Mer Rävskabb - Interceptortabletter

Rose

Trådstartare
Skrev i förra "Rävskabbstråden" att mina hundar inte svarat på Stronghold.
Har nu fått ny veterinär (mycket ung sådan) och ny behandling.

Interceptortabletter 23 mg.
Den med mest klåda fick ordination 1,5 tablett till 20 kg hund.
Tolkade den knappa informationen på nätet att hunden skulle ha 1 mg/kg kroppsvikt. (Ingen information på svenska finns i asken.)
30 kg's hundarna ska ha 2 tabletter/dag. Trots att deras klåda är mycket lindrig.
(Tabletterna ska ges varannan dag vid 8 tillfällen.)

Har någon fått dessa tabletter?
Hur har era ordinationer sett ut?
Ska ringa veterinären och dubbelkolla i morgon.
Men det är alltid intressant att höra andras erfarenheter!

Sv: Mer Rävskabb - Interceptortabletter

Jag antar du menar att vikten på dina hundar inte stämmer med hur många tabletter du ska ge?
Jag har också reagerat på det när mina fått dessa tabletter. Jag ringde och kollade med veterinären och det stämde. Jag kommer inte ihåg förklaringen, men det skulle iallafall vara så även om det stod annat på asken.
Jag har också gett varannan dag vid 8 tillfällen.

Ok.
Men det känns mycket att behandla en 20 kg's hund för 33 kg's rekommenderade dos.
Och de båda 30 kg's hundarna får ju då en dos som skulle räcka till 46 kg var...

Tabletterna får vänta till i morgon.
Märkte du något annat vid behandlingen?
När gav sig klådan?

Senast ändrad:

Jag har gett det. Minns dock inte hur mycket jag gav... Hade en hund på 30 kg och en på 15 kg. Det gick 1 hel låda och så några tableter från låda två. Det var de största storlekarna på förpackningarna. Kan du utifrån det räkna ut hur mycket mina fick? :D Den ena fik dubbelt så mycket som den andra.

Jag vet att dosen är mycket större än när man enbart behandlar för noskvalster.

Ja, fast det var nog sån skillnad för mina också. Om jag inte minns helt fel så fick min junior som då vägde 11 kg, tabletter för runt 20 kg. Var just på henne jag reagerade eftersom hon inte var vuxen.

Jag har för mig klådan minskar redan första veckan, men kan säkert vara olika från hund till hund.

min hund (39kg) fick 1 3/4 dels tablett varannan dag i 20 dagar.. men hon fick tillbaks det :mad: så nu har vi fått ett "spott on" medel som man bara duttar ut på ryggen.. det håller i fyra veckor, två sådana kurer sen är det för kallt att bli återsmittad :smirk: önskar att jag vetat det första gången.. så man slapp greja på med en massa tabletter!

Är just dessa spott on som inte fungerat för varken mig eller Rose mf.

Jag har aldrig sett någonting om att ge doser över 1mg/kg vilket är tillverkarens rekomendation mot rävskabb.
PL

Har själv god erfarenhet av stronghold, vi har behandlat massor av hundar, men det är helt klart att effekten kommer långsammare än med ivomec. Man måste vänta till efter den andra behandlingen innan man kan säga att det inte fungerat.
PL

Jag fick ivomec att ge i maten, en gång i veckan, trodde i min enfald att de alltid gav det i sprutform... Har iaf hjälpt mycket bra, terriern blev av med sitt efter endast en omgång, men vi har några kvar så vi fullföljer.

//E

Hej.
Tillhör ju gruppen där Stronghold inte verkar ha hjälpt. Men det kan också vara så att det rört sig om en återsmitta på mina hundar. Vi rör oss mycket i skog och mark, så helt omöjligt är det ju inte.
Var inne på ett annat hundforum som diskuterade rävskabb och där var det ett par stycken som sade sig ha fått bort rävskabben på sina hundar med grön såpa (på burk - ej flaska). Har aldrig hört talas om detta. Kan detta verkligen stämma?? Har aldrig badat mina hundar i såpa, men är det inte uttorkande för hud och päls?
Jag har även en annan fråga. Ni som drabbats av rävskabb - tog det lång tid innan era hundar kom tillbaka till normal päls- och hudkondition efter behandling (mina har fått sin första spruta med Ivomec)? En av mina hundar har knappt någon klåda alls - men är tunn i pälsen, förlorat all underull och är torr i huden. Jag undrar därför om det kan ta lång tid innan de kommer tillbaka i normal pälskondition eller är det "förstört" för evigt?
Tacksam för svar av er som har erfarenhet.
/Karin

Min labbe har ett ytterst litet ärr på nosen efter hennes skabb 1993, men det är väldigt litet. Min terrier fick ju nyss sin ivomec för andra gången och all skabb är borta, och pälsen har börjat växa ut igen (vi fick ju raka henne), så det går rätt snabbt det där.

//E

Stronghold har jag aldrig testat, utan det var advokate (eller är de kanske samma).
Med advokate såg jag inget resultat efter 6 veckor, alltså under andra behandlingen. Så det blev bad istället eftersom de inte visste om jag kunde ge tabletterna efter det att hundarna fått droppar och fortfarande gick på den behandlingen.
Men det är säkert olika, för en del fungerar det bra och för andra inte. Så man kan ju säkert inte säga att advokate inte fungerar. men jag rekomenderar det ju inte om någon frågar.
Jag kommer nog säga att jag vill ha tabletter hädanefter.

Har också hört att Ivomec ska finnas för oralt bruk, men det hade inte veterinären hört talas om.
Fick i stället interceptortabletter som än ej än gett någon effekt, men kuren är ju inte halvvägs än.
Den högre dosen var visst rätt. Man kan tydligen ge dessa tabletter i dos 1-2 mg/kg hund. Mina fick 1,5 mg/kg.

Får verkligen hoppas att det hjälper!

Hej.
Mina hundar har fått sin första spruta Ivomec och skall få sin andra i morgon. Tycker dock fortfarande att en del av dem kliar sig ännu. Kan klådan hålla i sig en längre period - trots behandling? Hur sjutton vet man då om man blivit av med rävskabben eller inte?? Usch, vad frustrerad man blir!
Har läst i andra trådar om att hundarna kan råka ut för en sekundär bakterieinfektion om de fått rävskabb. Hur vet man om det rör sig om en sådan? Någon som vet?
/Karin

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 457
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 183
Senast: Lime
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 495
Hundhälsa Jag är ganska säker på att min hund (Beauceron) fått rävskabb; han kliar/tuggar sig frenetiskt på benen och under magen/kring snoppen...
Svar
13
· Visningar
6 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka