Men jag SER ju inte!

Jag hatar att behöva glasögon och ska se om det inte går att göra ett linsbyte.
Jag har precis som de flesta behövt läsglajor sen jag var 45 och det var väl ok men sen jag fyllde 50 förra året så behöver jag progressiva då jag inte fick behålla mitt C-kort utan och jag avskyr dem.

Hoppas verkligen att det funkar, siktar på multifokal lins.
 
Det värsta är att det inte går att ligga på sidan och läsa längre. Jag köpte en läsplatta för att bli av med det problemet. Sen ser jag halvtaskigt på långt håll också och skulle vilja ha progressiva glasögon, men det funkar inte pga nåt synfel jag har.
 
För mig kom det som ett blixtnedslag. Ena dagen ok. Nästa inte kunna läsa.

Så nu har jag ständigt läsglasögon som diadem. Och tre par i reserv eftersom jag glömmer dem, de går sönder, tappas i havet eller blir hundmat.
Ja, det smög sig på första 2 åren, men sen gick det supersnabbt, så snabbt att jag som inte är ett dugg hypokondrisk började googla ihjäl mig för att ta reda på om jag höll på att bli blind typ
 
Maken strösslar hejvilt med glasögon överallt. 🙄 själv försöker jag lära mig hantera dubbelslipade glasögon. Det är svårt att ligga i sängen och läsa tyvärr. :(
Jag gav upp på det och köpte två par läsglasögon slipade efter mitt synfel, då jag blev yr på att försöka jaga den skarpa fläcken på glasögonen. (600 kr för båda, extrapang hos Specsavers)
Rekommendrar att göra så.
Ett par vid nattduksbordet, ett i bilen. och de dubbelslipade i handväskan, hemma eller på näsan.
Då klarade jag mig länge.
Fick dock skaffa terminalglasögon då jag blev trött i ögonen.
Nu, sista tiden, har jag börjat se sämre. Kan inte läsa på mobilen även en bra dag utan glasögon.
Trist, men jag är 63 så jag kan väl inte räkna med att kunna läsa utan glasögon någon mer.
Innan de dubbelslipade hade jag +1,5 på billiga glasögon under rätt många år.
 
Jag gav upp på det och köpte två par läsglasögon slipade efter mitt synfel, då jag blev yr på att försöka jaga den skarpa fläcken på glasögonen. (600 kr för båda, extrapang hos Specsavers)
Rekommendrar att göra så.
Ett par vid nattduksbordet, ett i bilen. och de dubbelslipade i handväskan, hemma eller på näsan.
Då klarade jag mig länge.
Fick dock skaffa terminalglasögon då jag blev trött i ögonen.
Nu, sista tiden, har jag börjat se sämre. Kan inte läsa på mobilen även en bra dag utan glasögon.
Trist, men jag är 63 så jag kan väl inte räkna med att kunna läsa utan glasögon någon mer.
Innan de dubbelslipade hade jag +1,5 på billiga glasögon under rätt många år.
Jag ser så fruktansvärt dåligt redan innan så det skulle bara bli dyrare och krångligare. Jag har bara problem när jag ligger och läser så jag bäddar upp och halvsitter istället. :)
 
Jag gjorde en lasik för >10 år sedan och vilken lycka det var att gå ut nyopererad och redan se bättre utan hjälpmedel än vad jag gjorde när jag gick in. Tyvärr höll det bara några år, sedan behövde jag skaffa terminalglasögon och de använder jag även när jag läser något + billiga glasögon som jag har lite överallt och som byts ut allt eftersom de går sönder.

Hade jag haft råd att fixa synen igen hade även jag bytt till multifokala linser.
 
Jag brukar, när det krisar, plocka ut ena linsen och se på nära håll med det ögat och på långt håll med det andra! Det fungerar faktiskt! När det krisar, som sagt, och jag verkligen måste kunna se på nära håll.

Tillägger att jag har multifokala kontaktlinser men de gör absolut ingen som helst skillnad..... :(
 
Det värsta är att det inte går att ligga på sidan och läsa längre. Jag köpte en läsplatta för att bli av med det problemet. Sen ser jag halvtaskigt på långt håll också och skulle vilja ha progressiva glasögon, men det funkar inte pga nåt synfel jag har.
Och där hjälper inte glasögon heller eftersom de sitter precis där man stöttar huvudet med handen, superirriterande. Jag kan läsa böcker utan glasögon ibland/oftast men det är lite kämpigt. Men jag kan oftast inte göra det på avståndet halvliggande på sidan. :(

Kan läsa på mobilen utan glasögon oftast, men när jag gjort det blir ögonen trötta och det blir värre med boken efteråt.
 
Jag är också där. Eller jag har alltid varit närsynt, men nu ser jag inte på nära håll om linserna ska ge effekt på långt håll. Lång håll = linser, nära håll = läsglasögon eller progressiva glasögon om jag vill se på både nära och långt håll.

Ett par läs/terminalglasögon bor i jobbväskan, inga glasögon inget jobb. Ett par glasögon dräller omkring hemma, dvs jag springer runt och letar varje dag.
Samma här, några år kvar till 40. Har dock ärftlighet för både grön och grå starr så räknar med att behöva byta lins i ögat om 20-30 år. Ska ta tag i att gå och kolla trycket snart men så gammal är jag väl inte 🙄🙈. Så får jag se vad ögonläkaren säger. Det är ju en kostnad men sett hur det påverkat mina äldre släktingar efter 70-75, min pappa bytte linser i samband med starroperation för 2-3 år sedan, han har haft glasögon hela livet men ser nu bra utan både på långt och nära håll. Jag fick glasögon/linser som 12-åring men ska man hålla på att mecka med ytterligare glasögon kanske det faktiskt är värt en operation.
 
Vi är ju liksom gamla och jag är redan laseropererad då jag var närsynt, så mitt åldersseende ska komma tidigare än normalt. Jag har börjat märka lite skillnad, men behöver inga läsglasögon än. Det jag märkt är att det tar längre tid för mig att ställa om från långt till kort håll. Och tvärtom.

Jag planerar att operera mig igen för jag ska inte ha några läsglasögon. Jag har ingen botox, ingen skönhetsoperation, inga hjälpmedel för att dölja min ålder, men just vid läsglasögon går gränsen för hur divig och fåfäng jag är.
 
Jag, som fyllde 45 i januari, kastade in handduken här i början av sommaren då det blev för svårt att läsa. Började förra sommaren men sen eskalerade det fasligt fort under våren. Såpass att jag började känna mig halvblind på nära håll och behövde läsglasögon för att alls se vad som stod på tex shampooflaskor mm (för att inte tala om att försöka se om innehållsförteckningar innehöll gluten... 🙈)

Jag har nu progressiva glasögon dvs jag behöver inte hålla på och ta av och på läsglasögon eller strössla min omgivning med glasögon, utan har glasögon på hela tiden och ser bra på alla avstånd.

Jag var skeptisk iom kostnaden från början och gillar verkligen inte glasögon. Men - I love it! Jag kan läsa allt överallt, har ingen huvudvärk längre och måste inte leta läsglasögon
 
Jag fick skaffa läsglasögon för ett par år sedan, är 36 år. Har redan glasögon sedan många år då jag är översynt. Har progressiva terminalglasögon på jobbet, men har bara enkelslipade annars.
Ser hyfsat okej ändå, men får huvudvärk så byter glasögon till läsglasögon när jag ska läsa lite längre stunder då jag kisar annars.
Nästa par glasögon blir progressiva.
 
Jag har alltid varit rejält närsynt (runt -5 på båda ögonen). Synen har varit nästintill helt oförändrad hela tiden, så det var i ärlighetens namn länge sedan jag var och kollade. Nu senaste året eller så (är 47) började jag plötsligt se sämre på nära håll med glasögon/linser, men det funkade fortfarande ok utan. Trodde jag blivit gammal i raketfart. Nu var jag hos optikern för nån vecka sedan och magi! Närsyntheten har förbättrats till -3.5/-4 och största delen av mitt läsproblem berodde på att jag använt för starka glasögon/linser. Fick nya linser och med dem kan jag t o m läsa hjälpligt tex på mobilen utan läsglasögon. Har dock skaffat mig ett par för det underlättar ju helt klart (men jag är inte helt lost utan, som jag var innan…).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp