Mer husfrågor

MissFideli

Trådstartare
Usch vad jag tjatar :angel: Men iaf:
Vad kan värme kosta till ett hus på ca 60 kvm? Elvärme alltså, ingen panna.
Vad kostar det att dra el till ett hus? Ungefärliga meterpriser alltså.
Vad kan det kosta att bygga om ett vanligt rum till ett badrum? Alltså måste man ju dra rör och sånt. Är det bättre att bygga på ett helt nytt rum, eller? Fick priser förut på ca 220.000:- att bygga på badrum, vad är det som kostar mest? Alltså är det rören och det eller själva husdelen.
Om man väljer mulltoa, klarar man sig med enkelt avlopp, eller ska man satsa på ett rejält på stört?
Om inget vatten finns, vilket är bäst att borra egen brunn eller försöka koppla på kommunalt? Det finns inget hus än, vill bara veta vad jag ska leta efter för lägen på hus.

Nån som är insatt? Inte_Ung?
 
Direktverkande elvärme: minst 12'000:-/år, det mesta på vintern.

Fick priser förut på ca 220.000:- att bygga på badrum, vad är det som kostar mest?
Det var inklusive nytt anvlopp och indragning av vatten, samt vattenanläggning.

Borra brunn: 60'000 + pump och hydrofor.
Lägga ned avlopp: 50'000:- kanske.

Ansluta till kommunalt vatten. Mycket, fråga kommunen.
Det kostar dessutom /kubik för evigt.

Dra el, det är omöjligt att säga. Kontakta nätägaren där huset står. Det har med bidrag och grejjer att göra. Det finns bidrag till att dra el till permanentboende.

Det finns inget hus än, vill bara veta vad jag ska leta efter för lägen på hus.
Man får titta individuellt på varje hus. Vad som passar bäst.
 
Jag skulle nog passa mig för att ha direktverkande el, fanns möjlighet till vattenburen värme skulle jag satsa på detta. Vi byggde om vårt badrum förra året, det var tidigare en mycket liten toalett och i angränsande rum dusch coh tvättfat så vi fick slå ut samt flytta väggar. Vi fick ett stort helkaklat badrum med dusch, bubbelbad, ny inredning, golvvärme för ca 110.000. Då gjorde vi allt arbete själva förutom rörmokeriet samt lite elektricitet. Rörmokaren var svindyr (ca 50.000 fast då ingick även golvvärme till sovrummet) och materialet drar iväg fast man tycker att man varit noga.
Det låter som ett riktigt stort ekonomiskt projekt du drar igång, jag skulle råda dig att tänka på om du har någon möjlighet att sedan sälja huset (efter reparationerna) och få igen kostnaderna. Finns det möjlighet att bygga ut? Om några år kanske du vill ha familj? har du tillräcklig buffert?
Jag hoppas att allt kommer att gå bra för dig!
 
Jag har egentligen inget på gång alls, utan bara kollar upp möjligheten att skaffa mig en egen liten stuga :).
Vattenburen, behövs det inte massa speciella saker till det?
Jag försöker komma fram till om det är bäst att köpa och rusta själv, eller köpa ett färdigt. De färdiga stugorna här är ganska dyra, och att sälja blir nog inga större problem.
Det bästa tror jag är att köpa privat och sen göra mycket själv, för mäklarna trissar priserna så enormt :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 594
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Habina
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp