Men va fan..

Sv: Men va fan..

Blir du lika arg när din mobiltillverkare slutar uppdatera din telefon efter 1-2 år?
Självklart ska Windows inte lägga tid och pengar på uppdatering till en 12 år gammal produkt.

Det är ju inte så att din dator kommer sprängas eller så bara för att de inte uppdaterar längre. Har du ett virusskydd så är du tillräckligt skyddad mot det mesta
(dessa finns att få tag på gratis)

Jag har haft min iphone i snart 4 år nu och inga problem alls med uppdateringar på den

Jag blir art eftersom de rek en att köpa en ny dator. Min fungerar superbra och var en svindyr dator när jag köpte den (24000) den står sig mot många datorer idag.

Har andra datorer med både vista (sämsta skit som finns och 7 vilket inte heller är speciellt bra)

En jag känner hade xp på alla deras jobbdatorer och nu fick de slänga ut i runda slängar 400'pix på nya...

Svinigt anser jag

Fast det är väl ett fullt normalt tankesätt från Microsofts sida? Med tanke på att det nog är försvinnande få datorer som fortfarande har XP som operativsystem (min laptop från 2006 har det t.ex. inte), så är det ju fullt förståeligt att de hellre lägger sina resurser på nyare operativsystem.

Jag vet många företag som fortfarande har det som underliggande operativsystem, blir rätt dyrt för dem

Alltså, det är inte någon mänsklig rättighet att få uppdateringar till ett OS så länge man vill. Microsoft är ett kommersiellt företag som har funnit det bättre att satsa på nya versioner istället. Är man inte nöjd med Microsoft som leverantör går det fint att byta när som helst!

Och så kommer jag även göra eftersom deras nyare operativsystem är urkassa. Har aldrig haft så mkt problem som med vista datorn.

Dock förstår jag inte hur de vill ta bort ett så bra system som xp men det är ju klart då får de ju inte sälja nya eftersom det fungerar..

Och nä jag menar inte att de skall erbjuda uppdateringar i all evinnerlighet. Jag hade gärna velat betala för uppdateringarna istället för att byta dator och operativsystem.

För allas info så jobbar jag med alla system och nä inget har varit så bra som xp förutom då apple som även det kommer att bli min nya dator

Namnen är cmd.exe och cmdl32.exe och ligger i widows/sytem32 mappen. och du kan köra dos baserade program via dem under förutsättning att programmet har de drivrutiner tillgängliga som behövs för nyare maskinvara.

Vi har inte behörighet att göra någonting med systemfilerna utan det är it som får ordna med sånt. Skulle faktiskt inte förvåna mig alls om det är så att programmet i fråga inte alls fungerar med nyare maskinvara då det är uråldrigt.

Fast där är ingen som tvingar dem att köpa nytt? Det behövs inte ens köpas nytt, ett virusskydd fungerar alldeles utmärkt att skydda dem med. Så att de får betala x antal tusen för nya datorer har de ju bara sig själv att skylla...

Datorn behöver du ju inte köpa ny, framförallt inte om den nu är så pass bra som du påstår. Vill du då ha ett opertivsystem med uppdateringar så är det ju bara att köpa windows 8 eller vad du nu vill ha.

Fast där är ingen som tvingar dem att köpa nytt? Det behövs inte ens köpas nytt, ett virusskydd fungerar alldeles utmärkt att skydda dem med. Så att de får betala x antal tusen för nya datorer har de ju bara sig själv att skylla...

Datorn behöver du ju inte köpa ny, framförallt inte om den nu är så pass bra som du påstår. Vill du då ha ett opertivsystem med uppdateringar så är det ju bara att köpa windows 8 eller vad du nu vill ha.

Jag har erfarenhet av alla andra operativsystem och nej de är inte tillräckligt trevliga att jobba i.

Jag vill inte byta xp fungerar super för mig. Men eftersom de nu väljer att göra så här så kommer jag till slut att behöva byta och då blir det absolut inte till ett Windows igen.

Jag har erfarenhet av alla andra operativsystem och nej de är inte tillräckligt trevliga att jobba i.

Jag vill inte byta xp fungerar super för mig. Men eftersom de nu väljer att göra så här så kommer jag till slut att behöva byta och då blir det absolut inte till ett Windows igen.

Finns ingen orsak till att byta alls, se bara till att din nya dator är 32 bitar med XP kompatibeltmoderkort och att kringutrustningen såsom grafik- och ljudkort är kompatibel med XP så har du inga problem, även om en ny sådan dator är svår att hitta utanför u-länderna numera.

I mina öron låter det här som att du är så van att jobba i XP att alla andra system kräver en jobbig övergångsperiod innan alla reflexer sitter där de ska. ;)

Jag förstår verkligen irritationen över att behöva byta bort något som funkar, men du kan ju köra XP så länge din dator fungerar. Och längre än så om du har någon CD med systemet. Du kan köra XP resten av livet om du vill, det är ingen som stoppar dig.

Underhålla gammal programvara är både dyrt och tråkigt.

Huja... Avasta:crazy:...

Hade en gratisversion av det när jag fick "polisvirus" på datorn. Avasta sa att den upptäckt ett hot och blockerat, men uppenbarligen var det mycket snack och lite verkstad. Efteråt sa Avasta att både malewarebytes och HouseCall var hot som blockerats, men båda programmen fick fortsätta arbeta på ostört med att städa upp.

Aldrig gratisprogram som standardskydd efter det. NOD32, Norton, Panda med flera har alla blockerat hot och virus för mig och inte bara sagt sig göra det.

I mina öron låter det här som att du är så van att jobba i XP att alla andra system kräver en jobbig övergångsperiod innan alla reflexer sitter där de ska. ;)

Nä det är endast hemdatorn jag har xp på, jobbar i nyare system på jobbet och de andra datorerna hemma har nyare system.

Jag förstår verkligen irritationen över att behöva byta bort något som funkar, men du kan ju köra XP så länge din dator fungerar. Och längre än så om du har någon CD med systemet. Du kan köra XP resten av livet om du vill, det är ingen som stoppar dig.

Underhålla gammal programvara är både dyrt och tråkigt.

Min dator är super har inte ens fyllt upp första hårddisken än och jag jobbar mycket med bilder hemma och den har i princip alla program som man vill och behöver.

Känns surt att behöva byta ut en dator som är så kraftfull och fungerar så klanderfritt som denna. Jag har dessutom en xp version där jag kan styra i princip all media hemma.

Jag gillar inte de andra systemen, xp har enligt mig varit det som varit mest driftsäkert

Men varför måste du byta dator? Jag använder också en dator som ursprungligen hade XP, och körde också det operativsystemet till inte för länge sedan när jag bytte till Windows 7 och det fungerar helt problemfritt, bättre än XP tom. när det gäller filhantering och stabilitet. Provade även Windows 8 som också gick att köra utan problem, men gillade startmenyn i w7 bättre så jag bytte tillbaka. Vill man kan man ändra utseendet i w7 så att det kör XP-varianten istället och då är skillnaden i praktiken försumbar utseendemässigt. Min dator är från 2007 och är fortfarande den bästa bärbara jag provat, framförallt IPS-skärmen är bättre än nästan allt som görs idag.

Alla program gjorda för XP jag har, som photoshop, matlab och fler andra fungerar precis lika bra i windows 7, man bara kryssar i en ruta för att de skall köras i XP-kompatibelt läge så märker i varje fall jag ingen skillnad.

Senast ändrad:

Jag anser att xp är överlägset det mest driftsäkra operativsystem de gjort. Och nej jag anser inte att jag skall behöva att köpa mig en ny dator när jag har en dator som fungerar perfekt med xp och som iof säkert kunnat fungera med nyare operativsystem.

Jo jag anser att de är skyldiga att se till att produkter de sålt borde kunna fungera så länge som de fungerar och inte säga att om du fortsätter använda xp så kommer din dator att utsättas för risker.

Nej dåligt av Windows och inte bara dåligt mot kunderna utan även mot miljö!

I praktiken så har jag noterat att windows 7 är betydligt stabilare och har mindre problem. Jag jobbar med support så det är inte enstaka datorer jag pratar om utan tusentals.

Windows XP kommer att fortsätta fungera en period till det är inte så att folk koncentrerar sig på att hitta nya säkerhetsrisker i XP, XP blir inte sämre av att supporten slutar utan stagnerar i utvecklingen, men någonstans måste Microsoft kunna gå vidare med nya operativsystem. Det handlar inte bara om att sluta supporta windows xp utan att kunna utveckal applikationer som inte behöver vara bakåtkompatibla för alltid.

Fungerar din dator perfekt med XP-så fortsätt med det tills du känner att du behöver något nytt. Är datorn inte alltför dålig prestanda så kan du förmodligen uppgradera till windows 7 (eller vista - hukar för tomaterna).

Men varför måste du byta dator? Jag använder också en dator som ursprungligen hade XP, och körde också det operativsystemet till inte för länge sedan när jag bytte till Windows 7 och det fungerar helt problemfritt, bättre än XP tom. när det gäller filhantering och stabilitet. Provade även Windows 8 som också gick att köra utan problem, men gillade startmenyn i w7 bättre så jag bytte tillbaka. Vill man kan man ändra utseendet i w7 så att det kör XP-varianten istället och då är skillnaden i praktiken försumbar utseendemässigt. Min dator är från 2007 och är fortfarande den bästa bärbara jag provat, framförallt IPS-skärmen är bättre än nästan allt som görs idag.

Alla program gjorda för XP jag har, som photoshop, matlab och fler andra fungerar precis lika bra i windows 7, man bara kryssar i en ruta för att de skall köras i XP-kompatibelt läge så märker i varje fall jag ingen skillnad.

Windows 8 finns numera med samma startmeny som W7. W8 har utnyttjar datorns prestanda bättre så allt går lite fortare ;) Ska ssjälv uppdatera till Windows 8 snart, ska bara orka ta tag i det.

Huja... Avasta:crazy:...

Jag har kört Avast länge på mina XP-datorer och inte fått några virus.
Men det är attans så segt.

På denna Windows 7 Laptop har jag NOD32.
Norton är ju annars virusskyddens Rolls Royce.

Det är ju hur som helst lätt att skaffa sig ett annat skydd och det finns t.o.m. gratis.

Jag gillar inte de andra systemen, xp har enligt mig varit det som varit mest driftsäkert

Mest driftsäkert är nog VAX-VMS, men det är det nog ingen som använder längre.
Så det jag i dagsläget kan rekommendera är Ubuntu.
http://www.ubuntu.se/content/

"Det fria Linux"
Om du vill ha stabilt så är det oslagbart.
Jag skall vid tillfälle rulla på det på min gamla laptop.
Det kan skrämma liv i det mesta gamla skrot.

Kl*

Kan inte annat än stämma in i kören, är inte så att de tvingar dig byta från xp och och köpa nytt. Det är bara att fortsätta använda din dator med xp på tills den av någon anledning inte fungerar längre.

Jag hade xp på min gamla stationära, den var slutkörd och totalt ofungerande med xp. Valde då att rensa ut allt vad Windows heter och installera Ubuntu (Linux system). Kommer inte byta tillbaka igen, flyter extremt bra och gör vilken sliten dator (i princip) som ny. Har nu även en laptop som tidigare hade Windows 7, helt fungerande men valde att installera Ubuntu även på den.

Lite knepigt att lära sig kanske men när man väl kommer in i det finns det enligt mig inga nackdelar alls, i princip fritt från virus, går enormt mycket fortare, allt man gör går snabbare osv. En annan fördel är att allt verkar funka utan krångel, tex hade vi på gamla xp maskinen enormt svårt att få internet att funka (delar mobilt bredband). Tänkte direkt när jag höll på med installation av Ubuntu att nej nu blir det strul, men nej satte i nätverkskabeln och pling det funkade direkt.

Tex Apple är till stor del uppbyggt på Ubuntu, de har dock inte donerat något till det, Windows däremot har donerat massor. Apple skulle jag aldrig välja, det är så låst och vill du ha något program de inte godkänt så är det kört.

I praktiken så har jag noterat att windows 7 är betydligt stabilare och har mindre problem. Jag jobbar med support så det är inte enstaka datorer jag pratar om utan tusentals.

Windows XP kommer att fortsätta fungera en period till det är inte så att folk koncentrerar sig på att hitta nya säkerhetsrisker i XP, XP blir inte sämre av att supporten slutar utan stagnerar i utvecklingen, men någonstans måste Microsoft kunna gå vidare med nya operativsystem. Det handlar inte bara om att sluta supporta windows xp utan att kunna utveckal applikationer som inte behöver vara bakåtkompatibla för alltid.

Fungerar din dator perfekt med XP-så fortsätt med det tills du känner att du behöver något nytt. Är datorn inte alltför dålig prestanda så kan du förmodligen uppgradera till windows 7 (eller vista - hukar för tomaterna).

Rekommenderar du vista till mig så blir det inte så mjukt som tomater som kommer farande ;)

Jag jobbar ju som automationsingenjör så jo jag träffar på en och annan dator :p

Jag blir art eftersom de rek en att köpa en ny dator. Min fungerar superbra och var en svindyr dator när jag köpte den (24000) den står sig mot många datorer idag.

Fast det är väl inte jättekonstigt att ett företag vars affärsidé är att sälja operativsystem rekommenderar dig att köpa en ny dator så att du tvingas byta operativsystem?

Fast det är väl inte jättekonstigt att ett företag vars affärsidé är att sälja operativsystem rekommenderar dig att köpa en ny dator så att du tvingas byta operativsystem?

Ja det är väl klart att jag inte tycker är konstigt, det gör mig förbannad bara.

kl
Tänk alla ni som tycker det är ok vad hade ni tyckt om tex volvo en dag säger att de inte kommer att uppdatera er databox i bilen för den är för gammal?

Det kommer aldrig att ske eftersom de har lite bättre miljötänk och kundtänk

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 776
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fideli
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
41 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka