Bukefalos 28 år!

Mer energi!

P

Piccoliiina

Jag har en D-ponny vallack som är precis lagom nu i hullet o har börjat få rikligt med muskler. Men han har ingen sån där framåtbjudning när jag rider, han gör precis allt jag ber honom om, men BARA det jag ber honom om. Han har ingen energi alls. Man måste vara på honom hela tiden. Till skilnad från dom flesta andra hästar som blir splitt galna av en näve havre, äter min häst svart havre (black oats, hippo foder) som det sägs vara mycket mycket energi i. Han står på bete nu, men rids o tränas lite hårdare. (tävlingarna till hösten börjar snart:) ) Han får ett 1/2 kg havre om dagen, +betfor! Men det händer ändå ingenting! Jag vågar ju inte hellr ge han för mkt för risken med kolik. Jag har verkligen provat allt, men han förblir som han är!:crazy: Någon som har samma problem, eller vet något foder som ger mkt enrgi? Eller någon som kan tipsa mej om något annat...:smirk: :bow:
 
Sv: Mer energi!

Är hästen lagom i hullet är det väl knappast läge att ge ännu mera energi?

Man kan inte "fodra fart" i alla hästar, det handlar mest om motivation och att hästen tycker det är kul att jobba. Lägg om träningen något och se om hästen blir mer motiverad, det är nog det bästa sättet.

Undantaget är väl hästar som blir "höga" på havre, där kan man använda havren som medel. En häst som är hög på havre kan man lura i att vad som helst är kul, problemet är bara att det kan vara svårt att kommunicera med en sådan häst...:crazy:
 
Sv: Mer energi!

Står hästen på bete 24 timmar om dygnet kan den faktiskt vara trött, det kan bli bättre av att den får vila inomhus ibland. Hästen är trots allt ett flock- och bytesdjur, med ansvar för säkerhet osv vilket gör att vissa vilar sämre utomhus.

Dessutom har det varit ganska mycket insekter på de flesta håll, och irritationen över dessa gör ju också att ev vila utomhus blir sämre.

I övrigt håller jag med Pinky: arbetsvilja och den energin kommer inte enbart från den dietiska energin, utan även av väl avvägda arbetspass.
 
Sv: Mer energi!

Jag har ett jättebra tips. Men jag vet inte om man får skriva det här i tråden.

Jag hade problem med min häst förut. Jag red och tränade VÄLDIGT hårt och hittade inget foder som fungerade. Men så testade jag ett nytt. Och nu (ungefär 7 år senare) skulle jag aldrig i livet byta bort det!
:love:
Hästarna blir pigga och får energi men blir inte dumma i huvet. ;)

Skicka PM om du vill veta mer. :)
 
Sv: Mer energi!

Toriryttaren skrev:
Jag har ett jättebra tips. Men jag vet inte om man får skriva det här i tråden.

Jag hade problem med min häst förut. Jag red och tränade VÄLDIGT hårt och hittade inget foder som fungerade. Men så testade jag ett nytt. Och nu (ungefär 7 år senare) skulle jag aldrig i livet byta bort det!
:love:
Hästarna blir pigga och får energi men blir inte dumma i huvet. ;)

Skicka PM om du vill veta mer. :)

Det är klart vi vill veta vad det är! Skriv på bara, moderatorerna kan ju inte mer än ta bort inlägget om det inte överensstämmer med reglerna.
 
Sv: Mer energi!

Här är den! :love:
PowerMix.jpg

Dyr men dryg!
Innan pumpade jag i hästen kilovis med diverse foder.
Med detta foder gav jag ungefär halv mängd och fick jättebra resultat.
:bow:
 
Sv: Mer energi!

Toriryttaren skrev:
Här är den! :love:
PowerMix.jpg

Dyr men dryg!
Innan pumpade jag i hästen kilovis med diverse foder.
Med detta foder gav jag ungefär halv mängd och fick jättebra resultat.
:bow:

Vad intressant!
"Späder ut" tipset med ännu ett foder som är jättebra tycker jag, Dynavena. Får rejält musklade hästar.
 
Sv: Mer energi!

vi brukade ge våran segis turbo, det funkade bra på honom. =) hehe sen som många skriver, försök motivera å gö nått skoj av träningen..lycka till
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 337
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas... Hösilage...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 619
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp