Mikmar-bett

Snyggve

Trådstartare
Såg precis en annons om ett mikmar-bett, och undrar lite vad det ska vara bra för? Såg ju jättestort och klumpigt och konstigt ut :eek:

Har tyvärr ingen bild, men ni som vet vad det är kanske kan svara ändå :p

Sv: Mikmar-bett

Hittade en bild också. Nå, nån som vet? Hur och varför man använder det? Är bara nyfiken, ska inte köpa mig ett själv :p

FlexionCOmbostraight.jpg

inte en aning, men det ser inte ut som nåt jag skulle vilja stoppa i mina pållars mun iaf!!

Har jag inte helt fel ska det väl fungera som ett hackamore och bett i ett? Det ser nog mycket värre ut än vad det är. Självklart inte något som ska användas av oerfarna ryttare!

Nej det syns iaf att man ska vara duktig för att reda ut det :p Men har aldrig fattat meningen med bett och hackamore i ett.. Antingen eller enligt mig :o

Det är INTE något Hackamore och bett i ett utan ett helt "vanligt" kombinationsbett.

Men det ser helt klart rätt groteskt ut när det "står" på det sättet på bilderna..... men det ligger inte så i hästens mun.... tack och lov... Det ligger "platt" på tungan i neutralläget, och sen får man mer och mer effekt vartefter man tar i tyglarna...

Det är absolut inget bett för ovana ryttare.... men vet man hur det fungerar så är det faktiskt ett ganska "snällt" bett... i den mening att man inte behöver ta så mycket eller hårt i det....

Finns inget värre än ryttare som sitter och sliter och drar i bett typ tränsbett bara för att man inte tycker att hästen ska ha ett "skarpare" bett i munnen.... hade dom haft ett skarpare som t.ex. jaktstång eller pelham, jaa då hade dom inte behövt slita och dra så mycket i den stackars hästens mun...

Det är alltså inte så illa som det verkar :p Tur det...

Jag rider min på vanligt tredelat, men ska betsla upp till jaktkandar just för att slippa slita så mycket. Men ett sånt här bett skulle jag aldrig drömma om att använda, ser ut att kunna bli riktigt skarpt :eek:

Finns inget värre än ryttare som sitter och sliter och drar i bett typ tränsbett bara för att man inte tycker att hästen ska ha ett "skarpare" bett i munnen.... hade dom haft ett skarpare som t.ex. jaktstång eller pelham, jaa då hade dom inte behövt slita och dra så mycket i den stackars hästens mun...

:bow: :bow:

Håller mer. Det är väll bättre att rida på ett skarpare bett istället för att sitta och slita sönder munnen på hästen.

Fast då är det väl ändå mer dressyr som krävs och inte ett skarpare bett? Även om ett skarpare bett kan vara en tillfällig lösning.

Visst är mer dressyr EN lösning....

Men om ekipaget redan är så pass samspelt att det går lite högre dressyr typ skolor i galopp och byten, trampar m.m. men ändå så sticker hästen så fort den ser något att hoppa över, jaa då är DET inte lösningen....

Dessutom har det redan slagits fast att bett typ Mikmar INTE är för den som är ovan...

Det är absolut inget bett för ovana ryttare.... men vet man hur det fungerar så är det faktiskt ett ganska "snällt" bett... i den mening att man inte behöver ta så mycket eller hårt i det....

Om jag inte minns fel står det på Mikmars hemsida att betten är gjorda för nybörjare, så hästen kröker på nacken eller något sånt.

Va!? Hur kan de vara det? Och vad skulle vara bra med att hästen kröker på nacken? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
511
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka