Onsior & Fenemal

Morregano

Trådstartare
Hej djurfolk!

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund?

Min Pekingesekille har fått Onsior en kortare period mot diskbråck och det går väldigt bra, inga biverkningar.

Efter en lång kamp med oseriösa veterinärer så har jag äntligen fått svar på Magnetröntgen angående de krampanfall han har haft och vad som märks på röntgen är att en del i hjärnan är nekrotiserad. De kan inte svara på vad det beror på, teorin är sjukdom via parasitburen sjukdom (fästing etc) och att det hör ihop med anfallen.

Han har inte epilepsi, anfallen är korta och kan brytas, ingen EP effekt efteråt. Veterinären skrev då ut Fenemal i hopp om att detta skulle kunna lindra eller förhindra det som triggar anfallen.

Att medicinera honom är i allmänhet väldigt svårt och jag är tacksam över att Onsioren har gått så bra. Han vägrar att ta medicin självmant och måste luras i en bit mat, vilket inte är en garanti att han äter. Tvångsmedicinering är bara ett kortsiktigt alternativ och resulterar i att han slutar äta totalt. Alla läkemedel måste ges så omärkbart som möjligt så att detta ska fungera smärtfritt för honom.

Till problemet kommer nu detta - Han äter sällan eller aldrig på morgonen och Fenemalen skall ges med 12 timmars mellanrum. Jag arbetar sent och har försökt att anpassa medicingivorna till 14 (Fenemal) 18:00 (Onsior) 02:00 Fenemal men hittills har han vägrat att ta Fenemalet första givan.

Har rådfrågat veterinären om detta men tyvärr så har hon ingen förståelse för dettta utan tror att det "bara" är att trycka i honom den. Så är inte fallet.

Tvångsmedicinering (vilket ibland måste göras några gånger per år) då han kan få sura uppstötningar och måste få i sig Pepcid trots att han inte vill äta är en lång och plågsam process som oftas slutar i att han gömmer tabletten i munnen och spottar ut den några timmar senare. Eftersom att han är en Pekingese så är det svårare att få ner medicin eftersom att de inte har mycket till nos, bred mun och en kortare väg till lungorna vilket gör att man måste vara försiktig så att inte vätska kommer ner i lungorna.

Tvångsmedicinering gör inte att han vill ta medicin (logiskt...) utan for honom istället att tappa förtroendet för en helt och slutar dessutom att äta i flera dagar. Vilket i sin tur kan ge upphov till sur mage och då måste Pepciden ges.

Jag är Djurvårdare och har arbetat inom Djursjukvård och finner det tröttsamt att veterinären inte kan ta min expertis på allvar, utan viftar bort allt med att det bara är att ge Fenemalen.

Det är inte en engångsdos, detta skall fungera för resten av hans liv, så det måste fungera.

Jag frågade då om huruvida jag kan ge första dosen Fenemal tillsammans med Onsior. Mitt mål är fortfarande att kunna ge Fenemalen vid 14 men om han är mottaglig för att ta båda samtidigt så vore det bättre än att han bara får halv dosering - tills han har fått in vanan att ta någonting runt den tiden.

Onsioren skall ges med minimal andel mat (helst ingenting alls) och den vill jag också helst ge när han inte äter middag utan bara får en liten matbit med medicinen i.

Min fråga till veterinären var helt sonika om läkemedlen krockar med varandra och bör undvikas att ge samtidigt eller om detta inte har någon effekt alls.

Jag fick ett mycket luddigt svar vilket jag tolkar som "jag vet inte" eftersom att Djursjukvårdaren som förmedlade tillbaka svaret sade "Nej, det är ingen fara att ge dem samtidigt men du ska inte göra det, försök att ge dem med mellanrum" dock utan att berätta hur långt mellanrum det skulle vara eller vad som skulle kunna skapa problem.

I detta fall behövde jag verkligen få ett korrekt svar eftersom att det är viktigt för hans fortsatta medicinering.

Kommer att rådfråga annan Djursjukvårdspersonal i hopp om att få ett svar på detta men skriver även på forum för att höra om folks egna erfarenheter.

Finns det många som har använt eller använder dessa preparat till sina hundar? Och ges de isåfall samtidigt eller med mellanrum? Har någon upplevt bieffekter av att läkemedlena har givits tillsammans?

Tacksam för era erfarenheter!
 
Har ingen erfarenhet på hund, men en koll i FASS säger att det inte finns något som hindrar samtidig administrering.
Ang att få i medicinen. Jag har samma problem med vovvar med kort nos, bred mun osv. Jag har däremot inte behövt medicinera dem någon längre tid, så "tvångsmedicinering" har funkat när de inte tagit frivilligt.
Går det att slamma upp tabletten och lösa i någon väldigt sött medium-trögflytande? Biverkning på Fenemal verkar vara muntorrhet, så har du tur blir han mer törstig och därigenom mer mottaglig för flytande administrering.
Fenemal finns i flytande variant som humanläkemedel, om det är så att han tar emot flytande.
Håller tummarna för att han ska bli bättre!
 
Du kan ge båda tabletter samtidigt och även ge Onsior med mat.
Vi brukar rekommendera att ge Onsior med mat just för att minska på risken med biverkningar.

Jag ger Fenemal 07 och 19 och lägger aldrig tabletterna i maten för att då kan jag inte vara säker på att hon fått i sig.
Antingen gömmer jag tabletten i mitten av en frolic (mini-varianten, jättesmidigt) för det älskar hon och tar som en godis. Annars så öppnar jag munnen och lägger bak på tungan. Min har aldrig haft något problem med det och sväljer glatt. Sen får hon godis efter, alltid! Så nu kommer hon springande varje gång det är medicindags.

Har man en hund som är svårmedicinerad får man göra det bästa av situationen och det betyder ibland att man inte kan göra på det mest optimala sättet.

Vad tror du själv skulle fungera bäst?
Kan man inte medicinerna sin hund så är det i slutändan ett problem som är ditt och inte veterinärens. Tyvärr finns det inga smaksatta tabletter som innehåller fenobarbital och det går inte att ge via injektion under lång tid heller så på något sätt måste tabletten in i munnen.
Ett annat alternativ är kanske att inte medicinera kramperna om de nu är korta och han ej är påverkad efteråt och kommer sällan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 646
Senast: sthu
·
Hundhälsa Försökt få tag på veterinären, men kommer inte fram då ”tidsbokningen och rådgivningen är full”. Hur som, var in och röntgade min tik...
Svar
11
· Visningar
2 555
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp