MH/anlagsprov rasklubbar

paradox

Trådstartare
Jag har planer både på att gå både MH och anlagsprov (viltspår) med min hund till våren/sommaren.

Många MH:n och alla(?) anlagsprov anordnas ju vad jag förstått av rasklubbar. Kan jag anmäla och komma med på dessa eller är de "stängda"? Hur fungerar det i såfall? Lottas jag med på samma villkor, eller kommer jag med i mån av plats? Är det olika för MH och viltspår?

JSK anordnar ju varken MH (fast det verkar vara på G!), eller anlagsprov. Och dessutom tror jag inte ens att jag är medlem där längre:angel:

Sv: MH/anlagsprov rasklubbar

Jag har hört att en del bruksklubbar gör MH:n ibland och att man då kan försöka anmäla sig. Knepet att komma med ska visst vara att man säger att man skall tävla appell;)
Eftersom jag har Whippet och whippetklubben inte anordnar MH:n (ska iof vara på väg...) så är det tipset jag har fått.
Jag kan ju ha missuppfattat det hela...värt att kolla upp dock.

Jomen precis, MH ska inte vara något problem, har ett par tilltänkta som jag ska försöka anmäla till. Och appellen SKA jag ju köra, så det är inte ens lur:D

Där undrar jag mest av allmän nyfikenhet!

Anlagsprov verkar knivigare dock:confused:

Anlagsprov fixar du lättast genom att ringa en viltspårsdomare och göra ett rörligt prov (ni bestämmer dag och plats att göra provet, domaren lägger). Så kan du göra på anlaget samt två av öppen klass-proven, men ett öppen klass-prov måste vara ordinarie (anordnat av en klubb) för att kunna bli SE VCH.

Ta kontakt med t ex dreverklubben eller SSRK där du bor så ger dom dig numret till en viltspårsdomare!

Om du är medlem i din BK så går du före andra när de arrangerar MH.
Själv gick jag MH med min Berger på en OG (Ortsgrupp Schäfer) klubb utanför länet.

Anlagsprov fixar du lättast genom att ringa en viltspårsdomare och göra ett rörligt prov (ni bestämmer dag och plats att göra provet, domaren lägger). Så kan du göra på anlaget samt två av öppen klass-proven, men ett öppen klass-prov måste vara ordinarie (anordnat av en klubb) för att kunna bli SE VCH.

Ta kontakt med t ex dreverklubben eller SSRK där du bor så ger dom dig numret till en viltspårsdomare!

OK, tack, det visste jag inte!

Om du är medlem i din BK så går du före andra när de arrangerar MH.
Själv gick jag MH med min Berger på en OG (Ortsgrupp Schäfer) klubb utanför länet.

Synd att min BK inte verkar ha några planer på nåt MH inom närmsta tiden..Men det ska nog ordna sig!

På sbk.nu o under tävling där kan du finna alla MH som brukshundsklubbarna anordnar även vissa rasklubbars. Bara att ringa o prata med dom ansvariga.

På sbk.nu o under tävling där kan du finna alla MH som brukshundsklubbarna anordnar även vissa rasklubbars. Bara att ringa o prata med dom ansvariga.

Jo, det vet jag. Undrade mest om det var lönt att ringa till rasklubbar, eller om deras MH:n är stängda för andra raser:)

Jo, det vet jag. Undrade mest om det var lönt att ringa till rasklubbar, eller om deras MH:n är stängda för andra raser:)

de klubbar jag har haft kontakt med har haft "öppna" MH-n i mån av plats. dvs deras egen ras går före (känns ju rätt självklart :) ). så sök runt, det finns säkert någon som har en plats över någonstans

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 732
Senast: dobbis
·
W
Hundavel & Ras Min uppfödare har bokat in ett uppfödar-MH med vi bor en bit därifrån (60 mil ca) så jag hade lite funderingar om att försöka komma med...
Svar
12
· Visningar
1 496
Senast: vallhund
·
Relationer Långt vädringsinlägg: Min relation med min pojkvän & särbo borde vara perfekt, vi matchar varandra så otroligt bra i åsikter, har... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
26 294
Senast: Amha
·
C
Övr. Hund Nu är den stackars danska taxägaren i stort behov av hjälp från de mervetande svenska hundägarna igen... Jag har en tax på snart ett år...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈