Bukefalos 28 år!

Miljö och hälsomyndigheten

Sv: Miljö och hälsomyndigheten

KL
vad är det för fel med hästar i trädgården? Det kan väl vara en bra lösning om man är för lat för att klippa gräset.

Ja precis. Vår stallägare brukar släppa in sin Islänning i deras trädgård ibland. Fungerar jättebra ända tills han börjar ge sig på buskar ock sånt också :D Då åker han ut ögonaböj! :rofl:
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Ja precis. Vår stallägare brukar släppa in sin Islänning i deras trädgård ibland. Fungerar jättebra ända tills han börjar ge sig på buskar ock sånt också :D Då åker han ut ögonaböj! :rofl:

Hur bor de då?
Det finns ju folk som tar hästar & har dem i tätbebyggda villakvarter på baksidan av huset:crazy:
Det märks rätt snabbt att de är okunniga vad gäller hästar iaf.
Det hände i min förra hemstad & anmäldes såklart av några förbipaserande hästmänniskor som såklart reagerade starkt.
Öht tycker jag man ska hindra såna människor från att få ha häst.
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Idag kom pappret från inspektionen!!!

" Sammanfattning av kontrollen

Inkommet klagomål gällde oro över att hästar hålls i en liten trädgård och att de inte rids.

XXX har bott på fastigheten medd sin sambo sedan november förra året och har två hästar; ett svenskt halvblod, ca 175 cm i mankhöjd, och en minishetlandsponny. Hästarna hålls ute dagtid i varsin rasthage i ett skogparti på fastigheten, alltså inte någon trädgård. XXX har planer på att sätta upp en hage i andra änden av fastigheten i ett skogsparti. Hästarna kommer att hållas på hyrd betesmark under sommaren."

Ingen kostnad för mig ser det ut som.....

Men vaddå inte rids..... Nä tacka fan för det jag är ju höggravid!!! :rofl:
Detta innebär ju att det inte är någon som bara har gått förbi och sett hästarna, utan att någon har haft koll på mig dagligen eftersom de vet att hästarna inte rids.....


Genom detta kan man ju misstänka att det är någon självutnämnd polis med för lite att göra som varit framme! Och som TomasN skrev, finns ju ingen lag på att hästar måste ridas.

Och har man sådan koll på sina grannar så borde det ju inte ha undgått denne att du är höggravid, då bör ju ett ljus tändas tycker man!? Samband.....? :idea:

Kicki :)
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Ringde idag till Miljö och hälsoförvaltningen och fick mailet skickat till mig...

" Hej! Jag vet att det befinner sig två hästar(en stor och en liten) i en trädgård i XXX,jag tycker det inte är rätt mot dessa hästar att gå i en liten trädgård. Är det verkligen bra för dom? Jag är ofta där ute, så jag ser dem gå där. Kan ni kolla på dom?SNÄLLA? Jag lider så med dom.... Jag tycker att de ska större utrymme. De rider ju inte på dom. Med vänliga hälsningar XXX"


Fick med namn, mail och nummer till personen ifråga så nu vet jag att h*n inte bor i byn utan brukar hälsa på här ute....hur man då kan vara så säker på att hästarna inte rids????


Så jag skrev ihop ett långt mail och förklarade läget om mina hästar utan att vara det minsta otrevlig.

10 minuter senare fick jag svar:

"Det var bra att du skrev till mej. Jag erkänner gärna ,att jag hade fel. Det vet jag nu. Men jag trodde det var för liten yta för dom. Men nu vet jag att det inte är så. Jag var endast orolig för hästarna, och ville inte svartmåla er på något sätt!"

Det känns skönt att detta är uppklarat och jag är glad att personen inte hade gjort en anonym anmälan för då hade h*n ju aldrig fått veta sanningen..... :idea:
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Nu har ju jag väldigt liten mage så har jag fleecetröja är det kanske svårt se, men alla i byn vet ju om det.... skvaller förstås i en liten by... :rofl:
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Jo sådant brukar ju sprida sig! :D Bra att du fick kontakt med personen, hon/han kanske lärde sig något efter detta får man hoppas!

Kicki :)
 

Liknande trådar

V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 186
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp