Mer fibrer? Tillskott?

Trissa

Trådstartare
Vår hund får aldrig den där riktigt bra konsistensen på sitt bajs, det är oftast lite för mjukt. Detta gör att nu börjar det bli lite krångel med analsäckarna. Finns det något som gärna är både bra och enkelt att ge henne som gör att bajset blir normalfast (vad det nu är ;) )?
Jag vill inte ändra hennes foder, eftersom det finns bakomliggande problematik, och hon fungerar i övrigt väldigt bra på det.
 
Du kan testa att ha lite Pro fibre i maten. Gjorde ingen direkt skillnad för min hund men kanske gör det för din. Min hund har inte lös avföring men lite strul med analsäckarna ibland.
30013
 
Min valp har ständigt lös avföring pga medicin. Har nu börjat ge henne 1 dl torkade morötter uppblött tillsammans med 2 bollar mush kyckling till lunch samt lite psylliumfrön som strössel på maten till frukost o lunch. Det har gjort underverk hittills, har testat typ ALLT innan utan resultat.

Tänker mig att morötterna främst är som bukfylla till ständigt hungrig retriever men har hört att det ska vara bra för magen också. Kyckling innehåller mycket kalk som brukar göra bajs hårdare. Psylliumfröna binder vätskan i magsäcken. Huruvida jag tänker korrekt eller ej vet jag inte men det funkar för min iallafall.
 
Min hund är känslig i magen så har provat det mesta känns det som haha. Men det som jag rekommenderar (självklart individuellt) som jag tycker funkar superbra tillsammans med färskfoder är uppblötta morotspellets, benmjöl om hunden har ett högre kalciumbehov, grönsaksbullar från Mush (annars man man koka och mixa egna grönsaker men tycker bullarna är smidigare) samt kokta korngryn. Uppblött fiberhusk funkar också bra men är inte så aptitligt enligt min herre. Han är numera nästan alltid bra och stabil i magen. :) i perioder tillsätter jag Fortiflora eller annan probiotika också för att boosta tarmfloran lite extra.
 
Innan vi tog bort analsäckarna så rekommenderade vet att ge havregrynsgröt en gång om dagen. Nu hade hon ganska stora problem så det funkade inte. Men det kanske funkar på din.
 
Pro-Fibre gjorde susen när min ena hane hade återkommande problem med analsäckarna. Vi behövde även byta foder, men trots att vi började med det och magen/avföringen blev bra igen så fortsatte analsäckarna att krångla. Efter en period med Pro-Fibre blev det helt bra och han har inte haft problem igen (det är mer än 2 år sedan nu).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 138
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 032
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 474
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp