Mer hull - hur då?

lillaana

Trådstartare
Jag behöver få upp min D-ponny i hull (och muskler) då hon stått länge och tappat en hel del. Hon är väldigt känslig för fång och får alltså inte äta spannmål eller betfor, men vad ska jag ge henne istället? Hon står på lucern och hö (och mineraler såklart) nu. Kan det räcka med att bara öka högivan? Vet. sa att vi skulle vara försiktiga med att öka på lucernen trots att det funkar bra nu pga fångrisken.
Musklerna rider/arbetar vi ju fram men hon behöver hull också.
Dessutom börjar hon ju arbeta mera nu när hon sätts igång och då behöver hon ju mera mat för att inte tappa ännu mera...
Nån med bra tips?

Sv: Mer hull - hur då?

Hade också ökat högivan. Olja kan vara ett alternativ att tillsätta till en mager häst. Ger bara Mj och inget protein.

Min veterinär avråder även mig från att ge min fånghäst för mycket lucern.

Jag har ökat högivan med typ 2 kg/dag. Hur pass mkt olja skulle ni ge?
Vågar inte gå upp på lucernen men hon står på 1,5 liter X 3/dag och det funkar bra (löspackat alltså).

Olja finns det nog betydligt fler som är bättre på än jag. Men om jag själv skulle gett skulle jag nog gett cirka en dl. Tror att man även kan ge mer men jag är sådan att jag tror på att inte ösa på för mycket av någonting. Jag hade nog gett rapsolja och börjat ge en halv dl för att vänja in magen. Har för mig att de kan bli lite lösa annars. Kört detta ett tag och sedan ökat successivt till en dl eller kanske något mer. Förhoppningsvis läser någon annan "oljegivare".

Låter bra - ska prova.
Hon ser så eländig ut nu och jag vill bara att hon ska bli den fina häst hon var för typ ett halvår sedan... :love:

Har du kollat henne rent allmänt eftersom hon tappat relativt snabbt? Tänder, avmaskning etc? Vad har du för värden på hösilaget? Storlek på hästen och hur mycket får hon per dag?

Vågar inte gå upp på lucernen men hon står på 1,5 liter X 3/dag och det funkar bra (löspackat alltså).

Är det hackad strå? i så fall får den knappt ett ½kg/dag o du kan öka det till iaf det dubbla utan att det är nån fara. Givetvis kan du öka hö mängden oxå

Har du kollat henne rent allmänt eftersom hon tappat relativt snabbt? Tänder, avmaskning etc? Vad har du för värden på hösilaget? Storlek på hästen och hur mycket får hon per dag?

Ja, hon är just genomgången av vet. så hon är OK.
Vi har hyfsade värden på höet (har dock inte siffrorna i huvudet just nu) och hon får just nu 10kg/dag + lucern + lite halm att knapra på.
Hon är den maxad D-ponny.
Tidigare när hon var igång stod hon på 7kg hö/dag + ½ kg lucern och det fungerade bra, hon höll hullet och musklerna på det och var fin i päls och hovar.
Nu har hon stått så länge pga av en skada och tappat allt....

Senast ändrad:

Är det hackad strå? i så fall får den knappt ett ½kg/dag o du kan öka det till iaf det dubbla utan att det är nån fara. Givetvis kan du öka hö mängden oxå

Ja, det är hackat lucern. Tror du jag kan ge så pass mkt mer så skulle det ju vara toppen!
Är bara livrädd att hon ska få fång igen för sist höll hon på att dö...

Även min veterinär sa att ett kilo lucern fick min kille äta. Han är lite större än din (150 cm) så jag tror att arabia har helt rätt.

Lusern är ett bra foder för fånghästar, så jag förstår inet varför ni inte vågar ge det. Min fångis har tidigare fått upp emot 3 kg lusern utan att må dåligt. Nu har jag så höga värden på mitt hösilage att jag inte behöver komplettera med nått, kvot på drygt 9, detta får hon fri tillgång på.

Tänk på att en fånghäst har samma näringsbehov som en frisk häst, däremot bör man undvika stärkelserikt foder så som spannmål.
Dessutom är betfor bra för fånghästar, iaf för de som inte har insulinresistens

Min vet sa att man skulle vara försiktig med betfor pga kolhydraterna till en fånghäst.
Nån mer som hört det?
Spannmål vågar jag ju inte ge då hon är väldigt känslig.

Min förra häst blev jättepigg av havre, vad kan man ge som energikick till en häst som inte får äta det?

Senast ändrad:

Jag har en stor C-ponny som har haft fång. Hon får 1,5 kg lusern om dagen. Lusern är snällt mot magen.
Hon får dessutom hö och betfor.

Om hästen inte ökar i vikt kan du säkerligen höja både lucernet och höet ganska mkt..

Min häst som är 150 och Lättfödd fick förra våren 10kg hö och 1,5 kg lucern om dagen.. Plus annat kraftfoder..

hellu!

Jag har själv en fång ponny (dock en mindre variant b ponny) Han fick en lättare hovbensrotoration i oktober i höstas pga av kraftfodret. Jag har nu kommit igång och tränar honom så han behöver lite mer energi. Han få just nu 7 kg hö (med dåliga protein värden och dåligt enerig) Sen får han ett jätte bra foder från dodson o horell som heter safe and sound. Det inehåller massor med vitaminer och mineral samt antioxidanter. Men ytterst lite av allt annat så som energi, proteiner.
Mina tips till dig är att göra en hö analys, om du inte redan har någon, utifrån det kan du också se vad som saknas, är det energi rikt? behövs det ens tillskott av kraftfoder? En sak att tänka på är att fång hästar klarar mycket bättre hö än hösilae, ett bra tips är att du köper ett bra fjolårs hö. Titta på blocket tex;)
Sen tycker jag absolut du ska pröva safe and sound. Det är som lucern fast mkt mindre proteiner och mer mineraler o vitaminer! Jag skulle tro att cirka 10 dl om dan skulle passa din lite större ponny, men gör en hö analys, om du är osöker kan du ju alltid ringa till exempelvis kraft foderrådgivning på krafft.nu finns telefonnr=) Dem hjälper järna till!
Lycka till!
:banana:

Min vet sa att man skulle vara försiktig med betfor pga kolhydraterna till en fånghäst.
Nån mer som hört det?

Ja det kan ju bli lite oroliga i magen utav kolhydraterna i betforen om det ges när magen fortfarande inte är stabil. Och då blir det olyckligt.

När min fånghäst stod på rehab så skulle jag ge (enl vets rekomm) 1 dl betfor 2ggr/dag för att hålla magen lagom i gång under boxvilan. Men när betforen sattes in blev hon betydligt sämre trots den lilla mängden. När den togs bort blev hon stabil igen. Vet upplyste om att man istället kunde ge morötter som har samma positiva effekt på magen. Och det tålde hon.

Så ja, jag har både hört och upplevt det ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 354
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 224
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?