Menstrosor

Det låter lovande, toppen! Är de smidiga och diskreta även med hög absoption?
Sköljandet är nog det största problemet tror jag, men det kanske ändå är värt det för att slippa engångsbindor.

Min dotter som är 13 år är jättenöjd och har inget negativt att säga om dem.Men de är ju tjockare i tyget än vanliga trosor så det kanske syns om man har supertighta och tunna byxor på sig.

Jag trodde att sköljandet skulle vara jobbigt. Men det är det inte. I början sköljde jag hennes men nu gör hon det själv. Det tar bara några få minuter i rinnande vatten.
 
Jag har testat både libresses och primarks. Jag blöder inte så mycket så för mig funkar de jättebra. De från libresse är mycket tjockare och har lite blöjkänsla tycker jag. Så jag kör med primarks som är tunnare har finare mönster och känns mer som vanliga trosor. De var dessutom mycket billigare men finns inte i Sverige, köpte när jag var i Spanien.
Jag brukar torka av med papper när jag är på toa och skölja, vrida av och sen hängtorka innan jag lägger dem i tvättkorgen och tvättar med den vanliga tvätten. Det står man inte ska tumla dem så jag torkar i torkskåpet.
 
Jag har testat både libresses och primarks. Jag blöder inte så mycket så för mig funkar de jättebra. De från libresse är mycket tjockare och har lite blöjkänsla tycker jag. Så jag kör med primarks som är tunnare har finare mönster och känns mer som vanliga trosor. De var dessutom mycket billigare men finns inte i Sverige, köpte när jag var i Spanien.
Jag brukar torka av med papper när jag är på toa och skölja, vrida av och sen hängtorka innan jag lägger dem i tvättkorgen och tvättar med den vanliga tvätten. Det står man inte ska tumla dem så jag torkar i torkskåpet.

På Libresses kan tumlas på svag värme.
 
Jaa verkligen! Jag vill gärna få menskopp att funka men har ännu inte hittat nån bra. Får dock upp reklam för Nixit titt som tätt så kanske skulle våga mig på att prova….
Jag har den här, tycker den funkar bra.
Läckt en (1) gång vad jag minns och då var det nog för att jag inte riktigt fått den på plats. Använt i ett år nu.
 

Bifogade filer

  • 20230424_125512.jpg
    20230424_125512.jpg
    147 KB · Visningar: 54
När vi ändå är på ämnet. Vilka menstrosor är det minst ”blöjkänsla” på? Funderar på om jag ska investera i några nya, mina favoriter är ju rätt slitna efter fyra års misshandel (dvs 60-graderstvätt och torktumling) och jag vill ha några som är ”nättare” än de jag har kvar som är huvudsakligen i bomull. Gillar egentligen inte syntet men det kanske är smidigare?
 
Jag har tre par tygbindor som jag är väldigt förtjust i att använda nattetid, men tycker de är för klumpiga för att ha dagtid.

Men de har bomull närmast huden så det är väldigt skönt.

Efter att jag fick barn får jag betydligt mer menskramper om jag har kopp, det går bort av den anledningen. Det gör för ont helt enkelt. Men jag var jättenöjd koppanvändare förut.

Finns det menstrosor med bomull närmast huden?
 
Jag gillar menstrosor! Har ett par från comfydence och två par jag köpt i ullared (minns inte nu vad de är för märke). De två första dagarna har jag en binda i (använder jag inte menstrosor behöver jag dubbla bindor de första dagarna) och sen klarar jag mig med en trosa/dag utan binda i. Jag hade såklart kunnat klara mig utan att ha en binda i menstrosan men då hade jag fått byta trosa under dagen och det orkar jag inte krångla med.

Sen brukar jag köra en tvätt i mitten av mensen, men planerar att köpa några fler par istället så fort mensen kommer igång efter graviditeten. Funderar också på att testa några tygbindor så att jag blir av med engångsbindorna helt.

Efter användning sköljer jag trosornai kallt vatten, låter dem hängtorka och lägger dem sen i vanliga tvätten.
 
Jag har två par från Libresse. Sköna och sitter på plats. Jag har inte supermycket mens, så för mig räcker det att byta morgon och kväll. Jag har bara två par, så sköljer ur dem och hänger på tork och använder dem igen , blir två gånger var sen är min mens slut. Jag har för medelflöde, och den fångar effektivt upp allt, framförallt skönt när man sover så man slipper oroa sig för fläckar på madrassen. Trosorna är i syntet, men det är annat material i det som absorberar, det känns mer som bomull och är liksom genomsläppligt så det känns aldrig speciellt blött som det kan bli i en binda ibland. Om man är känslig så kan de säkert kännas som en blöja, men jag tycker det känns okej att gå med. Jag använder menskopp emellanåt också, men det är skönt att inte behöva den hela tiden.
 
Har ett par från Ullared som jag köpte för att testa, och de överraskade otroligt mycket!!
Har en vanligt variant och en med högre midja/mer blöjkänsla för natten. Båda är väldigt sköna och ”blöjan” märks inte under vanliga byxor eller jeans.
Har de alltid i början/slutet av mensen då det är skönt att slippa menskoppen lite.

Men lyckades tajma in ”högflodsdagarna” sist med att jobba hemma så då testade jag att ha dem på mig en hel dag. Trodde aldrig de skulle hålla tätt (vilket är anledningen till att jag aldrig testat tidigare).

Efter 7 timmar började jag se rött i kanterna på trosorna, 1 h senare hade de fortfarande inte läckt. Och sen vågade jag inte chansa längre :D Under den perioden så brukar jag behöva tömma menskoppen modell xxl ett par gånger för att vara säker på att det inte ska läcka, så de får mer än väl godkänt för den tiden:)
 
Ni som har menstrosor, upplever ni att det blir "instängt" i underlivet? Jag använder i dagsläget enbart bindor av olika anledningar men oavsett vilket märke jag testar så känns det fort instängt i underlivet och får snabbt klåda och irritation efter ett par dagar. Är sugen på att testa menstrosor pga det (och för miljön givetvis).
Det kan bli instängt om man rakar/vaxar fiffi. Lurvet hjälper till att skydda fiffi helt enkelt.
 
Jag har tre par från imse i olika modell och absorption som är i ekologisk bomull närmast kroppen och utan silver och annat konstigt. Gillar verkligen dem. Blir inte lika instängt som engångsbindor. Sitter bättre också än både engångs och tygbindor. Jag tycker det är lite knöligt med tvätt och skölj pga tvättstuga och inte hittat något bra ställe att torka dem ännu i mitt badrum. Men jag tycker ändå det är värt det och vill ha fler par så jag klarar en hel mens.
 
Jag har menstrosor från comfydence. Byter en gång om dagen och det känns precis som att ha vanliga trosor på. Otroligt bekvämt och jag kan aldrig tänka mig något annat. Man ska egentligen skölja i kallt vatten men eftersom de är svarta och mitt blod inte fäster på kläder brukar jag helt enkelt strunta i det.
 
Jag har tre par från imse i olika modell och absorption som är i ekologisk bomull närmast kroppen och utan silver och annat konstigt. Gillar verkligen dem. Blir inte lika instängt som engångsbindor. Sitter bättre också än både engångs och tygbindor. Jag tycker det är lite knöligt med tvätt och skölj pga tvättstuga och inte hittat något bra ställe att torka dem ännu i mitt badrum. Men jag tycker ändå det är värt det och vill ha fler par så jag klarar en hel mens.
Åhå, mina tygbindor är Imse. Ska genast kolla på trollorna!
 
Jag har två par från Libresse och jag älskar dom! Mycket bättre känsla än bindor som jag verkligen tycker blir instängt. Perfekta att rida med, inget som halkar runt varken på in eller utsidan. Jag är rätt bekväm och tar med dom in i duschen och sköljer ur 😅. Tvättar och tumlar som vanligt med alla andra underkläder. För mig är menstrosan bland det bästa som hänt sen Netflix😁.
 
Har ett par från Ullared som jag köpte för att testa, och de överraskade otroligt mycket!!
Jag med! Är så nöjd. Och eftersom priset var bra, tror jag betalade 169:-/st så gick det att prova. Jag köpte två dagvarianter och struntade i natten, men jag är helt övertygad om att dagvarianten funkar för natten med.

Nu ångrar jag bara att jag inte köpte fler!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet? Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
15 401
Senast: undine
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 320
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Finns här nån som använder menstrosa? Jag funderar på det som alternativ till bindor för en ung tjej. Hur bra/säkra är de? Hur ofta...
2
Svar
26
· Visningar
4 296
Senast: Bri
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp