Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff Det där är intressant, tycker jag. För mig känns det extremt udda att inleda relationer med att prata om hur man bäst gör när man relaterar, i det här fallet under benämningen dejtar.

Så skapas väl sällan relationer av mågot slag?

Snarare är man och gör man och så lever det hela lite sitt eget liv. Och när det har börjat göra det, kan det finnas skäl att prata om själva relationen och relaterandet. När det finns nåt mellan parterna att prata om.
Precis det där tänker jag på som prata ihjäl det. Den känslan får jag av en del inlägg här ibland - att de har pratat ihjäl det trots att det kanske kunde ha blivit något.

För mig skulle det nog funka lite som erotikdödare att i grunden prata fram hur dejting ska gå till och hur ett förhållande ska vara. Spänningen skulle försvinna.
 
Det här är en nätdejtingtråd. Här beskrivs fenomenet nätdejting, om man nu är on topic.
Nätdejting är redan från början ett väldigt konstlat sätt att träffas.

Hur relationer ute i verkliga livet, och hur relationer på detta syntetiska sätt skapas behöver inte nödvändigtvis följa samma stereotypa mall.

Jag tycker att nätdejting bara är ett mål att få till en första date. Efter det tycker jag att de relationer som kan komma ur det fungerar som vilka andra relationer som helst.
 
Precis det där tänker jag på som prata ihjäl det. Den känslan får jag av en del inlägg här ibland - att de har pratat ihjäl det trots att det kanske kunde ha blivit något.

För mig skulle det nog funka lite som erotikdödare att i grunden prata fram hur dejting ska gå till och hur ett förhållande ska vara. Spänningen skulle försvinna.

Jag tycker att nätdejting ofta kan kännas lite väl mycket som en arbetsintervju. Otroligt erotikdödande för min del.
 
Jag tycker att nätdejting bara är ett mål att få till en första date. Efter det tycker jag att de relationer som kan komma ur det fungerar som vilka andra relationer som helst.

Verkar ju mest rimligt. Hur man träffas avspeglas väl vanligtvis inte i förhållandet någon tid senare.
 
Jag tycker att nätdejting bara är ett mål att få till en första date. Efter det tycker jag att de relationer som kan komma ur det fungerar som vilka andra relationer som helst.
Om du hanterade det så - att det handlar om att få till en första dejt - så tror jag att du hanterat det väldigt bra. Fullskalig rekryteringsintervju riskerar nog i högre grad att en potential går i stöpet.
 
@Voff Det där är intressant, tycker jag. För mig känns det extremt udda att inleda relationer med att prata om hur man bäst gör när man relaterar, i det här fallet under benämningen dejtar.

Så skapas väl sällan relationer av mågot slag?

Snarare är man och gör man och så lever det hela lite sitt eget liv. Och när det har börjat göra det, kan det finnas skäl att prata om själva relationen och relaterandet. När det finns nåt mellan parterna att prata om.

Nu har ju du inte en aning om exakt hur eller vad vi har pratat om eller i vilken utsträckning.
Just den här killen bodde 1½ tim bort. hade vi gått på den första dejten som blev inställd pga sjukdom så hade vi aldrig pratat öht. Nu blev det så att vi höll en telefonkontakt fram till dess vi träffades. Att vidröra hur ens tidigare erfarenheter varit och hur man känner inför framtiden är väl inget märkligt? Det var ju liksom inte något vi ältade om och om igen i varje samtal O_oVad är okej att prata om för att lära känna varandra och se om man som personer delar samma grunder?

Jag vet att ni är några som inte alls fattar att nätdejting handlar om att sålla och om spara tid eller vitsen med det. Jag har skitlite tid att åka på dejter. De få tillfällen jag har väljer jag att lägga på någon som jag verkligen tror på. Mycket av "lära känna-delen" består i att skriva el prata i telefon för möjligheterna att ses finns helt enkelt inte där.
Självklart hade ju ett drömscenariot varit att jag hade massor av tid och pengar att sitta och fika för och lära känna personen IRL och hitta kemi och allt det där.

Nätdejting kan liksom inte riktigt jämföras med "de gamla vanliga sätten" att träffa folk.

Men jag tror att det kan funka. Har flera vänner som träffats och tom gift sig osv genom nätdejting. Och alla har de kört "nätracet". Så att säga att "så skapar man väl inga relationer" håller jag absolut inte med om. Beror kanske på hur man är som person men för många funkar det tydligen att prata en massa, utan att "prata sönder". Vet att många faktiskt föredrar att ha betat av en hel del sånt här innan de ger sig in i relationen. Främst handlar det väl om de som har haft riktigt kassa erfarenheter. Överlever inte en kontakt diskussionerna i början lär det knappast funka när det ska diskuteras i förhållandet heller sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror det skulle vara nyttigt för den här tråden om en del av skribenterna faktiskt tog och prövade på lite IRL-nätdejting, för att se om deras teoretiska kunskaper i ämnet också skulle fungera lika bra i praktiken.

Ja det är lite "skriva på näsan" och jämföra med hitan och ditan. Vi gör väldigt många "märkliga saker" och beter oss kostiga åt och försöker skapa underliga relationer osv.
Ja det är ju verkligen inte konstigt att det går så dåligt för oss som vill bygga relationer på detta onaturliga och märkliga vis.

Lite exakta råd om hur man skulle göra ist hade varit välkommet ;)
 
Nu har ju du inte en aning om exakt hur eller vad vi har pratat om eller i vilken utsträckning.
Just den här killen bodde 1½ tim bort. hade vi gått på den första dejten som blev inställd pga sjukdom så hade vi aldrig pratat öht. Nu blev det så att vi höll en telefonkontakt fram till dess vi träffades. Att vidröra hur ens tidigare erfarenheter varit och hur man känner inför framtiden är väl inget märkligt? Det var ju liksom inte något vi ältade om och om igen i varje samtal som O_oVad är okej att prata om för att lära känna varandra och se om man som personer delar samma grunder?

Jag vet att ni är några som inte alls fattar att nätdejting handlar om att sålla och om spara tid eller vitsen med det. Jag har skitlite tid att åka på dejter. De få tillfällen jag har väljer jag att lägga på någon som jag verkligen tror på. Mycket av "lära känna-delen" består i att skriva el prata i telefon för möjligheterna att ses finns helt enkelt inte där.
Självklart hade ju ett drömscenariot varit att jag hade massor av tid och pengar att sitta och fika för och lära känna personen IRL och hitta kemi och allt det där.

Nätdejting kan liksom inte riktigt jämföras med "de gamla vanliga sätten" att träffa folk.

Men jag tror att det kan funka. Har flera vänner som träffats och tom gift sig osv genom nätdejting. Och alla har de kört "nätracet". Så att säga att "så skapar man väl inga relationer" håller jag absolut inte med om. Beror kanske på hur man är som person men för många funkar det tydligen att prata en massa, utan att "prata sönder". Vet att många faktiskt föredrar att ha betat av en hel del sånt här innan de ger sig in i relationen. Främst handlar det väl om de som har haft riktigt kassa erfarenheter. Överlever inte en kontakt diskussionerna i början lär det knappast funka när det ska diskuteras i förhållandet heller sen.
Jag träffade ju min förra sambo på ett diskussionsforum. Vi mailade rätt länge, sedan ringde vi ett tag, sedan träffades vi. Men ingen gång talade vi om förhållanden och hur vi ville ha dem. Det gav sig nog under resans gång.
 
Jag vet att ni är några som inte alls fattar att nätdejting handlar om att sålla och om spara tid eller vitsen med det.

Nu var det inte i så hög grad min fundering handlade om dig, det vara mest nåt som utgick från något du skrev, vilket ju inte är exakt samma sak.

Dessutom tror jag att många som skriver i den här tråden skulle uppfatta mina inlägg som ungefär lika aparta även om temat handlade om parbildning på alla sätt utom just nätdejting. Om jag avviker, så är det inte av det skälet.

Vet att många faktiskt föredrar att ha betat av en hel del sånt här innan de ger sig in i relationen. Främst handlar det väl om de som har haft riktigt kassa erfarenheter. Överlever inte en kontakt diskussionerna i början lär det knappast funka när det ska diskuteras i förhållandet heller sen.

Det resonemanget, tex, bygger ju på att relationen har en tydlig början. Saker ska klaras av, sedan kan relationen inledas, liksom. Det är ett sätt att resonera som är väldigt exotiskt för mig. Och intressant!


Jag tror dessutom att många som skriver i den här tråden skulle uppfatta mina inlägg som ungefär lika aparta även om temat handlade om parbildning på alla sätt utom just nätdejting. Om jag avviker, så är det inte av det skälet.
 
Nu har ju du inte en aning om exakt hur eller vad vi har pratat om eller i vilken utsträckning.
Just den här killen bodde 1½ tim bort. hade vi gått på den första dejten som blev inställd pga sjukdom så hade vi aldrig pratat öht. Nu blev det så att vi höll en telefonkontakt fram till dess vi träffades. Att vidröra hur ens tidigare erfarenheter varit och hur man känner inför framtiden är väl inget märkligt? Det var ju liksom inte något vi ältade om och om igen i varje samtal som O_oVad är okej att prata om för att lära känna varandra och se om man som personer delar samma grunder?

Jag vet att ni är några som inte alls fattar att nätdejting handlar om att sålla och om spara tid eller vitsen med det. Jag har skitlite tid att åka på dejter. De få tillfällen jag har väljer jag att lägga på någon som jag verkligen tror på. Mycket av "lära känna-delen" består i att skriva el prata i telefon för möjligheterna att ses finns helt enkelt inte där.
Självklart hade ju ett drömscenariot varit att jag hade massor av tid och pengar att sitta och fika för och lära känna personen IRL och hitta kemi och allt det där.

Nätdejting kan liksom inte riktigt jämföras med "de gamla vanliga sätten" att träffa folk.

Men jag tror att det kan funka. Har flera vänner som träffats och tom gift sig osv genom nätdejting. Och alla har de kört "nätracet". Så att säga att "så skapar man väl inga relationer" håller jag absolut inte med om. Beror kanske på hur man är som person men för många funkar det tydligen att prata en massa, utan att "prata sönder". Vet att många faktiskt föredrar att ha betat av en hel del sånt här innan de ger sig in i relationen. Främst handlar det väl om de som har haft riktigt kassa erfarenheter. Överlever inte en kontakt diskussionerna i början lär det knappast funka när det ska diskuteras i förhållandet heller sen.

Jag tycker det har fungerat ganska dåligt för mig att inleda en relation med att skriva och ringa. Det är ofta så att man tycker att det känns väldigt bra så länge man mailar en massa eller pratar telefon. Sen när man träffas så finns inget där helt enkelt. Jag tycker det kostar på känslomässigt att lägga ner så mycket energi innan man träffas och bygga upp förhoppningar för att sedan bli besviken.

Det är mina erfarenheter av nätdejting men det finns inget facit.

Jag tycker att man oftast börjar om nästan från noll när man väl träffas.
 
Jag tycker att det snarare är bra att prata om relationer och hur man vill ha det redan från början.
Jag har ofta tänkt att i andra sammanhang tex mitt jobb pratar vi om hur vi ska ge varandra feedback, vi pratar om hur vi ska bete oss mot varandra, hur vi ska kommunicera etc. Men i relationer ska allt bara lösa sig automatiskt. Däremot vill jag inte träffa ngn som ältar tidigare relationer. Men däremot pratar jag gärna lite om relationer och hur personen ser på det.
 
Nu var det inte i så hög grad min fundering handlade om dig, det vara mest nåt som utgick från något du skrev, vilket ju inte är exakt samma sak.

Dessutom tror jag att många som skriver i den här tråden skulle uppfatta mina inlägg som ungefär lika aparta även om temat handlade om parbildning på alla sätt utom just nätdejting. Om jag avviker, så är det inte av det skälet.



Det resonemanget, tex, bygger ju på att relationen har en tydlig början. Saker ska klaras av, sedan kan relationen inledas, liksom. Det är ett sätt att resonera som är väldigt exotiskt för mig. Och intressant!


Jag tror dessutom att många som skriver i den här tråden skulle uppfatta mina inlägg som ungefär lika aparta även om temat handlade om parbildning på alla sätt utom just nätdejting. Om jag avviker, så är det inte av det skälet.

Jag undrar hur du menar kring att relationen har ett klart början?
Det är klart att vissa saker ska klaras av tex att jag vill maila lite för att se om det är ngn mening att ses. Vad är motsatsen- att relationen inte har ngn början?
Lite förvirrad.. Haha ;)
 
Jag träffade ju min förra sambo på ett diskussionsforum. Vi mailade rätt länge, sedan ringde vi ett tag, sedan träffades vi. Men ingen gång talade vi om förhållanden och hur vi ville ha dem. Det gav sig nog under resans gång.

Men det är DU det. Tycker du verkligen att din mall är den rätta? Ingen kommer väl och säger att "åh vilket märkligt sätt ni konverserade på" eller drar slutsatser till att det är pga hur ni gjorde på just det sättet så det nog anledningen till att det gick som det gick sen eller andra djupdykande analysringar ditt förhållande.

Blir så off att varje move man gör och sen delar med sig av ska djupanalyseras och att det läses så infernaliskt mellan raderna och tolkas helt sjukt långt ifrån vad man menar och skriver.

Buke är absolut ett diskussionsforum men måste allt vridas sönder och m och om igen så hakar det upp sig på samma diskussioner? Tom i riktigt positiva inlägg så kan ibland nått litet snappas upp och vändas till något rätt negativt att syna in i minsta detalj.
Nätdejting är verkligen svårt, onaturligt och energikrävande. Vore bara så skönt om ämnet inte blev för svart.
Det måste väl även att gå att få in lite positiv luft i ämnet också?

Känns som det fokuseras väldigt mycket på att hitta vilka fel vi gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 963
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 533
Senast: SiZo
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: corzette
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp