Men va fan..

Sv: Men va fan..

Ja det är väl klart att jag inte tycker är konstigt, det gör mig förbannad bara.

kl
Tänk alla ni som tycker det är ok vad hade ni tyckt om tex volvo en dag säger att de inte kommer att uppdatera er databox i bilen för den är för gammal?

Det kommer aldrig att ske eftersom de har lite bättre miljötänk och kundtänk

Fast världen förändras ju, och så även prylarna. Det vore kanske inte möjligt att ha alla delar och alla uppdaterar till alla grejer och system som någonsin funnits, någonstans måste man ju göra plats för nytt. Och du behöver ju inte ens köpa en ny dator, vad jag förstod det som?

Jag kan t ex inte köpa mig en tamagotchi som är likadan som de gamla jag hade när jag var typ 7 bast. Det får jag ju leva med, även om det är lite ledsamt.

Men det är ju skillnad på uppdateringar och att kunna laga.
Den där Volvon fungerar nog på en annan databox utan uppdateringar om den ursprungliga går sönder.

Datorerna fungerar på ett annat operativsystem.

Vad har du emot Ubuntu?

Jag har kört så många olika OS att jag inte längre upprörs över byten.

Ja det är väl klart att jag inte tycker är konstigt, det gör mig förbannad bara.

kl
Tänk alla ni som tycker det är ok vad hade ni tyckt om tex volvo en dag säger att de inte kommer att uppdatera er databox i bilen för den är för gammal?

Det kommer aldrig att ske eftersom de har lite bättre miljötänk och kundtänk

Sälvklart är det okej att sluta uppdatera programvara för bilar. Varför skulle volvo satsa på utveckling av programvara som bara ett fåtal använder och som dessutom fungerat väl i många år? Gissningsvis så slutar de uppdatera programvaran för bilmodeller långt tidigare än 12 år efter de producerats.

Det är knappast så att programvaran som fungerat utmärkt i 12 år bara slutar fungera.

Jag har haft min iphone i snart 4 år nu och inga problem alls med uppdateringar på den

Jag blir art eftersom de rek en att köpa en ny dator. Min fungerar superbra och var en svindyr dator när jag köpte den (24000) den står sig mot många datorer idag.

Har andra datorer med både vista (sämsta skit som finns och 7 vilket inte heller är speciellt bra)

En jag känner hade xp på alla deras jobbdatorer och nu fick de slänga ut i runda slängar 400'pix på nya...

Svinigt anser jag

1. Vi har bara 3 års reklamationsrätt i Sverige. XP är bra mkt äldre (13 år). Jag förväntar mig absolut inte att tillverkaren av något jag köper ska supporta mig längre än 3 år.

2. Vilken arbetsplats är så outdated att dom har XP på sina jobbdatorer?! Det var dags att uppdatera för länge länge sen. Vista var ju bara att skippa men Win7 har funnits riktigt länge den med (sen 2009) och funkar faktiskt riktigt bra.

3. En sån dyr dator bör du ta hand om väl. Min sambos gamla dator kostade samma som din och lever fortfarande, och lever väl. Vi hade XP på den men uppdaterade till Win7 för att kunna spela lite nya spel. Och den klarar av det! (det krävs mycket av en dator för att spela de spelen).

Och med ta hand om väl så menar jag att antingen skaffa dig kunskapen att ta hand om den själv (och då är medellandet från Microsoft helt oviktigt för du klarar dig utan dom uppdateringarna) eller ber en vän hjälpa till. Rensa, formatera om, dammsug fläkten, välj ett OS som passar den i förhållande till prestanda.

På min gamling som var mkt billigare i inköp än sambons, har vi fått sätta in Linux Ubuntu. Den åkte i backen och vi bytte till en äldre hårddisk, så den klarar inte så mkt längre. Men Ubuntu klarar den av att hantera supersnabbt. Enda anledningen att vi inte har Linux på alla våra datorer är för att vi spelar mycket.

Samt 4:
Man behöver inte byta dator för att man byter operativsystem. Man behöver bara byta dator om ens dator är för dålig och man inte orkar byta delar för att göra den nog bra.

Senast ändrad:

Jag förväntar mig klart att man ska supporta ett operativsystem långt mer än 3 år och även att det ska finnas reservdelar längre än så.

2. Vilken arbetsplats är så outdated att dom har XP på sina jobbdatorer?! Det var dags att uppdatera för länge länge sen. Vista var ju bara att skippa men Win7 har funnits riktigt länge den med (sen 2009) och funkar faktiskt riktigt bra.

Oj oj, fler än du kan ana.

Som sagt, fler än du kan ana. Ett av de största IT-bolagen gick över från Win XP för alla sina anställda förra året. Men då finns det såklart en hel del anställda som bytt tidigare och som även har andra os.

Stora bolag med många applikationer har det tuffare att byta operativsystem, man måste se till att allt är kompatibelt, det skulle inte förvåna mig om det finns fler som släpar efter.

1. Vi har bara 3 års reklamationsrätt i Sverige. XP är bra mkt äldre (13 år). Jag förväntar mig absolut inte att tillverkaren av något jag köper ska supporta mig längre än 3 år.

3. En sån dyr dator bör du ta hand om väl. Min sambos gamla dator kostade samma som din och lever fortfarande, och lever väl. Vi hade XP på den men uppdaterade till Win7 för att kunna spela lite nya spel. Och den klarar av det! (det krävs mycket av en dator för att spela de spelen).

Och med ta hand om väl så menar jag att antingen skaffa dig kunskapen att ta hand om den själv (och då är medellandet från Microsoft helt oviktigt för du klarar dig utan dom uppdateringarna) eller ber en vän hjälpa till. Rensa, formatera om, dammsug fläkten, välj ett OS som passar den i förhållande till prestanda.

På min gamling som var mkt billigare i inköp än sambons, har vi fått sätta in Linux Ubuntu. Den åkte i backen och vi bytte till en äldre hårddisk, så den klarar inte så mkt längre. Men Ubuntu klarar den av att hantera supersnabbt. Enda anledningen att vi inte har Linux på alla våra datorer är för att vi spelar mycket.

Samt 4:
Man behöver inte byta dator för att man byter operativsystem. Man behöver bara byta dator om ens dator är för dålig och man inte orkar byta delar för att göra den nog bra.

Många styrdatorer har xp i grunden det är inte datorer någon sitter och jobbar med utan till maskiner

Fast man behöver inte köpa nya datorer, det räcker med att byta t ex moderkortet och processorn. Det är inte lika dyrt som att köpa en sprillans ny dator. Det är billigare att byta delarna.

Jag köpte min dator för länge sen, minns inte exakta summan, men det var över 20 000kr, när jag uppdaterade till windows 7 så strulade moderkortet lite så jag fick byta det, en billig peng istället för att köpa en ny dator för 20 000kr.

Sen finns det billiga laptops man kan köpa för under 5 000kr om inte ännu mindre. ;)

...eller inte göra nåt alls?

Jag fattar inte vad man blir upprörd över. En av våra billiga skitlaptopar har haft ouppdaterat xp i 7 år nu (av olika orsaker:angel:). Funkar skitbra.

Det är ju inte så att programmet slutar fungera genast den inte får uppdateringar.

Jag har kvar en dator som fortfarande har win 95/98 funkar också skitbra. ;)

Precis, har även XP på min laptop och jag har inga problem med den heller.

Jag har fortfarande kvar min Amiga 500 med WB1,3.
Fungerar perfekt trots att det inte uppdaterats på 23 år :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fideli
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
41 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka