Meritvärde?

Sparkling

Trådstartare
För ett tag sedan sökte jag ett par distanskurser på en högskola med start till våren. Det var rätt många år sen jag pluggade, så det känns som att det har hänt en del sen man satt med ansökningsblanketter som skulle skickas till VHS tillsammans med vidimerade betygskopior.
På antagning.se står det till exempel så här under min ena sökta kurs: Betyg gymnasiet direktgruppen (B1). Du har meritvärde 17,15 av max (22,50).
På den andra står det likadant, plus Sökande med akademiska poäng: Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är 165 av max (165,0)

Någon som är lite mer inne i systemet som kan förklara vad det innebär? Jag fattar inte ens om det är bra eller dåligt, eller hur stor sannolikhet det är att jag kommer in på mina kurser.
Borde kanske ha sökt en kurs i hur man söker till högskolekurser...:)
 
Det innebär helt enkelt att du i ena urvalsgruppen (B1) har 17,15 poäng av 22,50 möjliga och i den andra har du max. Hur stor möjlighet du har att komma in beror ju helt på vilka betyg/poäng de andra sökande har i kombination med hur många platser det är. Om du tittar på antagningsstatistiken (https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/) för tidigare år så får du ett hum om hur sannolikt det är att du kommer in =)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har sökt in till en högskolekurs på distans i höst. Jag misstänker att den är rätt populär..... Under min behörighet står det: "Du...
Svar
8
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp