Mer medeltida ridning

dels var det av ödmjukhet men även en religiös anknytning eftersom Jesus red en mulåsna när han red in i Jerusalem innan han korsfästes.
I Bibeln står det ungåsna eller till och med åsneföl i vissa översättningar. Det är det som gör det så roligt. Det står klart och tydligt att det är en åsna ingen suttit på, och att man la sina mantlar på backen, Jesus satte sig på åsnan och red in i Jerusalem.

Alla som kan någonting om hästar och åsnor vet att livet inte riktigt är så enkelt, men å andra sidan är vi inte heliga så vi vanliga dödliga får väl rida in hästarna som sig bör.
 
@Ramona fast en hel del mulor/åsnor är definitivt tillräckligt docila för att direkt tolerera att nån sätter sig på ryggen utan vidare mankemang /utbildningsplan .
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 056
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 954
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 819
Senast: Solstig
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp