Mer fritid eller mer pengar?

Mascot

Trådstartare
Sitter i situationen att jag kan välja tjänster på mitt jobb. Den ena tjänsten är 60% och den andra är 100%.
Ena delen av mig skulle ÄLSKA att bara jobba 60%, samtidigt blir det precis så att ekonomin går ihop så där är ingen ekonomisk trygghet. Däremot slipper man dåligt samvete över att katterna bara ser en när man sover och sambon träffar man mellan 21-22 sedan sover man :( 100% arbete är en ekonomisk trygghet som gör att jag kan spara 5000-6000 varje månad.

Vad hade ni valt? :)
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Samma arbetsuppgifter, kollegor och allt annat? Baserat endast på det du har skrivit så hade jag valt heltiden och sparat ihop till en buffert samtidigt som jag långsiktigt letade efter andra jobb som gav utrymme för en mer aktiv fritid, t ex genom kortare pendlingstider eller möjlighet att jobba hemifrån.

Tillägg: Kanske ska motivera mitt svar också. ;) För mig känns det alldeles för osäkert att ha ett jobb där det precis går ihop. Blir jag sjuk eller arbetslös så måste jag ju klara mig på mindre, och har det precis gått ihop så har jag inte ens någon buffert. Om det dessutom går jämnt upp när jag har en sambo som jag delar vissa kostnader med så kan det innebära att jag inte har råd att göra slut på förhållandet och det är verkligen ingen sits som jag vill riskera att hamna i. Handlar det om mer än en begränsad period så måste man även väga in effekterna på framtida pension, och där gör 40 procent hit eller dit ganska stor skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Har inga problem att få mer arbete vid ev seperation. A-kassan är i stort sett samma som jag får ut på en 60%-ig lön :)
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

jag skulle i de allra flesta fallen välja mer fritid. Man vet aldrig om man lever om tio år, det gäller att hinna leva också.

Med undantag för om det är en överhängande risk att du får kicken snart, eller absolut inte kan få mer jobb om du väljer 60%.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Ja, det där har jag i bakhuvudet hela tiden och blir superstressad av. 27 år gammal och stressar över pensionen...
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Varför oroa sig för pensionen? Jag räknar kallt med att när det är dags kommer pensionen var avskaffad.
TS i ditt läge hade jag nog med sorg valt 100% tjänsten. Som andra skrivit så skulle jag inte våga ta ett jobb där det precis går jämnt upp om andra möjligheter fanns.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

För några år sedan när jag bytte tjänst (dock inom samma företag) så fick jag välja att gå ner och jobba 80% eller att jobba kvar på 100%.
Jag har inte en enda dag ångrat att jag gick ner till 80%, men det förutsätter ju då att man har en ekonomi att kunna klara av det. Men det finns alltid nåt man kan spara in på ifall man skulle behöva.
Själv upplever jag inte att jag har sämre ekonomiskt än jag hade tidigare. Har mer tid att åka och storhandla, mer tid att fixa fler matlådor till jobbet, så man kan ju spara in lite redan där. Jag använder min extra lediga dag till att storhandla, städa, tvätta och sånt man annars var tvungen att använda helgerna till och får därmed större nöje med helgerna.
Ibland så är ledig tid värt mer än några tusenlappar
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Jag hade tagit 100% tjänsten av den ekonomiska anledningen.
Jobbar just nu 75% och efter alla räkningar plus bensin är betalt har jag kvar ca 800kr till mat och övrigt.
Efter tre år är det inte roligt kan jag lova.
Söker med ljus och lykta efter heltidsjobb just pga att kunna lägga undan lite pengar och kunna gå på tex en bio nån helg vilket inte går i nuläget och det är riktigt ledsamt.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Vill peppa hårt för 60%-tjänsten!

Har själv i stort sett alltid jobbat deltid, och vill inte ha det på nåt annat sätt. Även om många höjer på ögonbrynen och man kan betraktas som både "lat gottegris" och "dumdristig med tanke på framtiden, pension osv" så vet jag hur bra jag mår av det, och vad jag faktiskt vinner på det i längden. I stället för att ha ett liv där det mesta handlar om jobb, och en längtan efter helger och semestrar som tar slut alldeles för fort, så har man en trevlig skön halvledig vardag, har tid med en massa saker, behöver aldrig känna sig utarbetad, och har mindre risk att bli sjukskriven.
Det är dock skönt att ha en liten buffert, så jag har ibland vid tillfälle (t.ex. när det varit personalkris på jobbet, eller när det funnits nåt tillfälligt extrajobb på annat håll) tagit ett ryck och under en kort period jobbat mer och sparat undan dessa pengar. Då slipper man den där ekonomiska stressen över oförutsedda grejer som inte månadsinkomsten räcker för.

Att bara köra på och jobba lika mycket som "alla andra" gör, för att man är rädd att få mindre pension i framtiden, är för mig inget hållbart argument. Dels vet jag ju inte vad som händer i framtiden, jag kan bli handikappad eller dö i morgon. Men även om jag skulle leva länge så tror jag att jag har mycket mer att tjäna på att jag levt ostressat, haft tid, och gett mig själv bästa förutsättningarna att må bra. Den dag jag eventuellt går i pension har jag redan vant mig att leva på ganska lite pengar, och kommer att kunna njuta av livet ändå, precis som nu.

Du skriver också att du gärna vill ägna dina katter och din sambo mer tid, och det är ju ytterligare en viktig grej, att känna att man har tid att ge till andra.

Jag har även inspirerat min kära far, som jobbat heltid hela livet, till att gå ner i tid och på fritiden hålla på med musikprojekt han brinner för. En stor omställning för honom, och mycket mindre att leva på, men han har inte ångrat det utan är väldigt tacksam för att han tog det steget. Som han sa, det finns ju ingen universell lag som säger att 40 timmar är det man "ska" jobba, det har bara råkat bli normen i nuläget, och det alla förhåller sig till, och det kan vara en befrielse att inse att man faktiskt inte "måste".
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Jag har valt att arbeta 75%. Jag känner att jag vill ha extra fritid och möjligheter att göra annat, för man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Visst att pensionen blir sämre, men vem säger att man lever när det är dags för pension?
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Mindre arbete. Förlorad tid kan du aldrig få igen med de du älskar.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Jag skulle välja 100% och under tiden ev leta efter nytt jobb med bättre utrymme för mitt liv. Jag hade aldrig klarat mig på 60%, jag har jobbat natt 68% en gång i tiden och då hade jag inte bil, red inte och hade inga dyra utgifter. Orkar inte leva så igen. Utan mitt hästeri skulle livet vara värdelöst, och jag skulle aldrig göra mig beroende av någon annans ekonomi.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Tack för all input, ni är guld värda!

Jag lutar mer och mer åt att ta den mindre tjänsten. Det kan verka helt uppåt väggarna, men jag känner att tjänsten är perfekt att kombinera med distansstudier, så det funderar jag på att göra. Och det jag tänkte studera ger mig möjlighet att hitta ett bättre jobb med möjlighet till en tjänstgöringsgrad som är mer lagom för mig.

Den 60% tjänsten innebär en hel del helgOB då hälften av passen ligger på helgen.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Så länge du har en plan som ordnar det långsiktigt ekonomiska på ett hållbart sätt så är jag nöjd! ;) Skämt åsido så är det ju ditt liv. Kul att kunna hjälpa till med funderingar i alla fall!
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Jag har inte räknat med pengar från CSN när jag har räknat på möjligheten att gå ner i arbetstid. Så det kommer finnas större svängrum, ska bara se om jag klarar mig på endast bidrag eller om jag behöver ta lån. Kanske räcker med att ta lån varannan månad t.ex :) Har ordnat extrajobb som dagmatte och lunchutfodrare redan iallafall :)
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

kl

Jag jobbar ungefär 75% på mitt "vanliga" jobb. Sedan tar jag på mig en vansinnig massa ideella projekt och skriver även på fritiden, så en viss inkomst har jag även från skrivandet. Det är sjukt värt det och gör att jag kan gå till jobbet med lust att arbeta, när jag vet att jag bara ska jobba en dag eller två i sträck. Pensionen oroar mig inte så mycket då jag har jobbat mycket heltid tidigare, har ett stort privat sparande + har avtalat fram en extra tjänstepension på jobbet.
 
Sv: Mer fritid eller mer pengar?

Det är för- och nackdelar med allt. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de hade jobbat mer, men kanske du befinner dig i det läget i livet när din ekonomi ska byggas upp - båda jobbar heltid och inga barn. Då kan det ge bra effekt på din framtida ekonomi om du biter ihop och jobbar några år, lägger undan en buffert, kanske köper lägenhet och hus - som gör att du har mer valfrihet längre fram i livet när det kanske är ännu viktigare att kunna gå ned i arbetstid och leva billigt, för att ha möjlighet att vara föräldraledig länge, t ex. Nu vet inte jag om detta är något som du ser ligger i din framtid men vi fick själva våra barn tidigt i livet innan vi hade någon ekonomisk grundtrygghet och trots att vi hade bra jobb båda två tog det lång tid att komma till nivån där vi kunde unna oss en utlandsresa, t ex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 285
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp