Bukefalos 28 år!

mera galopp

N

nogat

Vad gör man med en häst som bara stressar,slår upp huvudet,studsar och far när man skall galoppera? Nu har han i och för sig blivit mycket bättre sedan jag fick han i juni men han blir fortfarande tossig och jobbig när man vill ta en lungn och avslappnande galopp ute. Måste hela tiden vara med och tänka på att jag har någon typ av stoppsträcka.När han gått ordentligt hela veckan är han bättre,är han själv är han bättre,om man jobbar honom ute är han bättre men vill ju inte göra det jämt, och på banan går det oftast ganska bra när man är på volten men så fort man kommer ut på rakt spår så wrooom iväg. Är mycket mycket hoppad och stressad med så jag förstår ju att det tar tid men han är så smidig att det är svårt att sitta kvar när han börjar studsa och ibland är det obehagligt.Tips på bra övningar på banan men mest ute önskas tack
 
Hur är hästen i de andra gångarterna?? Du kanske ska se till att få den lugn i skritt och trav innan du galopperar?

Annars prova att galoppera där det finns massa annat att tänka på eller blir lite jobbigt för den att fara runt. Galoppera i skogen på små stigar som svänger och där det finns mycket att titta på. En förutsättning är ju att din häst är ganska säker på foten och kontrollerbar så det inte går på tok...
:smirk:
 
hej. jodå i skritt och trav är det inga problem coh jag skulle häller inte galoppera om jag inte hade koll där först.
Har ibland gjort som du sa i skogen men han är väldigt snubblig och när han studsar så ser han inte vart han sätter fötterna. men visst är det lite bättre i skogen. Värst är med andra hästar och på raka och öppna vägar
 
Överladdad? Får han lagomt med mat och så då? Är han glad och bara vill springa?
Vad händer om du låter honom springa av sig?
Jag känner igen det så väl.. Har två "gagnsters" själv. :D
 
mycket tror jag bottnar i att han i många år bara har hetsat,mest gått på ridbanan och är helt enkelt van vid hela tuta och köra grejen och mkt stress. men så vill inte jag ha det. Han blir ju skitglad :) när han får komma ut och galloppa, men släppa honom det skulle jag nog inte våga då skulle han dra till kina och säkert bocka av mig på vägen. När jag sitter om ordentligt och verkligen rider så går det bra men jag VILL ju kunna ut och bra gloppera för att det är skönt så han får sträcka ut och busa lite, nu blir han bara döstressad och är knäpp en kvert efter.
 
Ja okej, då är det lite skillnad, om dom är stressade...
Mina är snälla och "lugna" bara dom fått springa på en bit.
Min ponny har jag haft mycket problem med förut att hon bara studsade upp och ner och steppade i sidled. Det gör hon fortfarande, och vill bara springa så fort och mycket det går. Jag har gett upp hoppet om att få henne lugn och snäll och älsjkar henne som hon är och håller i mig i manen (nu lär jag få halva buke på mig...) men vi är glada bägge två i alla fall! :bump:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga som ska hjälpa dig :confused:
 
gulligt av dig att du försökte i alla fall :)
Jag får väll hoppas att det ger sig med tiden, han har ju trotts allt blivit bättre och jag har ju bara haft honom i 7mån.kram
 
När du rider ut kan du ju trava och skritta på dit vägen och göra serpentiner(gå mellan träd eller bara göra serpentinger längs vägen), gå i skogen där hästen får lyfta på benen, göra sidvärtsrörelser, tempoväxlingar, halter och fattningar mm. Sedan när du är på hemvägen så kan du ju galoppera, för hästarna bukar oftast vilja gå hem så då brukar det gå bättre men jag vet ju inte hur din häst är, men om jag vore dig skulle jag träna på galoppfattningar och bryta av(alltså inte galoppera för länge) och sen på hemvägen galoppera en längre bit. :)
 
Håll hästen med jobb hela tiden,jobba honom ordentligt i galoppen och gör mkt avbrott till både skritt och trav.Gör halt,galoppera en liten bit gör halt osv.
Men han kanske har massor överskottsenergi att bli av med? :smirk:
Longera hon eller släpp honom i paddocken t.ex så han får springa av sig lite :)
Kolla över foderstaten också?
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: Mabuse
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 369
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp