och "lära" barnet att man kan strunta i vad mamma eller pappa säger...är det OK?

Precis vad jag tänkte svara. Det är så FULT att göra så inför barnen om nu inte föräldern har en helt farlig ståndpunkt eller så. OM man nu tycker att glassförbudet är helt fel som mor/farförälder får man ändå acceptera föräldrarnas ståndpunkt och ta en debatt om detta utan barnens närvaro. Nu var det väl en 6-månaders bebis som nog inte märker av ifrågasättandet på samma sätt som ett äldre barn men ändå.

Det är så FULT att göra så inför barnen om nu inte

Men föräldraskap handlar om "regler" till kanske 5% i mina ögon. Varför göra så stor affär av det? Nästan allt annat är ju viktigare.

Varför är makten över regelverket så attraktiv för så många?

Men föräldraskap handlar om "regler" till kanske 5% i mina ögon. Varför göra så stor affär av det? Nästan allt annat är ju viktigare.

Varför är makten över regelverket så attraktiv för så många?

För att det är enda gången de har total makt över andra. Det är ju dom som sätter upp hur reglerna ser ut och när det är okej att bryta eller ändra reglerna ;)

Skulle man rubba deras cirklar så är man genast ett "monster" som inte förstår att det är endast deras åsikt som räknas. De offrar hellre familjerelationer än förlorar "makten"

För att det är enda gången de har total makt över andra. Det är ju dom som sätter upp hur reglerna ser ut och när det är okej att bryta eller ändra reglerna ;)

Skulle man rubba deras cirklar så är man genast ett "monster" som inte förstår att det är endast deras åsikt som räknas. De offrar hellre familjerelationer än förlorar "makten"

För mig har det absolut INTE med makt att göra, för mig handlar det om respekt för människor och deras åsikter. Man måste respektera andras åsikter och tankar, både föräldrars och mor-farföräldrars men i detta sammanhang så behöver bebisen verkligen INTE glassen så här är det mammans åsikt som ska respekteras.

Och hur är det då med "makten" mellan föräldrar och mor-farföräldrar? "Mormor" vill visa sin makt över "mamma" då eller??? Jag anser att ditt resonemang spricker.
"Offrar familjerelationer"....men är det bara föräldern som gör det?? Gör inte mor-farföräldern också det i så fall, om hon/han alltid ska göra som hon/han vill?! Hmm, allt har 2 sidor...som vanligt...Då vill alla ha makt eller...???

För mig har det absolut INTE med makt att göra, för mig handlar det om respekt för människor och deras åsikter. Man måste respektera andras åsikter och tankar, både föräldrars och mor-farföräldrars men i detta sammanhang så behöver bebisen verkligen INTE glassen så här är det mammans åsikt som ska respekteras.

Och hur är det då med "makten" mellan föräldrar och mor-farföräldrar? "Mormor" vill visa sin makt över "mamma" då eller??? Jag anser att ditt resonemang spricker.
"Offrar familjerelationer"....men är det bara föräldern som gör det?? Gör inte mor-farföräldern också det i så fall, om hon/han alltid ska göra som hon/han vill?! Hmm, allt har 2 sidor...som vanligt...Då vill alla ha makt eller...???

Vissa är ju villiga att även när barnen blir större så ska dom inte få äta det eller det när dom träffar mor/farföräldrar ävem om det finns andra barn som får äta det, allt för att föräldrarna har bestämt att deras barn ska inte äta det. Inte för att de inte tål det utan för att man tycker det. OM då mor/farförädrarna ger barnet det ändå så blir det ett jävla liv och man har varit respektlös mot föräldrarna :grin:

Och hur du än vänder och vrider på saker så är det alltid föräldrarna som har den slutgiltiga makten. Det finns många sätt att "straffa" olydiga mor/farförädrar på och de kan inte göra något om de vill fortsätta träffa sina barnbarn.

Ett exempel från min familj.
Mina syskonbarn de får inte dricka juice eller saft till måltid på vardagen och inte käka godis/kakor på vardagen pga de blir helt "sockerhöga" alltså de mår inte bra av det...om jag eller mormor passar dem så gäller det även här hos mormor - inget socker. Om jag/mormor ändå skulle ge dem juice el godis så skulle syrran bli typ skit sur, och då anser jag att det är den som gett dem sockret som gjort fel och inte värnat om relationen till syrran och hennes familj. Men då anser alltså du att det är syrran som är maktgalen och inte värnar om familjerelationerna?

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt... 2
Svar
21
· Visningar
2 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka