Zewz

Trådstartare
Ska göra mentaltest med grabben i sommar, jättekul tycker vi.
Uppfödaren kommer vara med, och det känns bra eftersom jag aldrig varit med om det innan.
Har letat lite o läst en del om det, men finns det nån vänlig själ som kan berätta lite mer om det, hur gick det för er?
Ställs det några direkta krav på mej som ägare?
 
Har själv inte gjort något mh men däremot varit med som åskådare. Du blir tillsagd exakt vad du ska göra! Ett tips är att gå in på www.vastervikbk.nu där kan du se exakt hur ett mh går till!

Behöver själv genomgå ett snart då jag planerar att börja tävla med min kille.

Lycka till!
 
Det bästa du kan göra är att vara ute i god tid. Åk gärna och titta på ett MH innan du ska vara med om ett själv. Det ställs inga större krav på dig, men ju bättre förbered du är desto bättre kan du "hjälpa" din hund i varje moment.

Har lite ont om tid just nu, men klargör gärna lite mer noga vad du undrar över.
 
Som ovanstående skrev, du får veta allt du behöver veta när du kommer dit. Du kan lita helt på dem som sköter det, dom är skickliga!

När vi gjorde med Nova för någon månad sedan så var vi inte dagens första ekipage. Så vi åkte dit lite innan och kollade på två hundar. Dock måste man vara med från början när den hunden skall gå. Man kan inte komma in när den gjort 2 moment.
För Nova var det positivt att vi kom lite tidigare. Då hann hon hämta andan och var inte stressad när vi satte igång.

Något som jag ej visste var att kopplet ska vara 1,80cm. Det kanske man kan räkna ut, men det hade inte jag gjort. Så vårt var på tok för kort. Det fanns dock en vänlig själ som lånade ut sitt.

Enligt "Kaza´s" råd så video filmade vi hela MH-t. Det kan jag varmt rekomendera. Man ser ju inte objektivt själv vad som händer. Så fixa en kamera, det är verkligen värt det!

Stort lycka till!
 
Ett annat litet tips! Tänk på att man oftast måste vara med ända från morgonen även om man har sista startnummer! Ta med nåt att käka och vatten till hunden el dyl.

Det är dessutom vanligt med förseningar pga att vissa hundar behöver mer tid på sig att avreagera. På vårt MH (vi startade sist dessutom) blev det ganska mycket försenat...ett par, tre timmar som tillintetgjorde våra planer för em/kväll. Eftersom det var vårt första MH hade vi ingen aning om att det kunde bli så!

I övrigt behöver man bara göra som man blir tillsagd. Inga direkta krav på föraren, med andra ord. Och det är roligt att spela in hundens MH på video och titta på efteråt!

En annan sak. Om *föraren* bryter MHt så kan man göra om det igen och hoppas på bättre(?) resultat. Tex om man märker att hunden är ur gängorna och inte reagerar som vanligt, eller blir oväntat rädd eller aggressiv vid något moment. Om däremot *testledaren* avbryter MHt så får man inte göra om det. Ofta säger testledaren ifrån, eller ger en hint, men om man inte förstår det så är det kört! Och inte alla gör det heller, har jag förstått (men de flesta).

Och är det något du undrar över så fråga på, MELLAN momenten. De svarar jättegärna!

Lycka till!
 
Något att tänka på:

*Ta helst inte med för många som ingår i Er flock. Det blir ett störande moment för hunden som ska hålla koll både på sin flock och vad som sker under momentet. Har du en husse som gärna vill vara med och som hunden är väldigt fäst vid så gå MH tillsammans. Detta kan du kräva av beskrivaren (="domaren") Då ska ni gå tät tät ihop och en håller hunden när ni genomför momenten. Då slipper hunden att hålla koll på om husse står i publiken och hunden kan koncentrera sig på sin uppgift.

*Kopplet måste inte vara 180 cm, men det ska inte vara för kort, då det stör hunden. Välj gärna ett koppel som är långt och som inte har någon ögla i änden. Om du har så ta gärna ett läderhalsband som är lite bredare ifall hunden fastnar och får ett ryck när/om den försöker fly. Stryp är ej godkänt. Helst ej kedja överhuvudtaget.

*Filma, du som förare får ingen överblick över hur hunden reagerar och missar då en hel del intressanta ögonblick.Då du inte ska titta på hundens utan själva "momentet" så ser du inte hur hunden reagerar. Be någon i publiken eller ta med en bekant som hunden inte är så intresserad av.

*Som Francess skrev. Var beredd på en del förseningar. Det är tråkigt för både hundägarna och framför allt för beskrivaren, testledaren och figgarna när detta sker men det är många gånger oundvikligt att hålla tiden. Det är mkt som kan gå snett när man gör ett MH. Vi som anordnar sådana här MH vill minst av allt att det ska spillas tid då man håller igång från kl 06.00 till ca 17-18.00. Det som kan gå fel är att banan strular, en hund har blivit rädd och måste få tid på sig att avreagera (det är inget man skyndar på!) och är det väldigt varmt så kan en paus för varje hund vara ett måste efter halva provet.

* Ha bra skor så du inte halkar/snubblar vilket kan vara förödande för hunden om man trillar i "fel" ögonblick.

*Är det väldigt varmt så ta med vatten till din hund (Dettta brukar arrangörerna tänka på men det händer att de inte gör det). Du får absolut stanna mellan två moment för att vattna din hund.

*Efter momenten när hunden har klarat att gå fram till skrammlet eller liknande så BERÖM och bli GLAD. Det är så tråkigt att som figg stå och se när hunden gör en jätteinsats och ägaren inte vågar berömma sin hund för att publiken står och tittar eller för att de inte tror att de får berömma. Ingen blir gladare än beskrivaren, testledaren, figgar, hunden och publik när de får se en glad matte! :) Då hjälper du även hunden att samla sig och ta itu med nästa moment.
Många gånger får testledaren tjata på ägaren för att de ska belöna. Att man ska vara tyst i momentet betyder inte att man får tjoa ut i glädje mellan och efter varje moment.

Som någon ovan skrev så ta med mat och dricka till Er själva också. De kan ta tid. Men ett bra arrangerat MH planeras så att hundar som ska starta som nr 1-3 samlas kl 07.00 och hundar som startar 4-8 samlas vid 09-10.00.

Oftast tar alla MH anordnare lunch efter 3-4 hundar.

Med risk att du får startnr 1 så är det bra att kolla upp om det arrangeras ett MH i närheten så du kan åka och titta på ett innan det är dags för din hund.

Lycka till och rapportera hur det gått!!

MH är kul!! :D

Viktigast av allt! Det är samma fina hund som du får hem som du kom med, oavsett "resultat"
 
Tack allihopa! :bow:
Känns lite tryggare nu när man vet att det bara handlar om att se hur hunden regaerar.
Tror nog jag o Hobbe kommer ha döskoj :bump:
"Min" uppfödare kommer vara där så det går säkerligen bra.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 096
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 946
Senast: nullo-modo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 198
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp