Mental prislista för problem

Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det.
Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att lära mig nya grejer - som att renovera fönster, bygga en köksträdgård, måla fasad, snickra, mm. Livet har dock gett mig problemlösning genom att se till att saker går sönder hela tiden. Måste ha blivit nån miss i kommunikationen… 🙄

Jag försöker vända det till ett intressant tillfälle att lära mig mer om mig själv. En sak som slår mig är hur förbannat TUNGT det blir när saker inte fungerar. Rent rationellt är det egentligen bara att konstatera att “jaha, bägge mina bilar har gått sönder, då får jag se till att laga dem” eller “jaha, vattnet krånglar och går inte att använda och nu har jag någon läcka i pumpen/brunnen också, det får jag försöka lista ut hur jag ska lösa”.

Men jag reagerar med att bli helt sänkt, extremt deppig, problemlösningen tar jättemycket kraft och allting känns bara oöverstigligt jobbigt och hopplöst.
Problemlösning genom att lära mig nya saker, laga och bygga upp nytt ger en helt annan känsla.
Varför är det så?

I en dryg månad har jag haft gult och illaluktande vatten från brunnen. Har varit rätt trassligt med att inte kunna tvätta kläder, att behöva bära hem vatten från jobbet och tvätta håret i en hink… Men jag har försökt att acceptera och tänka positivt.
När vattnet tillslut äntligen började bli bättre igen så hann jag inte ens få svaret från den nya vattenanalysen innan nästa problem dök upp: vattenpumpen eller vattenslangen i brunnen läcker, och jag får in en massa luft i systemet. Varje gång vattenpumpen startar så låter det som att hydropressen ska ramla omkull av extrema magplågor och ett rejält bubblande som ekar i den lilla behållaren.

Första gången det hände blev jag extremt nedslagen. Jag fattade ingenting av vad som hände - det enda jag kunde konstatera var att det inte lät bra, att det lät väldigt FEL. Jag blev så dyster och stressad att jag fastnade i oro och rädsla och vågade inte gå i närheten av nån vattenkran överhuvudtaget. Det kändes som att jag skulle dö och huset explodera om jag bara petade på en vattenkran. Jag satt bara och grät.
(Vaddå vältrimmad amygdala - SUCK!! 😑)

Det tog några dagar innan jag kom upp ur gropen och orkade ta tag i felsökningen. Fan vad det kostar på ork och sinnesfrid när saker går sönder! Måste det verkligen göra det?! Som sagt - varför kan jag inte bara var lite mer chill?? Det här var mycket enklare när jag var del i en tvåsamhet. Då kunde den andra delen av tvåsamheten säga “Äh du - det löser sig”. Och så kändes det lite bättre. Nu måste jag tydligen dyka hela vägen ner till botten innan jag kan samla ihop bitarna och sätta ihop mig och komma igen.

Nåväl. Fan vad mycket jag har lärt mig om eget vatten, kopplingar, backventiler, tryckmätare, kontaktorer, hydropresser, borrhål och djupvattenpumpar de senaste dagarna! Jag har klurat, testat, felsökt och ringat in felet. Listat ut hur allting hänger ihop och vad som kan bli fel med en sån anläggning. Kommit fram till att det mest sannolika är att det nånstans mellan vattenpumpens backventil och genomföringen ut genom foderröret finns en läcka, så att vattenpelaren drar sig tillbaks ner i brunnen igen och skapar en fet luftbubbla längst upp närmast hydropressen.

Det jag mer skulle vilja hitta svaret på är varför det blir så mentalt dyrt för mig när nåt sånthär händer och vad jag kan göra för att det inte ska behöva bli det! :meh:

1677167681840.png
 

Att bo i gamla hus och/eller på gård lär en med tiden en zen-lektion. Hugga ved, bära vatten.

Det är precis som du säger, dyrt, att vara emotionellt engagerad i huruvida det "går bra" eller inte. Om man ser det som utmaningar som hopas så blir det snart ett berg av jobbigt.

Man får ta en bit i taget varje dag, hugg ved, bär vatten.

Jag vet inte om jag förklarar det bra 😅. Men typ, inte ha en emotionell anknytning till vad som händer. Det är som det är. En bit i taget. Tacksamhet för att ha dessa grejer att fixa med, kommer med tiden.

Resultatet är oviktigt, däri ligger nyckeln.

Jag kan gräva upp några relevanta verser från Upanishaderna eller Bhagavad-Gita om du vill. Dom resonerar mer med mig än taoistiska texter, men det är samma budskap i dom
 
Jag kan gräva upp några relevanta verser från Upanishaderna eller Bhagavad-Gita om du vill. Dom resonerar mer med mig än taoistiska texter, men det är samma budskap i dom
Gärna! :)🙏

Det mentala stadie du beskriver är det jag vill uppnå. Det är mitt mål!

Till viss del kan jag förstå var min reaktion kommer ifrån. Jag har inte hittat en optimal livsbalans ännu och lever ett liv i stort sett helt utan serotoninpåfyllning, så det är inte så konstigt att rädsla och oro får fritt spelrum och går crazy.

Sen känner jag det som att jag har med mig nåt jantelags-skammande också: "du ska inte tro att du klarar av att leva såhär" och "du ska inte ge dig in och pilla i sånt som du inte kan nåt om"....
 
Det jag mer skulle vilja hitta svaret på är varför det blir så mentalt dyrt för mig när nåt sånthär händer och vad jag kan göra för att det inte ska behöva bli det! :meh:
Med reservation för att denna åsikt kommer från en person som ganska nyligen upptäckt hur mycket PTSD fuckat upp alldeles för många år av livet: Man kanske inte är sitt mest handligskraftigaste jag när man är mitt inne i den skiten.

Mvh Been there, done that
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
903
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp