Mer protein vid kyla?

Habina

Trådstartare
Vi har några dagar varje år med kallare väder. Dvs runt 25-30 minusgrader. Rekommendationen är ju att öka hästens grovfoder, vilket jag brukar göra efter en ungefärlig uträkning av hästens ökade MJ.

Men i år har jag urusla värden på hösilaget. Det fick mig att tänka lite. Säg att jag ökar med 3 kg hösilage, då får hästen en ok ökning av energi, men mycket mindre protein, ifall man tänker att kvoten skall hålla sig till 6. Måste jag (bör snarare) därför även öka tex lusernhacket eller proteintillskottet som hästen får, så balansen hålls? Eller är det energin som är viktigast vid låga utetemperaturer och jag kan bara lugnt fortsätta ösa på med extra hösilage?
 
Energiåtgången ökar vid kalla väderlekar, det för att hästen ska kunna hålla sin temperatur. Jag skulle nog ändå försöka bibehålla kvoten så nära 6 som möjligt vid en ökning.
 
Så i mitt exempel både ge 3 kg hösilage och 1 hg proteintillskott?

Får fnula lite på hur jag kan göra det mest praktiskt. :)
 
Det är, som någon redan har svarat, energibehovet som ökar när det blir kallt. Vad jag kommer ihåg så är det inte så stor ökning det är frågan om så länge det inte är stora temperaturskillnader. Oavsett vilket så hade jag inte bekymrat mig om proteinet utan gett samma mängd protein som i vanliga fall.

Den kvot som man ofta använder sig av när man räknar foder i Sverige är bara något som vi har konstruerat. Dessutom blir det lätt förvirrande med en sådan kvot då den endast anger ett förhållande mellan energi och protein och inte några mängder. Olika typer av hästar har olika energibehov och detta behov kan variera mycket. Proteinbehovet däremot är mer konstant om man anger det per kg kroppsvikt. Detta medför att olika hästar ska utfodras efter olika kvoter. Min lättfödda ponny tex ska utfodras efter en betydlligt högre kvot än vårt mer svårfödda fullblod.
Jag tycker att kvoter är bra att tänka på om man vill bedöma ett grovfoder och avgöra hur näringsrikt det är. Däremot använder jag aldrig kvoter i beräkningar.
 
Senast ändrad:
Intressant! @Forest Autumn Jag har ju kvot 3 på mitt grovfoder, så proteintillskott behövs. Men att de har samma behov av protein men olika energi är en tanke jag inte stött på tidigare.

Det skulle underlätta om det bara var att fodra efter tabeller. ;-)

Då fortsätter jag att enbart öka hösilaget, det handlar om 3 kg extra per häst när det är -25, så inga jättemängder precis. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 709
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp