Twister2007

Trådstartare
Just nu går min ena pålle på metacam, undrar rent av om hon kan gå ut i sin vanliga hage med gräs som vanligt? Eller om hon ska stå i grusruta? Tacksam för svar jätte snabbt
 
Just nu går min ena pålle på metacam, undrar rent av om hon kan gå ut i sin vanliga hage med gräs som vanligt? Eller om hon ska stå i grusruta? Tacksam för svar jätte snabbt
När min fått metacam har hon gått i vanlig hage, har inte hört något annat.

Tillägger dock att ponnyn kanske bör ha begränsad hage pga hältan och dess orsak, men mig veterligen inte pga metacamet.
 
Senast ändrad:
Just nu går min ena pålle på metacam, undrar rent av om hon kan gå ut i sin vanliga hage med gräs som vanligt? Eller om hon ska stå i grusruta? Tacksam för svar jätte snabbt
Kolla med veterinären så fort som möjligt för det beror ju lite på varför...
Veterinären borde dock ha gett instruktion om sjukhage om så var fallet...
 
Pga en liten hälta
Då måste du rådgöra med veterinär. Oftast är det begränsad rörelse under tiden de äter metacam för att få inflammationen att lägga sig. Men om den lilla hagen är på gräs eller grus, det spelar ingen roll. Tänker att gräs är bättre så hästen har något att göra och inte börjar springa omkring tex.
 
Då måste du rådgöra med veterinär. Oftast är det begränsad rörelse under tiden de äter metacam för att få inflammationen att lägga sig. Men om den lilla hagen är på gräs eller grus, det spelar ingen roll. Tänker att gräs är bättre så hästen har något att göra och inte börjar springa omkring tex.
Hon har en kompis i hagen, hon springer mer när hon är själv, hon äter nästan hela tiden eller står hon och vilar,
 
Det måste du fråga veterinären om - det beror helt på hur skadan ska behandlas och inte bara på om hon äter medicin eller inte. Nackdelen med att ha dem i hage på smärtstillande kan vara att de springer eftersom medicinen gör att de inte känner hur ont de har egentligen. Men det beror, som sagt, helt på vad det är för skada och om det är okej att hon springer eller inte. Det vet bara veterinären.
 
Det måste ju helt och hållet bero på orsaken till skadan och vad veterinären har sagt. Min ponny gick på en femdagars-dos metacam i vintras, för att veterinären ville ge henne lite smärtstillande efter att hon hade grävt henne i munnen på tandkollen och det blev lite sår. Jag fick inga som helst indikationer på att hästen inte kunde gå i vanlig hage p.g.a. medicinen, däremot "rid inte med bett på ett par veckor".

Hon har däremot vid ett mycket tidigare tillfälle fått metacam för hälta, också väldigt lindrig. Då fick hon stå i sjukhage. Hon var två år bara vid det tillfället, så vi löste det med en mycket liten sjukhage i anslutning till hennes box (hon kunde gå ut och in i boxen som hon ville eftersom det fanns dörr i den boxen), och så hagkompisen i stora hagen precis bredvid så hon ändå var lugn.
 
Just nu går min ena pålle på metacam, undrar rent av om hon kan gå ut i sin vanliga hage med gräs som vanligt? Eller om hon ska stå i grusruta? Tacksam för svar jätte snabbt
Min veterinär jag hade sa alltid att om hästen är lugn och inte haltar i skritten och inte hagen uppmuntrar till mycket rörelse så kan hästen gå ut i hagen som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 853
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp