Miljö träning

L

LiviaFilippa

Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙
Han är väldigt lätt lärd och smart och duktig på iprincip allt! Men det är EN sak som vi be höver träna mera på. Och det är ju inget konstigt medtanke på vilken ras han är men det är att han är VÄLDIGT ny fiken på allaandra och social och så!
När han var yngre så brydde han sig inte såmycket alls om andra men justnu så är han i en period som han tappar fokus och vill hälsa på ALLA både hundar människor katter hästar ALLA!
Och det är såklart lite ett problem speciellt efter som jag väldigt gärna vill att han ska kunna bli ut bildad till assistans hund!
Så vi be höver träna på dethär och jag undrar om ni här har bra tips på miljö träning för att träna att inte vilja hälsa på alla och att ha fokus påmig?
När vi är ute hemma och på promenad här så är han iprincip alltid lös och han lyssnar jätte bra på mig och är vid sidan om jag säger åt han 💙 Och när vi har varit på en ut ställning eller om vi tillexempel är på nån kurs eller nåt sånt så är han också mycket bättre på att ha fokus på mig. Men det är liksom i mera o vana miljöer som inne i stan eller om vi är på nån affär och sånt som det är lite svårare.
Så somsagt tips om bra miljö träning och så skulle vara jätte upp skattat!
 
Hur tränar du nu i dom situationerna?

Och hur är skillnaden mellan dom och de situationer du beskriver där han är mindre intresserad av omgivningen?

Jag gissar att han i de situationer där han lyssnar bättre har fått fler belöningar och ser dig som en större resurs. Så jag hade helt enkelt gjort samma sak i vardagen :)
 
Hur tränar du nu i dom situationerna?

Och hur är skillnaden mellan dom och de situationer du beskriver där han är mindre intresserad av omgivningen?

Jag gissar att han i de situationer där han lyssnar bättre har fått fler belöningar och ser dig som en större resurs. Så jag hade helt enkelt gjort samma sak i vardagen :)
Tack för ditt svar men jag var kanske lite o tydlig! Men det som jag vill ha tips om är ställen som kan vara bra för att träna på att han ska ha fokus på mig även fast det är mycket runt oss och så.
För att somsagt där vi bor så är det inga problem utan det är på nya ställen eller med många andra och så. Men jag vet inte såmånga ställen som är bra att träna på förutom typ djur affärer och såna ställen men jag kan ju inte åka dit varje dag liksom.
Så jag vet liksom HUR vi ska träna på det men inte VAR bara.
 
Vissa bygghandelsaffärer tillåter hundar ibland. Typ bauhaus och byggmax.

Annars kollektiva färdmedel som buss och tåg.

Skvallerträning kanske kan fungera för er? Speciellt om din hund som många andra retrievers gillar godis.
 
Vissa bygghandelsaffärer tillåter hundar ibland. Typ bauhaus och byggmax.

Annars kollektiva färdmedel som buss och tåg.

Skvallerträning kanske kan fungera för er? Speciellt om din hund som många andra retrievers gillar godis.
Tack för tipsen! Jag ska kolla om det finns nån bygg affär här som hundar får komma in i.
Buss och tåg funkar inte för oss för jag har rullstol och det skulle vara väldigt krångligt förmig att åka buss eller tåg.
 
Tack för ditt svar men jag var kanske lite o tydlig! Men det som jag vill ha tips om är ställen som kan vara bra för att träna på att han ska ha fokus på mig även fast det är mycket runt oss och så.
För att somsagt där vi bor så är det inga problem utan det är på nya ställen eller med många andra och så. Men jag vet inte såmånga ställen som är bra att träna på förutom typ djur affärer och såna ställen men jag kan ju inte åka dit varje dag liksom.
Så jag vet liksom HUR vi ska träna på det men inte VAR bara.

Parkeringar/utanför affärer, i stan, samhällen, åka buss/tåg etc.
Egentligen överallt där det finns folk :)
 
Parkeringar/utanför affärer, i stan, samhällen, åka buss/tåg etc.
Egentligen överallt där det finns folk :)
Ja det är det som är lite svårt efter som att jag inte bor i nån jätte stor stad så det finns inte såmånga ställen med mycket folk. Och som jag skrev i ett annat svar som buss eller tåg går inte förmig.
Men om man tillexempel tränar vid nån affär eller nånting skulle inte det verka konstigt då om man som bara sitter där? För det be höver ju vara en stund som man är där.
 
Jag lade spår runt ingången till Ica Maxi, stora coop, Jysk mfl som störningsträning/miljöträning. Extra spännande på vintern när de hade på värmeslingorna vid entreerna, det i kombination med alla människor gjorde att spåren nästan tröttade ut BC-hjärnorna 😅
 
Tack för tipsen! Jag ska kolla om det finns nån bygg affär här som hundar får komma in i.
Buss och tåg funkar inte för oss för jag har rullstol och det skulle vara väldigt krångligt förmig att åka buss eller tåg.
Fast du kommer ju att behöva använda lokaltrafik även som rullstolsburen. Jag tycker det är både jättebra och superviktig miljöträning! Det har verkligen varit guld värt för mig med hundar som kunnat följa med på buss, tåg, flygplan båt och vadsomhelst utan bekymmer - och under träningen är det ganska lätt att välja en kort sväng. :)
Med det sagt måste jag verkligen ta itu med samma med min katt!
 
Jag lade spår runt ingången till Ica Maxi, stora coop, Jysk mfl som störningsträning/miljöträning. Extra spännande på vintern när de hade på värmeslingorna vid entreerna, det i kombination med alla människor gjorde att spåren nästan tröttade ut BC-hjärnorna 😅
Okej! Det är säkert också jätte bra träning! Men min hund be höver träna på att liksom ha fokus även fast han inte får GÖRA nånting helatiden. Men det är säkert jätte bra miljö träning iallafall!
 
Fast du kommer ju att behöva använda lokaltrafik även som rullstolsburen. Jag tycker det är både jättebra och superviktig miljöträning! Det har verkligen varit guld värt för mig med hundar som kunnat följa med på buss, tåg, flygplan båt och vadsomhelst utan bekymmer - och under träningen är det ganska lätt att välja en kort sväng. :)
Med det sagt måste jag verkligen ta itu med samma med min katt!
Nej det kommer jag kanske inte alls?
O avsett så har jag redan förklarat att just det inte funkar för oss men det är säkert jätte bra för många.
 
Okej! Det är säkert också jätte bra träning! Men min hund be höver träna på att liksom ha fokus även fast han inte får GÖRA nånting helatiden. Men det är säkert jätte bra miljö träning iallafall!

Men då tränar du på det du behöver fast på samma ställe? Att du sitter med din hund utanför en affär, ett fik eller liknande är ju inget konstigt. Jag har kört mycket lydnad vid affärer.

Men börja göra något roligt och sen ta över det till passivitet om hunden just nu tycker allt annat är roligt? Så du bygger en förväntan hos dig istället för allt annat.
 
Men då tränar du på det du behöver fast på samma ställe? Att du sitter med din hund utanför en affär, ett fik eller liknande är ju inget konstigt. Jag har kört mycket lydnad vid affärer.

Men börja göra något roligt och sen ta över det till passivitet om hunden just nu tycker allt annat är roligt? Så du bygger en förväntan hos dig istället för allt annat.
Nej det kanske inte är sååå konstigt. Det är mest att jag inte vill att andra blir iriterade och så ifall vi tränar tillexempel utan för en affär eller såna ställen.
 
Jag vet inte alls vart du bor ju men om ni inte har jättelångt till Smultronstället i Söderköping (glassrestaurang) är det alltid mycket folk och hundar välkomna! Även Bauhaus som redan sagts. Har du nån Hööksbutik i närheten? Iofs inte så mkt folk där iofs men en tanke med.
 
Tack för tipsen! Jag ska kolla om det finns nån bygg affär här som hundar får komma in i.
Buss och tåg funkar inte för oss för jag har rullstol och det skulle vara väldigt krångligt förmig att åka buss eller tåg.
Kanske kan ni ta er till en tåg/tunnelbana station, alltså inte åka med själva bussen/tåget?
 
Jag vet inte alls vart du bor ju men om ni inte har jättelångt till Smultronstället i Söderköping (glassrestaurang) är det alltid mycket folk och hundar välkomna! Även Bauhaus som redan sagts. Har du nån Hööksbutik i närheten? Iofs inte så mkt folk där iofs men en tanke med.
Det är väldigt långt dit från där vi bor tyvär! Men ja Hööks finns det här iallafall och några andra affärer som hundar får komma in på!
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 678
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Senast: Nox
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 779
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp