Men va fan..

Sv: Men va fan..

Det finns fortfarande windows 7 att få tag i. Om datorn är så gammal och låg i prestandanivå att den inte klarar windows 7 är det verkligen dags att slänga ut skräpet. Jag ser det inte som något konstigt alls att man efter tolv år slutar med support av XP. Det är flera år sedan man slutade sälja detta operativsystem. Microsoft har tagit ansvar länge nog för en programvara som inte längre finns på marknaden.

Man är heller inte tvingad att köpa Windows 8. Datorn fungerar fortfarande med XP. Man får bara se till att sköta säkerheten på egen hand.

Hur länge anser du att företag ska uppdatera och underhålla föråldrad teknik?

Det går fortfarande att köpa reservdelar och tillbehör till Electrolux hushållsassistenter, även de som är tillverkade på 40- 50- talet, men det är väl ett extremfall ;).

Dags att rulla på något Linux-liknande på de gamla maskinerna alltså.
Det kan skrämma liv det mesta gamla skräp.

Det finns fortfarande windows 7 att få tag i. Om datorn är så gammal och låg i prestandanivå att den inte klarar windows 7 är det verkligen dags att slänga ut skräpet. Jag ser det inte som något konstigt alls att man efter tolv år slutar med support av XP. Det är flera år sedan man slutade sälja detta operativsystem. Microsoft har tagit ansvar länge nog för en programvara som inte längre finns på marknaden.

Man är heller inte tvingad att köpa Windows 8. Datorn fungerar fortfarande med XP. Man får bara se till att sköta säkerheten på egen hand.

Hur länge anser du att företag ska uppdatera och underhålla föråldrad teknik?

Jag anser att xp är överlägset det mest driftsäkra operativsystem de gjort. Och nej jag anser inte att jag skall behöva att köpa mig en ny dator när jag har en dator som fungerar perfekt med xp och som iof säkert kunnat fungera med nyare operativsystem.

Jo jag anser att de är skyldiga att se till att produkter de sålt borde kunna fungera så länge som de fungerar och inte säga att om du fortsätter använda xp så kommer din dator att utsättas för risker.

Nej dåligt av Windows och inte bara dåligt mot kunderna utan även mot miljö!

Blir du lika arg när din mobiltillverkare slutar uppdatera din telefon efter 1-2 år?
Självklart ska Windows inte lägga tid och pengar på uppdatering till en 12 år gammal produkt.

Det är ju inte så att din dator kommer sprängas eller så bara för att de inte uppdaterar längre. Har du ett virusskydd så är du tillräckligt skyddad mot det mesta
(dessa finns att få tag på gratis)

Blev säkerligen samma gnäll när uppdateringarna till ex.vis win 95 försvann.

Att inte ha service till uråldriga system i all evighet är det naturliga liksom.

Detta gör mig så jävla arg

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/end-support-help?ocid=xp_eos_client

Man får rek att köpa ny dator om den inte stöder nyare Windows. Vad sjutton är detta för sätt!

Fast det är väl ett fullt normalt tankesätt från Microsofts sida? Med tanke på att det nog är försvinnande få datorer som fortfarande har XP som operativsystem (min laptop från 2006 har det t.ex. inte), så är det ju fullt förståeligt att de hellre lägger sina resurser på nyare operativsystem.

Det går fortfarande att köpa reservdelar och tillbehör till Electrolux hushållsassistenter, även de som är tillverkade på 40- 50- talet, men det är väl ett extremfall ;).

Det är rätt stor skillnad på att tillverka reservdelar till en hushållsassistent och att ständigt hålla ett operativsystem a jour med säkerhetsuppdateringar. Electrolux behöver ju inte ha folk som sitter och programmerar om saker för sina gamla maskiner.

Nu är det lite skillnad mellan teknikutvecklingen som har skett med datorer och den typen av hushållsprylar.

*kl*
Vi har Windows 98 på alla våra jobbdatorer och där lär det inte bytas till nåt nyare inom närmaste åren pga att vi måste ha doskompatibelt Windows pga vissa program vi använder. Det har dom slutar uppdatera för länge sen och det fungerar fortfarande ;)

Nu är det lite skillnad mellan teknikutvecklingen som har skett med datorer och den typen av hushållsprylar.

*kl*
Vi har Windows 98 på alla våra jobbdatorer och där lär det inte bytas till nåt nyare inom närmaste åren pga att vi måste ha doskompatibelt Windows pga vissa program vi använder. Det har dom slutar uppdatera för länge sen och det fungerar fortfarande ;)

Ja, om jag inte minns fel så använder de Windows ME på någon dator på sjukhuset och även det fungerar felfritt trots att det inte blivit uppdaterat på länge.

Det kan man i de flesta märken som har lite kundfokus

Fast att jämföra existerande reservdelar med att fortsätta uppdatera något är ju viss skillnad. Det går säkert att hitta reservdelar till de flesta (gissningsvis alla) datorer med XP, men frågan är hur mycket krut de lägger på att uppdatera den där gamla hushållsassistenten? Min gissning är att de började skapade nya hushållsassistenter för ganska längesen...

Det handlar ju inte om att de gör att ingen med XP kommer kunna använda sin dator mer, det är ju bara att de inte ser något syfte med att lägga fruktansvärt mycket pengar och resurser på säkerhetsuppdateringar till något som i princip ingen använder längre. Microsoft har ju dessutom försökt få folk att byta från XP i åtta år nu, så det kan ju knappast komma som en chock.

något som i princip ingen använder längre. Microsoft har ju dessutom försökt få folk att byta från XP i åtta år nu, så det kan ju knappast komma som en chock.
Nej det är kanske inte så många men inte helt försumbart heller. Jag kör XP på två maskiner hemma, av den enkla anledningen att det inte finns någon övervägande fördel med att byta.

*KL*
På en dator har jag Win 8, ofrivilligt eftersom den levererades förinstallerad. Skillnaden i användargränssnitt från Win 7 är inte oerhörd, men det går ändå åt en hel del tid till att lära om och lära sig hitta och göra det jag vill. Den tiden försvinner till ingen nytta eller mervärde, vilket är litet frustrerande. Jag tror (och det har väl också visat sig ligga något i det) att Microsoft har missbedömt användarnas anpassningsvilja, jag hade gärna sett enklare möjligheter till en mer traditionell användarmiljö.

*kl*

Oavsett vilket windows system ni använder ligger ändå DOS i botten och håller allt ihop. Bara att starta "kommando tolken" och hokus pokus, där ligger DOS fast under annat namn.

Namnen är cmd.exe och cmdl32.exe och ligger i widows/sytem32 mappen. och du kan köra dos baserade program via dem under förutsättning att programmet har de drivrutiner tillgängliga som behövs för nyare maskinvara.

Senast ändrad:

Vad tror du att du kommer att få för problem?
Jag har Avast som är ett gratis virusskydd som fungerar utmärkt på mina Windows XP datorer.
På denna så är det Windows 7 och det betalda virusskyddet NOD32.

Alltså, det är inte någon mänsklig rättighet att få uppdateringar till ett OS så länge man vill. Microsoft är ett kommersiellt företag som har funnit det bättre att satsa på nya versioner istället. Är man inte nöjd med Microsoft som leverantör går det fint att byta när som helst!

Min XP dog förra veckan :D, den kände väl på sig att det var dags. Men den har gått som en gammal Volvo , sakta men framåt

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fideli
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
41 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka