Mest skydd och samtidigt bekvämast?

Chili

Trådstartare
Det måste vara väldigt svårt att svara på vad hästen gillar att ha på benen. Dels kan vi inte fråga dem, dels är det nog olika från häst till häst. Men all erfarenhet som finns här på buke borde ju ha kommit fram till nånting iaf! :)

Så, vilka benskydd är bekvämast för hästen? Och skyddar de bra?
Eller är lindor alltid att föredra, trots att man kan dra för hårt, linda ojämnt eller kombinera felaktiga material?
Combo-skydd (heltäckande över kotan + boots), skyddar antagligen mest utan en massa lösa delar - men bekvämligheten?

Vad kan din häst ha på sig dag ut och dag in (eller varje ridtur) utan att varesig plocka av sig, få skavsår/brännsår/svamp av eller rygga undan vid deras uppenbarelse?

Sv: Mest skydd och samtidigt bekvämast?

Vilken gren rider du?

Jag tävlar roping, skall även testa lite reining. Har dessa skydden:

ful_smbc.jpg

Ofta har jag dom fram och lindor bak men har så jag kan även ha lika fram och bak. Tycker dom är as bra!! Min hästar verkar gilla dom mycket. Dom är säkrare och vågar utföra lite med saker utan att vara rädd för att få slag.

Kolla på denna hemsidan: http://www.profchoice.com/
Skydden brukar man kunna hitta hos Westernbutiker! :d

Mvh Malin

Kan till lägga att jag har ibland lindor fram med och tjocka boots!

Tvättar alltid skydden med en borste och vatten om dom blivit smutsiga så är dom rena och torra till nästa gång! :idea:

:) Just nu har jag ingen direkt inriktning, har just skaffat mig en 4 årig arabkille som jag hemskt gärna skulle vilja rikta mot en slags blandning av distans-western-dressyr :D Hur bra vi lyckas är en annan fråga...

Anledningen till att det ska täcka bra är inte för att han slår sig, det verkar han inte göra.
Utan för att vi rider var som helst och det är lätt att riva upp benen bland kvarlämnat ris efter gallring. Eller på stenar. Eller så har nån bonde på 50-talet lämnat en rulle taggtråd i skogen... Vem vet vad som kan hända! Benen är viktiga och ömtåliga saker.

Och jag gillar inte att sätta på hästen saker som den inte gillar, bara för att det är snyggt, fashion eller "alla andra gör så" :) Edit: De skydd du har har jag funderat på om vi ska pyssla med western, frågan är hur smidiga/sköna de är att ha på längre turer?

Eftersom vi kan köra roping 3-4timmar ibland så sitter dom jättebra, man får testa sig fram. Vissa hästar gillar inte vissa skydd om det kommer sand innan för. Min hästar har aldrig slåt ihop eller så. Det är mest om det skulle ske en olycka. Och för att det inte skall bränna på bakbenen när dom stoppar så hårt :)

Ska nog kika på ett par under Gbg horseshow :) Eller iaf ett par utan boots på, får se vad som verkar bäst.

Ingen annan som har en åsikt, eller vill berätta vad ni använder?

Neffi går bäst om hon får ha Professionals Choice runt om och gärna boots fram. Då är hon inte rädd om benen och kan ta för sig.

Jag föredrar delade skydd.

Så du märker alltså en tydlig skillnad mot om hästen inte har några skydd alls?

Så 2-0 till Professionals Choice nu då :p

det kan jag lätt svara på!!! min häst tar nämligen av sig skydd som han anser obeväma; för stela, kliar, osv.

han föredrar helt klart lindor!! lindor vinner med flera längder.... trots att dom är enklast att plocka av så har det aldrig hänt.

som nr två kommer riktigt mjuka damasker. tex jacsons med teddyfoder och hans hagskydd, shires jättemjuka damasker. andra strykkappor och damasker plockar han av sig med det samma men dessa är okej. helst vill han dock ha lindor även i hagen. :p

Jag har funderat på teddydamasker men tycker det blir så klumpigt? Och väldigt smutsigt snabbt.

Vad brukar du ha för pad under lindorna? Jag kan aldrig lära mig linda med pad.. Blir alltid knöligt :crazy: Har några från Jacson som är mjuka och lagom tjocklek men det går bara inte! :p

jag har båda från jacson och jhl. jhl är lite klumpiga men inte jacson.

använder alltid eskadron paddar och fleecelindor!

Till min häst har jag ett par Professionals Choice elite, och ett par Veredus pro-light. Han trivs i bägge :).

Liknande trådar

M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: EmelieR
·
S
Islandshäst Som några här kanske vet ska jag köpa isis för första gången "påriktigt" :p Har ridit halvblod 5 år här emellan, så jag är lite rostig... 2
Svar
26
· Visningar
3 177
Senast: LinnK
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 309
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur