Bukefalos 28 år!

Miljö och hälsomyndigheten

Bollen

Trådstartare
Nu har det hänt mig...
Knackade på dörren idag, utanför stod 3 (?) inspektörer. De hade fått in en anmälan om att jag hade hästar i trädgården..... :rofl:

Bor på landet i utkanten av ett litet samhälle så någon trädgård är det ju inte tal om.....

Så vi tog en tur och tittade runt och jag visade nya gödselplattan som håller på att byggas, jag har bara två hästar så detta är ju inget krav. Visade också de nya hagarna som är på gång, förklarade att sambon ska slå ner stolp i helgen eftersom släggan är lite för bökig så här 4 veckor innan jag ska ha barn :angel:. Allt annat för hagarna är klart i skogen...

Det som känns fel är att inspektörerna nästan skämdes över att vara här och kontrollera.... Jag tycker ju att det är jättebra att det finns en myndighet som håller koll på detta....

Men nu är jag ju nyfiken vem som har anmält.... Kan man ringa och få reda på det??

Och framför allt kommer det kosta mig något för inspektionen??? :eek:

// Bollen
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Men nu är jag ju nyfiken vem som har anmält.... Kan man ringa och få reda på det??
Om man valt att vara anonym, så får du inget veta. Bara att gå därhemma och undra vem som varit där och kollat och är för feg för att ta ett snack med er.
En sån härlig grannkommunikation, eller?

Och framför allt kommer det kosta mig något för inspektionen???
Olika bud, så jag vet faktiskt inte.
Men ett vet jag, nämligen att jag avskyr anonyma anmälningar.

LIA
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Ja, det är trist.
Varför kan inte folk komma till en och ställa frågor direkt till oss istället för att maila till kommunen...

Men men, vi ska i alla fall skriva om oss i "Byabladet" som nyinflyttade.. Så då kan vi ju inflika lite att hästarna trivs sååå bra och är speciellt glada att Miljö och hälsa har varit och godkänt deras hem... :devil:

nyfiken är jag så det räcker och blir över... kanske ska luska lite i ryttarföreningen i byn....:idea:
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Och framför allt kommer det kosta mig något för inspektionen???
Jag tror att det kan variera från kommun till kommun. Men att det flesta tar betalt för sina besök. Jag vet att det finns ogina personer som satt i system att anmäla folk de inte tycker om fastän det egentligen inte finns anledning. Bara för att det drabbar personens ekonomi.
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Hua.... dom skulle bara våga...:devil: :rofl:

Nu nämde inte inspektörerna något om betalning så jag kanske slipper.....
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Nu har det hänt mig...
Knackade på dörren idag, utanför stod 3 (?) inspektörer. De hade fått in en anmälan om att jag hade hästar i trädgården..... :rofl:

Bor på landet i utkanten av ett litet samhälle så någon trädgård är det ju inte tal om.....

Så vi tog en tur och tittade runt och jag visade nya gödselplattan som håller på att byggas, jag har bara två hästar så detta är ju inget krav. Visade också de nya hagarna som är på gång, förklarade att sambon ska slå ner stolp i helgen eftersom släggan är lite för bökig så här 4 veckor innan jag ska ha barn :angel:. Allt annat för hagarna är klart i skogen...

Det som känns fel är att inspektörerna nästan skämdes över att vara här och kontrollera.... Jag tycker ju att det är jättebra att det finns en myndighet som håller koll på detta....

Men nu är jag ju nyfiken vem som har anmält.... Kan man ringa och få reda på det??

Och framför allt kommer det kosta mig något för inspektionen??? :eek:

// Bollen

Inte vill du veta vem som har anmält? Ny i byn så behöver man ju inte börja med att känna sig ovän med någon. Det är ju samma anledning till att någon också då anmälde istället för att gå till dig. Man vill ju inte komma på kant med folk om allt nu är ok. Det är ju kommunens jobb att göra den inspektionen.

Kan väl tänka att det fanns de som var lite oroliga för grundvattnet eller så. Det gör väl inget att någon ville att inspektörerna skulle ta en titt. Det är ju andras egendomar du har runt dig, man är rädd om värdet på dem. Framförallt om du bor nära andra, så förstår jag att de vill försäkra sig om att du hanterar det rätt. Så det hör till.

Hälsning Maja som sitter som politiker i sin kommuns Miljö och tekniknämnd
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Hej
När Miljö & Hälsa var hos mig för inspektion talade de om att de skulle besöka alla som har hästar oavsett antal....de frågade om jag viste några som hade hästar...normalt åkte de runt och spanade efter hästar och gjorde besök om de hittade ngn. behöver inte vara ngn som "anmält "dig. Jag tycker det är bra att de kontrollerar alla , det finns så många hästar i skogen som inte har det så bra som dina :)
(även andra djur också)
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Om det gjordes en hel inspektion, dvs att de kollade hela stallet, djuren samt oftast miljön, när de var ute så får man betala för det i min kommun eftersom de då gjort en inspektion som bör ske var 3:e år i hobbystallar enligt SJVs föreskrifter.

Är det däremot så att de åker ut på en anmälning, och bara kollar upp den och den visar sig vara obefogad så faktureras man ej, är anmälnngen befogad så får man betala, detta gäller i min kommun.

Det verkar vara en kommun med gott om resurser om tre inspektörer kan åka ut på en sådan anmälning.
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Inte vill du veta vem som har anmält? Ny i byn så behöver man ju inte börja med att känna sig ovän med någon. Det är ju samma anledning till att någon också då anmälde istället för att gå till dig. Man vill ju inte komma på kant med folk om allt nu är ok. Det är ju kommunens jobb att göra den inspektionen.

Kan väl tänka att det fanns de som var lite oroliga för grundvattnet eller så. Det gör väl inget att någon ville att inspektörerna skulle ta en titt. Det är ju andras egendomar du har runt dig, man är rädd om värdet på dem. Framförallt om du bor nära andra, så förstår jag att de vill försäkra sig om att du hanterar det rätt. Så det hör till.

Hälsning Maja som sitter som politiker i sin kommuns Miljö och tekniknämnd


Fast de som anmält ville ju i såna fall göra sig ovän med henne?:smirk:
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Det finns många fall där anmälan är obefogad men stallägaren måste betala ändå.
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Jag fick också en anmälan på mig, pga att mina hästar gick i leriga hagar.

Inspektören var här och hittade inga fel och jag behövde inte betala någonting. Hon sa att så länge anmälan var obefogad behöver man inte betala något.

Jag fick aldrig reda på vem anmälaren var eftersom anmälaren var anonym.......
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Jag har absolut inga planer på att gå och ta kontakt med "anmälarna", men nyfiken är jag i alla fall.
Det hade ju varit bättre om de kommit till mig direkt så hade jag kunnat visa dem runt och även visat alla "åtgärder" som vi gjort efter förra ägaren. Just pga grundvatten gjuter vi en gödselplatta t ex. För vattnet till de 5 fastigheterna runt omkring oss kommer från våran brunn....

Jag tycker att det är toppen att det finns en myndighet som åker runt och kollar upp stall för det finns så många som inte sköts som det ska.

Dessutom är det bra att folk bryr sig om djuren och tar tag i det. Men när det "anmälan" handlar om "hästar i trädgården", okej hagen gränsar till våran gräsmatta och resten är i skogen, så tycker jag att det hade varit bättre om de kom till mig så jag fick visa dom för de kommer antagligen fortfarande gå och fundera....

/// Bollen, med pedantskött stallmiljö ;)
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

tror inte att det var någon som ville göra sig ovän med oss... men det får väl framtiden utvisa... ;)
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Jag har absolut inga planer på att gå och ta kontakt med "anmälarna", men nyfiken är jag i alla fall.
Det hade ju varit bättre om de kommit till mig direkt så hade jag kunnat visa dem runt och även visat alla "åtgärder" som vi gjort efter förra ägaren. Just pga grundvatten gjuter vi en gödselplatta t ex. För vattnet till de 5 fastigheterna runt omkring oss kommer från våran brunn....

Jag tycker att det är toppen att det finns en myndighet som åker runt och kollar upp stall för det finns så många som inte sköts som det ska.

Dessutom är det bra att folk bryr sig om djuren och tar tag i det. Men när det "anmälan" handlar om "hästar i trädgården", okej hagen gränsar till våran gräsmatta och resten är i skogen, så tycker jag att det hade varit bättre om de kom till mig så jag fick visa dom för de kommer antagligen fortfarande gå och fundera....

/// Bollen, med pedantskött stallmiljö ;)
När det gäller gödselplattan gör du alldeles rätt. Även om det inte är lag på tät lagring för två hästar så måste man i alla fall se till att gödseln inte riskerar att förorena grundvattnet (allmänna hänsynsreglerna som gäller alla oavsett djurantal och fastighetstyp). Dessutom gör du det lättare för den som kommer och hämtar gödseln sedan.

Obefogade klagomål ska inte beläggas med avgift. I de flesta fall där klagomålet anses som obefogat har inspektören dock gjort en hel inspektion i alla fall (alltså tittat på hela anläggningen, inte bara det som rör själva klagomålet) när h*n ändå är där. För den typen av inspektion tas det ut en avgift. Man är som djurägare skyldig att visa upp sina djur och djurens boendemiljö för kommunens inspektör om denne begär det (oavsett djurslag). Det betyder att man också är skyldig att betala den avgift som kommunen tar ut för inspektionen. Detta är inte någon kritik åt något håll utan bara information om hur det fungerar. Om du undrar om/vad du ska betala för din inspektion kan du prata med inspektören. H*n kan också tala om vad som ingår i avgiften. Det är inte bara själva inspektionen man betalar för utan även den administration som rör inspektionen (rapportskrivning etc.)
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

:bow: Håller med!

Visst är det bra att folk kan anmäla olika misshälligheter, men många gånger ligger det ju andra skäl bakom, tyvärr. Och som i detta fall med "hästar i trädgården" så verkar det ju finnas en enorm bristande kunskap, samt feghet! Har man synpunkter eller funderingar så varför inte knacka på och fråga! :idea:

Dessa inspektörer kunde ju ha fått lägga sin energi där det verkligen behövdes om anmälaren både haft lite mer kunnande och kurage!

Kicki :)
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Kan väl tänka att det fanns de som var lite oroliga för grundvattnet eller så. Det gör väl inget att någon ville att inspektörerna skulle ta en titt. Det är ju andras egendomar du har runt dig, man är rädd om värdet på dem. Framförallt om du bor nära andra, så förstår jag att de vill försäkra sig om att du hanterar det rätt. Så det hör till.

Hälsning Maja som sitter som politiker i sin kommuns Miljö och tekniknämnd


Hade varit mer rent spel att helt sonika knalla över och småpratat med sin nya granne och på så vis få svar på sina ev. frågor. Och det på ett sånt vis utan att behöva stöta sig. Gillar själv direkt komunikation utan mellanhänder. Att göra en anmälan där man påstår att grannen har sina hästar i trädgården tycker jag är en märklig sak att göra! Hade de bara bemödat sig att gå dit så hade de ju t.ex. sett den blivande gödselplattan.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

Vi har också fått besök av inspektör efter anonym anmälan en gång. Han skämdes nästan och bad om ursäkt, men sa att dom var tvugna att åka på allt vilket ju är bra men ändå irriterad när man vet att någon har gjort det av illvilja (ja, jag vet det...)

Han hade inget att anmärka på, berömde våra djur och åkte illa kvickt, någon betalning var det inte frågan om :eek:

Det är superbra att dom finns och åker, men det kan irritera mig till döds när det ändå verkar vara omöjligt att omhänderta djur som verkligen far illa runt i landet, innan det går för långt :mad:

Och det är inte kul att bli utsatt för en inspektion, det känns väldigt kränkande på något sätt även om jag givetvis tycker att dom ska sköta sitt jobb.
 
Sv: Miljö och hälsomyndigheten

KL
vad är det för fel med hästar i trädgården? Det kan väl vara en bra lösning om man är för lat för att klippa gräset.
 

Liknande trådar

V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 186
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp