Bukefalos 28 år!

Sv: MH vs BPH

Jag kollar på filmen nu..

Första jag tänker på är - vad har testledaren för konstig leksak? Det ser ut typ som en plastpinne? Eller ser man fel?

Och nästa reflektion - vad har den här matdelen för syfte?
Eller alltså, jag fattar att man vill testa hur mkt hunden kämpar för att få tag i godisen, men varför vill man testa det?

"Dumpen" känns ganska likvärdig men skrammlet kändes lite mesigt.

Den blåklädda figuranten, ska det motsvara MHts spöken fast lite annorlunda?
Eller är det någon slags kombination av avståndslek och spöken?

Det hala underlaget är ju bra.

Men jag tycker det är tokigt att skotten är valbara och jag vet inte heller vad jag tycker om förändringen av momentet..

Intressant att se iallafall!
 
Sv: MH vs BPH

Jag kollar på filmen nu..

Första jag tänker på är - vad har testledaren för konstig leksak? Det ser ut typ som en plastpinne? Eller ser man fel?

Och nästa reflektion - vad har den här matdelen för syfte?
Eller alltså, jag fattar att man vill testa hur mkt hunden kämpar för att få tag i godisen, men varför vill man testa det?

"Dumpen" känns ganska likvärdig men skrammlet kändes lite mesigt.

Den blåklädda figuranten, ska det motsvara MHts spöken fast lite annorlunda?
Eller är det någon slags kombination av avståndslek och spöken?

Det hala underlaget är ju bra.

Men jag tycker det är tokigt att skotten är valbara och jag vet inte heller vad jag tycker om förändringen av momentet..

Intressant att se iallafall!

Som russinbulle skrev så är det spengummi. Wahidah har aldrig sett sånt innan, misstänker att det var därför hon var skeptisk :p

Matdelen är väl typ för att folk vill se hur gärna hunden vill jobba för mat, för det kan vara bra om man ska belöna hunden med godis när man tränar. Något sådant läste jag för länge sedan iaf.

Det dumma är att momentet nästan mer visar hur van hunden är vid sån typ av leksak än något annat. Wahidah är inte van vid det alls och van vid att man inte får äta sådant som jag inte ger henne, så trots att hon är helt galen i mat fick hon rätt låga siffror på det där momentet. En väns whippet som gick samma dag har varit svår att hålla i hull osv för att hon inte vill äta. Hon är dock van vid aktiveringsleksaker och förstod ju direkt vad som var meningen med det där momentet och fick därmed högre siffror på det än Wahidah.

Jag tror att blåklädda figuren ska motsvara spökena, typ att man vill se hur hunden reagerar på konstigt klädda människor som beter sig konstigt.

Jag tycker det är bra att skotten är valbara, just för att jag tror att även det kan locka fler att gå BPH. Har man en hund som inte är skotträdd finns det ju ingen anledning att avstå skott, men är den skotträdd kan det ju vara skönt att veta att hunden inte behöver utsättas för sådant "i onödan". De flesta tolkar nog ett BPH utan skott som att hunden är skotträdd ändå.
 
Sv: MH vs BPH

jag var också lite fundersam på hur Nova skulle göra med spengummit för hon har aldrig lekt med något liknande förut men det gick lika bra att leka med sen som vilken leksak som helst.
Men jag tycker nog att kamptrasan på Mh är mer inbjudande än spengummit att leka med.
 
Sv: MH vs BPH

Jag vill också ha en hund som leker med vad som helst även om hon inte är bekant med det sen innan :p De enda gångerna Wahidah gör det är om det är gosedjur eller något med päls på, och då är det ju egentligen bara små varianter från det hon är van vid.
 
Sv: MH vs BPH

Man får ju avstå på MH också, men det är inte lika självklart valbart.

Hur regggas det om man avstår skott? Som avstår eller som skotträdd?

På MH får man rädd/avstår alltså 5a.
 
Sv: MH vs BPH

Jag tror det står som rubrik: "BPH utan skott" eller liknande och momentet finns inte med i protokollet. Tror hela tillfället är utan skott, eller så är det vissa dagar som är skottfria men man kan välja att avstå skott de vanliga dagarna också.

Min hund ska göra bph i år, förhoppningsvis får vi med hela kullen. Jag är nyfiken, så det ska bli roligt, men han ska göra mh också :)
 
Sv: MH vs BPH

kl
Jag har bara gått MH med min brukshund och kommer självklart göra det igen med nästa.
Men med min dvärgschnauzer håller jag mig till bhp (när det kommer närmare:p). Varför skulle jag ta upp plats på ett MH? Speciellt när det numera finns ett test utvecklat för icke brukshundar.

Känner f.ö en brukshund som har de högsta poängen på MT i sverige, om vi säger så här gör de poängen hunden inte rättvis alls och den hunden har stora problem med osäkerhet blandat med aggressivitet.
 
Sv: MH vs BPH

Leklusten verkar gå i arv i alla fall. Dahlia leker med allt man erbjuder henne. Senast idag var det ett kreditkort...Kanske inte så smart av mig dock ;)
 
Sv: MH vs BPH

Dock skulle ju programledarna i lyxfällan jubla ;)

Min hund blev till bland annat (till stor del) till för att hans mamma har så stor leklust. Och ja, jag kan få Mattis att leka med allt, alltid :p Utan att han för den skull går upp i varv för mycket. Det är den absout största belöningen, godis är han inte alls noga med. Det underlättar faktiskt en hel del i träningen :)
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 968
Senast: ginnies
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 425
Senast: Fetaost
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp